نماد آخرین خبر

مجتهد شبستری: امید به انتخابات آمریکا، خیالی خام است

منبع
مهر
بروزرسانی
مجتهد شبستری: امید به انتخابات آمریکا، خیالی خام است

مهر/ عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: اميد بستن به تغيير دولت در آمريکا ناشي از ساده انگاري و خيالي خام است، زيرا «جو بايدن» تفاوت ماهوي با اوباما که پايه‌ريز تحريم‌ها بود، ندارد.


حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستري عضو مجلس خبرگان رهبري، با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب پيرامون منوط نکردن مسائل اقتصادي کشور به تحولات خارجي و انتخابات يک کشور اظهار داشت: مکرراً در فرمايشات مقام معظم رهبري آمده است که بحث پيشرفت کشور و برنامه‌ريزي براي اداره کشور را نبايد به تحريم‌ها و رفع تحريم‌ها گره زد و سعي بر اين باشد که با اتکاي به توان داخلي براي اداره امور کشور و هدايت اقتصاد برنامه‌ريزي شود.
وي عنوان کرد: اينکه ايشان بحث توليد، اقتصاد مقاومتي و جهش توليد را مطرح کردند همه حاکي از نگرشي است که رهبر معظم انقلاب نسبت به اعتماد و اتکا بر توان و توليد داخلي کشور دارند. طبيعتاً عده‌اي هم در دولت و ساير ارگان‌ها ممکن است باشند که يا باور ندارند مي‌توان با تکيه بر توان داخلي امور کشور را پيش برد يا اينکه اعتماد کاملي به اين مطلب ندارند و نسبت به آن مردد هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: بعضي‌ها مطلقاً قبول ندارند که ما مي‌توانيم روي پاي خود بايستيم و ترديد دارند. به هر حال در راستاي اين اعتقاد و باور به دنبال اين بودند که با بحث مذاکره، رفع تحريم‌ها و برجام مشکلات را حل کنند. حتي بسياري از مشکلات و حتي آب خوردن را هم مي‌خواستند با برجام حل کنند.
مجتهد شبستري بيان کرد: اين ديدگاهي است که با آن ديدگاهي که رهبر معظم انقلاب و جبهه انقلابيون و پيروان رهبري دارند، منافات دارد و طبيعتاً ما ديديم که نتيجه چه شد. يعني چندين سال کشور را معطل کردند و اين هم وضعيتي است که امروز پيش آمده است و به الحمدلله توفيقاتي در سايه نگرش اتکا به توان داخلي داشتيم اما در راستاي اميد بستن به اروپا و برجام و… خود آقايان اذعان دارند که نتوانستيم توفيقاتي داشته باشيم و آن، نتيجه نگرشي است که متأسفانه بعضي از مسئولين و دولتمردان داشتند و تصورشان اين بود که با برجام آبي براي کشور گرم خواهد شد اما متأسفانه ديديم که با برجام چنين نشد.
وي خاطرنشان کرد: البته مذاکره‌اي که در مسير عزت باشد را کسي نفي نمي‌کند. هيچ عاقلي با مذاکره‌اي که اصول مذاکره در آن مراعات شود و عزتمندانه باشد مخالف نيست اما مذاکراتي که نوعي کُرنش باشد و با عزت کشور و مردم ما مخالف باشد را ما نمي‌پسنديم و قبول نداريم. نهايتاً هم ديديم که فرمايش مقام معظم رهبري محقق شد و به هيچکدام از وعده‌هايي که داده شد عمل نکردند و ما بوديم که يکطرفه به تمام تعهدات عمل کرديم و از سوي طرف مقابل کاري پيش نرفت و وعده‌اي محقق نشد.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد: اينکه ما منتظر باشيم با تغيير دولت در اروپا يا آمريکا اتفاقي براي کشور ما بيافتد نگاه خوشبينانه اي است و متکي بر واقعيات و حقايق خارجي نيست. جو بايدن تفاوت ماهوي با اوباما ندارد گرچه ترامپ هم تفاوتي نداشت و فقط مقداري در شکل، ظاهر و ادبيات متفاوت بودند اما «جو بايدن» در مسير همان اوباما حرکت خواهد کرد که چند سال پيش اصل تحريم‌ها در زمان او پايه‌ريزي شد و ادامه پيدا کرد. بنابراين اميد بستن به تغيير حکومت و دولت در آمريکا ناشي از ساده انگاري و خيال خامي است که فکر کنيم با تغيير دولت‌ها، سياست‌ها تغيير مي‌کند.
حجت‌الاسلام مجتهد شبستري گفت: ممکن است در ظاهر ادبيات قدري تغيير کند و ظاهر کار عوض شود اما واقعيت تغيير نخواهد کرد. اينها به دنبال قوي‌تر کردن پايگاه اسرائيل در منطقه هستند تا نفوذ و گسترش اسرائيل را بيشتر کنند و صداي مظلوميت، انقلاب و جبهه مقاومت را در منطقه تضعيف کنند. بنابراين اصل سياست‌ها عوض نخواهد شد گرچه ممکن است در ظاهر و شکل قضيه تغييراتي رخ دهد اما باطن و ريشه چيز ديگري است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر