نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

واشنگتن پست: پمپئو بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکاست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واشنگتن پست: پمپئو بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکاست

ايسنا/ روزنامه واشنگتن پست در يادداشتي با اشاره به عملکرد وزير امور خارجه آمريکا در هدايت سياست دولت اين کشور در برابر ايران، او را بدترين وزير امور خارجه تاريخ تلقي کرد.

روزنامه واشنگتن پست در يادداشتي درباره عملکرد مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا با اشاره به اينکه هدايت سياست خارجي رئيس جمهور آمريکا توسط پمپئو به يکي از بدترين آسيب هاي ديپلماتيک آمريکا در دهه هاي اخير به ويژه در ارتباط با نزديک ترين متحدانش بدل شده است، نوشت: يک نمونه خوب آن در مذاکرات پيرامون ايران در ماه اخير در شوراي امنيت سازمان ملل مشاهده مي شود. در ميان اخبار ديگري که منتشر شده است، شکست دولت ترامپ براي تمديد تحريم تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران که تاريخ آن(در ماه اکتبر) به پايان مي رسد، مثالي گويا براي اين است که پمپئو چگونه سياست آمريکا را به مسير هاي بن بست کشانده است.

در ادامه اين يادداشت آمده است: کارزار فشار عليه ايران به دليل اينکه ترامپ رئيس جمهور آمريکا ۱۳ روز پس از روي کار آمدن پمپئو در آوريل ۲۰۱۸ خروج از توافق هسته اي را اعلام کرد، از کارهاي مشخص پمپئو بوده است. رئيس جمهور گفت که مي خواهد درباره توافق ديگري مذاکره کند اما پمپئو به سرعت مانع آن شد و بيش از ده شرط گسترده را براي تهران ارائه و اعلام کرد هدف او تغيير حکومت است که البته محقق نشد و عليرغم تحريم هاي رو به افزايش و ترور پهپادي يکي از مهمترين فرماندهان ايران(سردار شهيد قاسم سليماني فرمانده نيروهاي قدس سپاه پاسداران)، ايران آسيبي نديده و غني سازي اورانيومش را افزايش داده است.

يادداشت واشنگتن پست مي افزايد: اين ما را به مناقشات در شوراي امنيت مي رساند، جايي که پمپئو براي تمديد تحريم تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران اعمال فشار کرد. اگرچه متحدان آمريکا تمايلي به اجازه دادن به ايران براي خريد و فروش تسليحات ندارند اما مي دانند که يک تحريم ديگر  آنچه از توافق هسته اي باقي مانده است را از بين برده و موجب خواهد شد ايران بي درنگ بازرسان سازمان ملل را که هنوز بر فعاليت هاي آن نظارت مي کنند، اخراج کند. آن ها به اين نتيجه رسيدند که هدف واقعي پمپئو نيز همين بوده است.

اين روزنامه همچنين نوشت: نتيجه تلاش هاي پمپئو تنها يک راي مثبت تحقير آميزي عليه قطعنامه آمريکا  بود که با عدم حمايت انگليس، آلمان و فرانسه همراه بود. واکنش پمپئو انتقاد تند علني از متحدان بود. يک هفته بعد او به شوراي امنيت اعلام کرد که آمريکا به دنبال به کارگيري يکي از مقررات توافق هسته اي براي بازگرداني يک جانبه تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران است، اگرچه واشنگتن ديگر عضوي از اين توافق نيست.
اين يادداشت مي افزايد: اين موجب ايجاد نزاعي سخت تر شد. هفته گذشته، رئيس شوراي امنيت اعلام کرد که همه اعضا به جز يکي از آن ها موضوع بحث آمريکا را غيرقانوني دانسته و آن را رد کرده اند. واکنش آمريکا چه بود؟ بيانيه اي ديگر که متحدانش را متهم به"همراهي با تروريست ها" مي کرد.
واشنگتن پست در آخر مي گويد: زماني که مدت ۳۰ روزه مکانيسم بازگرداندن تحريم ها در اواخر سپتامبر به پايان برسد، ممکن است دولت ترامپ اصرار بر بازگرداني تحريم هاي جهاني عليه ايران داشته باشد. اگر اين کار را کند، احتمالا اين امر توسط بسياري از کشورها از جمله کشورهاي مطرح ناديده گرفته خواهد شد. آمريکا آشکارا منزوي مي شود و لقب مايک پمپئو به عنوان بدترين وزير امور خارجه تاريخ بيشتر تثبيت خواهد رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر