نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

روایت سخنگوی هیئت‌رئیسه از جلسه محرمانه مجلس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
روایت سخنگوی هیئت‌رئیسه از جلسه محرمانه مجلس

ايسنا/ سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي از بررسي دلايل نابساماني بازار ارز و بورس و راهکارهاي کارشناسي براي ساماندهي مسائل اقتصادي در جلسه غيرعلني امروز اين مجلس خبر داد.

محمد حسين فرهنگي در حاشيه جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئيات جلسه غيرعلني مجلس بيان کرد: در جلسه امروز صبح مجلس که حدود سه ساعت طول کشيد بحث‌هاي مفصلي در خصوص  مسائل مربوط به بازار بورس صورت گرفت. که هم از سوي مسوولان اجرايي و هم از سوي نمايندگان و کميسيون‌هاي ذي‌ربط نظرات کارشناسي مطرح شد.

وي در ادامه اظهار کرد: رشد قابل توجه بازار بورس از ارديبهشت تا حدود يک ماه پيش و نزول ناگهاني آن در يک ماه گذشته قابل تامل است، مسائل مختلفي نظير عرضه چند لايه برخي از شرکت‌هاي وابسته به دولت در بازار باعث رشد کاذب و قابل توجه اين بازار شد.

سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح کرد: از نظر کارشناسان، دولت بايد اطلاعات مربوط به شرکت‌هاي پر ريسک و ريسک متوسط و ريسک پايين را در اختيار افراد قرار مي‌داد تا شرايط پايدارتر بوده و شاهد رشد کاذب و نزول ناگهاني نبوده و افراد با علاقه مندي در اين بازار حضور پيدا کنند. همانطور که نمايندگان تاکيد داشتند در حوزه سياست گذاري، دولت مسوول تحليل سياست‌ها نيست بلکه مسوول اتخاذ سياست است در اين جلسه ما شاهد تحليل سياست‌هايي از سوي مسوولان اجرايي بوديم. در حالي که بايد اتخاذ سياست‌هاي صحيح در حوزه اجرايي رخ دهد.

وي در ادامه تاکيد کرد: مسائلي در خصوص بازار ارز نيز در اين جلسه مطرح شد و نمايندگان انتقادهايي را نسبت به سياست‌هايي که از گذشته تعيين شده بود مطرح کردند و در عين حال راهکارهاي اجرايي نيز مطرح شد. رياست مجلس تاکيد داشتند براي مديريت بازار ارز تقاضا در داخل مديريت شود. به عنوان مثال براي تامين نهاده‌هاي دامي و کشاورزي و اقلام و نيازهاي اساسي مردم مي‌توان از منابع ارزي که در خارج از کشور بلوکه شده و امکان بازگشت نقدي آن وجود ندارد استفاده کرد.  با اين روش مي‌توان تقاضا را در بازار ارز کاهش داد و به طور مستقيم بر روي قيمت آن تاثير گذاشت. قرار شد تا در جلسه فردا صبح رئيس مجلس با روساي کميسيون‌هاي تخصصي و مسوولان اجرايي راهکارهاي جامع تري براي اين موضوع ديده شود.

فرهنگي با اشاره به برنامه‌هاي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس براي ساماندهي بازارهاي مختلف تصريح کرد: هر کدام از کميسيون‌هاي مجلس داراي اولويت‌هاي جداگانه‌اي هستند، به عنوان مثال امروز مجلس طرح دو فوريتي در خصوص تامين نهاده‌هاي کشاورزي بررسي مي‌کند که مي‌تواند تاثير زيادي بر قيمت‌ها بگذارد.  کميسيون عمران نيز طرح دو فوريتي براي ساماندهي بازار مسکن تهيه کرده است که با عرضه مسکن  به متعادل سازي قيمت‌ها کمک مي‌کند. کميسيون فرهنگي نيز در حال کار کردن بر روي طرحي براي افزايش جمعيت و تعالي خانواده است. کميسيون صنايع و معادن نيز در حال بررسي راهکارهايي براي بازگرداندن خودرو به جايگاه خود است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر