نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

خاطره رجایی از دیدار آیات صانعی و هاشمی

منبع
اعتماد
بروزرسانی
خاطره رجایی از دیدار آیات صانعی و هاشمی

اعتماد/ مشاور مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نوشت: خاطرم هست که يک‌بار ما همراه با جمعي از اساتيد پژوهشکده امام‌خميني به ديدار ايشان رفتيم و در مورد برخي حوادث زندگي امام صحبت کرديم. در اين جلسه ايشان برخي نکات را با شوخي مطرح مي‌کرد و مي‌گفت اين را در تلويزيون همسايه ديده است.
غلامعلي رجايي، مشاور مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در يادداشتي نوشت: مرحوم آيت‌الله يوسف صانعي حقيقتا مصداق آيه شريفه «مِن الْمُومِنِين رِجالٌ صدقُوا ما عاهدُوا‌الله عليْهِ فمِنْهُمْ منْ قضى نحْبهُ ومِنْهُمْ منْ ينْتظِرُ وما بدّلُوا تبْدِيلًا» بود که عمري با برکت داشت. شايد مردم کمتر مطلع باشند که آيت‌الله يوسف صانعي از معدود مجتهداني است که در سن ۲۵ سالگي - آن‌گونه که من در يک مصاحبه از ايشان در دهه ۶۰ خوانده‌ام- به درجه اجتهاد رسيده بود. ايشان هوش بالايي داشت که در پيام تسليت رهبري نيز بر آن تاکيد شده است. همچنين ايشان در جلسات درس امام‌خميني شرکت مي‌کردند و امام نيز در زمان حيات‌شان، آيت‌الله صانعي را فردي عالم و فاضل مي‌دانستند، از همين روي هم مناصب اجرايي مهمي در نظام جمهوري اسلامي ايران به آيت‌الله صانعي سپردند. همه اين ويژگي‌ها و مرجعيت ايشان کنار اينکه آيت‌الله صانعي توانست طلاب متعددي را پرورش دهد، نشان مي‌دهد عمر پربرکتي را پشت‌سر گذاشته‌اند. 
آيت‌الله صانعي همچنين بسيار قدرشناس بودند. خاطرم هست وقتي مرحوم دکتر صادق طباطبايي، برادر همسر يادگار امام از دنيا رفت ايشان را ابتدا در جماران تشييع کرده، آقاي خاتمي بر پيکر ايشان نماز خواندند و سپس به سمت حرم امام خميني(ره) رفتيم. با کمال تعجب ديدم که اين عالم بزرگوار با عصايي در دست از قم براي اين مراسم تشريف آورده‌ و نشسته‌ بودند تا مراسم دفن انجام شود. خيلي متاثر بودند و حتي وقتي پيکر آقاي طباطبايي را آوردند، آيت‌الله صانعي با اين سن و سال جلو رفته و سعي کردند زير تابوت قرار گرفته تا به سمت محل دفن بروند و من در دلم به اين روحاني آفرين گفتم که براي قدرشناسي از امام براي حضور در مراسم تشييع يکي از بستگان عروس امام حاضر شده است.
اين مرجع تقليد عالي‌قدر علي‌رغم جايگاهي که داشت اما بسيار افتاده بود. آيت‌الله هاشمي و آيت‌الله صانعي در مشهد با يکديگر ملاقاتي داشتند که من هم در اين ملاقات حضور داشتم. آيت‌الله صانعي از در تواضع با آيت‌الله هاشمي روبه‌رو و جلسه‌اي بسيار خوب برگزار شد. آقاي صانعي در تعريف از آقاي هاشمي جلوي هيات همراه سنگ‌تمام گذاشت. همچنين آيت‌الله صانعي وقتي آقاي هاشمي خداحافظي کرد تا پارکينگ ما را همراهي کردند. حتي در اتومبيل را براي آقاي هاشمي بستند و بعد از حرکت ماشين چند قدمي دنبال ايشان رفتند، کاري که عمدتا ازسوي مراجع تقليد و روحانيوني در اين رتبه انجام نمي‌شود.   ايشان همچنين بسيار شوخ‌طبع بود. خاطرم هست که يک‌بار ما همراه با جمعي از اساتيد پژوهشکده امام‌خميني به ديدار ايشان رفتيم و در مورد برخي حوادث زندگي امام صحبت کرديم. در اين جلسه ايشان برخي نکات را با شوخي مطرح مي‌کرد و مي‌گفت اين را در تلويزيون همسايه ديده است. منظورشان هم اين بود که ماهواره مي‌ديدند و آن زمان هم رسم بود مي‌گفتند از تلويزيون همسايه شنيده يا آنجا ديده‌ام. آزادانديشي نيز از ديگر ويژگي‌هاي آيت‌الله صانعي بود. ايشان فتواهاي شاذي دارند که در آزادانديشي به نوعي در نحله‌‌اي شبيه آيت‌الله منتظري قرار مي‌گيرند. درمورد اجتهاد زنان، سن بلوغ زنان، ديه زنان و... فتاواي پيشرو و مترقي داشتند که کمتر مرجعي است که توانسته باشد نوآوري و در عين حال سنت‌شکني کند.  اين توفيق نصيب آيت‌الله صانعي شده که در گلزار شيخان قم، در نزديکي حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد. اما ايشان در زمان مرگ هم نشان داد که در عين احترامي که مردم براي اين مرجع عالي‌قدر قائل بودند، ايشان نيز چقدر به فکر مردم بوده است و درخواست کرده که در شرايط بحران سلامت امروز هيچ مراسمي برگزار نشود.
به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر