نماد آخرین خبر

محسن رضایی: باید رویکردمان به فضای مجازی را تغییر دهیم

منبع
فارس
بروزرسانی
محسن رضایی: باید رویکردمان به فضای مجازی را تغییر دهیم

فارس/ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه بايد رويکرد خود را نسبت به فضاي مجازي تغيير دهيم، گفت: برخي، فضاي مجازي را امتداد فضاي رسمي مي دانند و اين نگاه در اذهان مديران غلبه پيدا کرده است. من معتقدم فضاي مجازي، يک فضاي موازي است.

محسن رضايي، امروز (دوشنبه ۲۴ شهريور) در جمع پژوهشگران جوان شبکه هاي اجتماعي با اشاره به اينکه موضوع فضاي مجازي يکي از دغدغه هاي ذهني ما در چندسال اخير است گفت: در رابطه با سياست هاي کلي فضاي مجازي، بحث هاي بسيار جدي در مجمع صورت گرفته چه در بحث هاي رويکردي و چه در مباحث کاربردي مانند جمعيت شناسي و جامعه شناسي و به نتايجي رسيده ايم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضوع تاثيرگذاري فضاي مجازي در رويدادهاي سياسي در ايران و ساير کشورها اشاره کرد و گفت: با وجود رواج استفاده از شبکه هاي اجتماعي در جامعه ما، هنوز با بخش هاي ناشناخته اي از تاثيرات فضاي مجازي بر زندگي مردم و سياست روبرو هستيم و نياز داريم که در حکمراني در فضاي مجازي و اين شاخه از ارتباطات و افکار عمومي حضور فعال و تاثيرگذار داشته باشيم و در غير اين صورت حکمراني رسمي کشور پيرو حکمراني شبکه هاي  اجتماعي خواهد شد.

استاد دانشگاه جامع امام حسين(ع) گفت: بايد رويکرد خود را نسبت به فضاي مجازي تغيير دهيم. بعضي ها فضاي مجازي را امتداد فضاي رسمي مي دانند و اين نگاه در اذهان مديران غلبه پيدا کرده است. برخي نيز فضاي مجازي را فضايي حاشيه اي مي دانند و فضاي اصلي را فضاي رسمي و واقعي مي دانند. من معتقد هستم فضاي مجازي، يک فضاي موازي است. ما همزمان در دو جهان زندگي مي کنيم. مشابه اين ايده را در فيزيک داريم که نور گاهي خاصيت ذره اي و گاهي خاصيت موجي پيدا مي کند. جهان هاي مجازي  به اين تفسير نزديک است و به موازات فضاي حقيقي در جريان است.

رضايي گفت: در فضاي مجازي هرم افکار عمومي و سلسله مراتب تاثيرگذاري در يک موضوع ممکن است در ظرف چند ساعت تغيير کند. براي همين شناخت ماهيت فضاي مجازي براي تحليلگران و مديران لازم است. جمعيت شناسي مخاطبان در شبکه هاي اجتماعي هم اهميت دارد. اينکه چطور يک شبکه افکار عمومي را مديريت مي کند، نيازمند تحليل است تا بتوانيم در شکل گيري آن مشارکت فعال وموثر داشته باشيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضوع ارتباط پديده هاي اجتماعي و فضاي مجازي در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: تجزيه و تحليل ها به ما مي گويد که رژيم صهيونيستي در پوشش يک شرکت نرم افزاري داده پردازي از دوازده سال پيش به امارات وارد شدند و به اشراف اطلاعاتي در ابوظبي رسيده اند. بايد نسبت به رويدادها، در زمان معقولي عکس العمل نشان دهيم.

رضايي به مفهوم باورپذيري در فضاي عمومي اشاره کرد و افزود: با رسيدن به فراتحليل‌هايي مي توانيم قبل از شکل گيري روند و باور، عکس العمل هاي مناسبي در پديده هاي اجتماعي و سياسي نشان دهيم. وقتي روند شروع مي شود، از شيب و سرعت و حجم پيام ها مي توانيم جهت و تاثيرها را محاسبه کرد. بايد با کمک فرا تحليل، علائم قبل از آغاز روندها رويداد آينده را پيش بيني کنيم تا فرصت تاثيرگذاري را پيدا کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر