نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

هشدار سخنگوی دولت در واکنش به ادعای رئیس جمهور آمریکا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هشدار سخنگوی دولت در واکنش به ادعای رئیس جمهور آمریکا

ايسنا/ سخنگوي دولت در پاسخ با پرسشي درباره ادعاي اخير ترامپ براي حمله به مواضع آمريکا با بيان اينکه شايد اقدام تبليغاتي و خوراک انتخاباتي است و به خاک و خون کشيدن يا حتي اقدامات رواني براي به دست آوردن کرسي انتخاباتي امري نابخشودني و خيانت است، گفت: سردار سليماني نماد صلح و مبارزه با تروريسم بود. آمريکا نماد صلح منطقه را ترور کرد. اين ننگ پاک شدني نيست. پيشنهاد مي کنيم اقدام نادرستي انجام ندهند هر اقدامي که انجام دهند با پاسخ مقاومتي ما رو به رو مي شود.

علي ربيعي در ابتداي نشست خبري هفتگي خود با اشاره به برگزاري اولين جلسه سران قوا بعد از مجلس يازدهم در روز يکشنبه، گفت : بي ترديد همکاري و هماهنگي سه قوه موجب حل سريعتر مشکلات کشور خواهد شد.

دوران کرونا شرايط ويژه اي به وجود اورده است

وي افزود: دوران سخت کرونا در همه دنيا شرايط ويژه‌اي را به وجود آورده و ايران تنها کشوري است که با دو موضوع تحريم و کرونا روبرو است، بودن دو قوه به همراه دولت و تفاهم در تصميمات نيز به کوتاه کردن فرايند تصميم‌گيري ها، همکاري در اجرا منجر خواهد شد اين در از ضروريات اجتناب ناپذير اين دوران است.

جزئيات جلسه سران قوا 

سخنگوي دولت يادآور شد :در اين جلسه مباحث پيرامون چگونگي افزايش سرمايه گذاري صورت گرفت و مشکلات سرمايه گذاري و اقداماتي که براي اين کار سه قوه بايد انجام دهند مورد بحث قرار گرفت. در بخشي از جلسه موضوع گسترش صادرات و برگشت سريع ارز به چرخه توليد، مسائل بازار ارز و بورس، سياستهاي کاهش نقدينگي و کاستن از تورم مطرح شد. همچنين در جلسه چگونگي هماهنگي هاي اجرايي، تقنيني، نظارتي و قضايي را مورد گفتگو قرار گرفت.

وي افزود: همچنين به علت حساسيت موضوعات بين المللي، مسائل منطقه‌اي و چگونگي مقابله با طراحي ها و توطئه هاي رژيم صهيونيستي مورد بحث قرار گرفت در نهايت همانطور که در پايان جلسه، سران محترم قواي قضاييه و مقننه اظهار داشتند اميد است با تعاملات بيشتر قوا، از شرايط سخت امروز زندگي مردم به بهترين نحو عبور کنيم.

مصوبه اعطاي تابعيت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني
وي در ادامه به مصوبات هيات دولت  پرداخت و گفت:چندي پيش اعطاي تابعيت ايراني به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي تصويب شد که آيين نامه آن در کش و قوس قرار گرفت. در نهايت در جلسه اخير هيات دولت، براي تامين نظر مجلس شوراي اسلامي، آيين نامه آن اصلاح شد. اميدوارم با اين اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به اين مطالبه پاسخ داده شود.

ضرورتي ندارد همه مردم از واکسن آنفولانزا استفاده کنند


وي اضافه کرد: موضوع کرونا در جلسه اخير ستاد ملي کرونا برنامه خريد و توزيع عادلانه واکسن هاي مورد نياز و بودجه و توزيع عادلانه آن مورد بحث قرار گرفت. قطعا افراد در معرض ريسک در اولويت خواهند بود. در سال گذشته حدود يک ميليون و 800 هزار دوز واکسن انفولانزا مصرف شده بود اما براي امسال ابتدا تامين 9 ميليون دوز و سپس با توجه به احتمال درخواست هاي بيشتر 16 ميليون دوز پيش بيني شده است. بايد تاکيد کنم. اولويت با گروههاي در معرض خطر مانند افرادي بالاي 65 سال، زنان باردار و مبتلايان به بيماريهاي زمينه اي و نقص ايمني است و ضرورتي ندارد همه مردم از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

تلاش است ترم تحصيلي دانشجويان براساس نظم آموزشي به پايان برسد

ربيعي همچنين خاطرنشان کرد: همچنين ستاد ملي مديريت کرونا به وزارت علوم اجازاه داد تا براي جلوگيري از تجمع در برگزاري و تردد عوامل اجرايي در آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1399 براي رشته محل هايي که تعداد داوطلب در آنها در سال 1398 کمتر از ظرفيت است، پذيرش دانشجو بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصيلي و معدل تراز شده مقطع کارشناسي به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

وي افزود: بازگشايي دانشگاهها از اين هفته سال تحصيلي دانشگاهها و مراکز آموزش عالي با حدود سه ميليون و پانصدهزار دانشجو شروع شد و تا اواخر مهرماه کليه ورودي‌هاي جديد آموزش عالي در کليه مقاطع تحصيلي اعلام خواهند شد. از يک ميليون و 392 هزار داوطلب 59 درصد آنها را خانم‌ها و 41 درصد را آقايان تشکيل مي‌دادند.

وي گفت: آغاز به کار دانشگاه‌هاي ما در شرايط کرونا تجربه هاي جديدي پيش روي ما است. ارتفا آموزش و مبارزه با کرونا را دولت و جامعه ما از سال تحصيلي گذشته تجربه کردند و امسال نيز با تجربه بدست آمده سال تحصيلي را آغاز کرديم. قبل از سال 98 کمتر از نيم درصد دانشجويان و تعداد انگشت شماري از دانشگاه ها تحت پوشش آموزش الکترونيکي بودند اما امروز پيش از 90 درصد مراکز آموزش عالي ما تحت آموزش غيرحضوري قرار گرفته اند.

سخنگوي دولت تصريح کرد: ترم جديد دانشگاهها با محوريت آموزش ترکيبي آغاز به کار کرد و چون امکانات دانشگاهها متفاوت است، نحوه چگونگي آموزش ترکيبي به دانشگاه‌ها واگذار شده است. و تمام تلاش نظام آموزشي اين است که ترم تحصيلي دانشجويان براساس نظم آموزشي به پايان برسد.

وي ادامه داد :همچنين مبارزه با کرونا اساسا يک موضوع علمي است. بدون دستاوردهاي علمي و آموزشي نمي توانستيم و نمي توانيم اين سطح از تاب آوري را در مقابله با کرونا داشته باشيم. انتظار از دانشگاهها است که در دروان بحران ها، تحريم و کرونا ضمن افزايش ظرفيت ها و دانش افزايي به نيازهاي جامعه پاسخ دهند. ضمن تبريک به جامعه دانشگاهيان کشور، براي دانشجويان، استادان و مربيان عزيز کشور آرزوي موفقيت دارم.


درگذشت آيت الله صانعي

وي همچنين با تسليت درگذشت آيت الله صانعي گفت:  در ابتداي هفته خبر درگذشت ناگوار عالم جليل القدر حضرت آيت الله صانعي موجب حزن و ناراحتي شد. ايشان هم از پيشگامان مبارزه و نهضت بود و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر کبير انقلاب امام خميني (ره) قرار داشت. مجاهدت هاي خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده زيستي و منش همراه با تواضع و دردمندي و درد آشنايي از وجود شخصيتي ايشان بود و اين ضايعه را تسليت عرض مي‌کنم.

؛ واکنش به ادعاي ترامپ؛ هر اقدام آمريکا با پاسخ ايران مواجه مي شود

ربيعي در پاسخ با پرسشي درباره ادعاي اخير ترامپ براي حمله به مواضع آمريکا گفت: من ساعت پيش اين توييت را ديدم. متاسفام رئيس جمهوري که داعيه جهاني دارد، بر چنين پايه اي سست اظهار نظر مي کند. در تجربه تاريخي منطقه شاهد بوديم که امريکا با گزارشات مخدوش جنگ افغانستان و عراق را آغاز کردند. اين سنت امريکايي ها است که به جز برهم زدن ارامش منطقه و دنيا بازتاب ديگري ندارد.


وي افزود: شايد اقدام تبليغاتي و خوراک انتخاباتي است. به خاک و خون کشيدن يا حتي اقدامات رواني براي به دست آوردن کرسي انتخاباتي امري نابخشودني و خيانت است.

وي ادامه داد: سردار سليماني نماد صلح و مبارزه با تروريسم بود. آمريکا نماد صلح منطقه را ترور کرد. اين ننگ پاک شدني نيست. پيشنهاد مي کنيم اقدام نادرستي انجام ندهند هر اقدامي که انجام دهند با پاسخ مقاومتي ما رو به رو مي شود.

وضعيت معرفي وزير پيشنهادي صمت


سخنگوي دولت در ارتباط با آخرين تصميمات وزارت خانه صمت گفت: ما در ذخيره سازي کالا، در اجازه صادرات و ... ديديم که تصميمات دولت درست بوده است. کسي که در وزارت صمت سابقه بازرگاني داشت و هم مديريت صنعتي داشت پاک دست بود و تعهد داشت، معرفي کرديم به مجلس به دلايل مختلفي راي نياورد. شنيدم که برخي ها مي گفتند کاش راي مي آورد. ما نمي توانيم کسي را معرفي کنيم که وزارت خانه را نمي شناسد. ليستي تهيه شده، مصاحبه هايي مي شود و حتما رئيس جمهور به زودي وزير اين وزارت خانه را معرفي مي کند. اقاي سرقيني با توجه به سابقه اي که داشته به خوبي وزارت خانه را اداره مي کنند.

هشدار ايران نسبت به‌ باز شدن پاي اسرائيل به منطقه

وي در واکنش به عادي سازي روابط سياسي بحرين و امارات با اسرائيل گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن هشدار به هر گونه اقدام عليه ايجاد تنش در منطقه مسئوليت هرگونه اقدام در اين راه را متوجه دولت بحرين و هر دولتي که پاي اسرائيل را به منطقه باز کرد،  ميداند. اين اتفاق موجب افزايش دانش و آگاهي مسلمانان منطقه است ،اما معتقد هستيم وضعيت منطقه را خطرناک تر مي کند و به صلح و ثبات منطقه کمک نمي کند. احتمال شکل گيري نيروهايي در منطقه هست. 

ربيعي افزود : تاکيد مي کنيم کشورهاي حرکت کننده در اين مسير بايد مسئوليت اين تصميم را بر عهده بگيرند. مردم حق طلب فلسطين هرگونه عادي سازي رابطه با اسرائيل را نمي پذيرد. اين اتفاقات با فشار امريکا و به نفع ستاد انتخاباتي کانديداي رياست جمهوري امريکا انجام مي شود.

امريکا مي خواهد بين برجام و عهده نامه مودت تفکيک قائل شود

 سخنگوي دولت در باره آخرين اقدامات دادگاه لاهه در رسيدگي به شکايت ايران از آمريکا گفت: آمريکا اول فشار رواني آورد. حتي بر قضات که راي عليه دولت آمريکا مي دادند، فشار آورد. امريکا مي خواهد بين برجام و عهده نامه مودت تفکيک قائل شود. ايران تاکيد دارد که لازم الاجرا است. استدلال ايران قابل قبول بوده است.روش آمريکا فقط به ما فشار نياورده است بر تجارت آزاد بر کشورهاي ثالث هم فشار آورده است. ايران مواضع خود را قابل اتکا مي داند. اميدواريم در اين مرحله هم بر ادعاي همراه با فشار و شانتاژ آمريکا هم فائق آييم.

با اقداماتي که به ايجاد صلح در افغانستان منجر شود مخالفتي نمي کنيم


 ربيعي در پاسخ به اين سوال که آيا صلح پايدار در افغانستان شکل مي گيرد يا خير گفت: ما در جمهوري اسلامي شروع گفت و گو ها را مفيد مي دانيم ، اميدواريم بدون دخالت خارجي ميان همه اهالي افغانستان به نتيجه برسد. دستگاه اداري ترامپ نگران مردم افغانستان نيست، اينجا مي خواهد شرايطي را براي انتخابات ماه نوامبر امريکا ايجاد کند. دنيا و منطقه ما اسير انتخابات ماه نوامبر شده است. حضور نيروهاي امريکا در افغانستان را ادامه جنگ مي دانيم. با اقداماتي که به ايجاد صلح در افغانستان منجر شود مخالفتي نمي کنيم. هر تفاهمي که با اجماع صورت بگيرد دفاع مي کنيم.

 منابع ارزي خوبي در خارج از کشور داريم

وي در پاسخ به ايسنا در واکنش به اظهارات اخير رئيس جمهور مبني بر خودداري برخي کشورهاي همسايه براي بازپس دهي پول و سرمايه ايران گفت: آنچه که مطرح شد يک واقعيت در جهان امروز است. آمريکا براي فشار آوردن بر ما حتي به سازمان هاي مردمي مثل مجامع ورزشي هم فشار آورده است. 

وي ادامه داد: ما منابع ارزي خوبي در کشورهاي ديگر داريم از آنها انتظار داريم مقاومت کنند در مقابل فشار آمريکا. کار آمريکا يک جور خفت گيري بين المللي است. مطابق  قطعنامه سازمان ملل هيچ بايدي براي کشورها در همراهي آمريکا وجود ندارد. مسائلي مثل  تهاتر يا ايجاد پول و بانک مشترک را پيش گرفتيم . تاب آوري کشورها در مقابل زور آمريکا متفاوت است. حتي سوئيفت جديد هم مطرح شد. ربيعي تصريح کرد: الان از ذکر نام کشورها خودداري مي کنم. به مصلحت منافع ما نيست. اما يک کشوري مثل کره جنوبي را احساس کرديم دارد کار شکني مي کند حتي در مواردي مثل دارو کار شکني کردند. با بقيه کشورها داريم براي رفع اين مشکل صحبت مي کنيم.

دولت منتظر تحول بيروني نيست 

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره شرايط اقتصادي و گراني کالاهاي مصرفي گفت: اينکه بعضي ها مي گويند دولت منتظر تحولات بيروني است اصلا اين گونه نيست. تعبير کاملا نادرست و نا حق است دولت با هزار جان کندن دنبال ايجاد ثبات در کشور است. ما واقعيت تحريم را داريم. متن ها و سخنراني هايي را مي بينم در مورد وضعيت اقتصاد ايران که يک جمله از تحريم در آن ها نيست. انگاري که اصلا تحريم و فشار آمريکا وجود ندارد. اصلا مقايسه نمي کنند. دولت به دنبال عقب راندن تحريم و تسليم کردن آن ها است. عده اي از دوستان جنايت آمريکا را در تحليل هايشان ناديده مي گيرند.

وي افزود: البته ما همان طوري که مقام معظم رهبري به آن اشاره کردند هر فرصتي که ايجاد شود براي منافع ملي در راستاي عزت و استقلال کشور از آن استفاده مي کند.

نگراني سفره خالي مردم نگراني هر روزه ما است

ربيعي گفت: نگراني سفره خالي مردم نگراني هر روزه ما است. دولت روزانه تلاش مي کند. وقتي ارز ۴۲۰۰ توماني کاهش پيدا مي کند نمي توانيم به کره ارز ۴۲۰۰ توماني بدهيم. اولويت ما مواد مصرفي ، دارو و مواد اوليه کارخانه هاي توليدي است. سالانه ۴۰ تا ۴۵ ميليون تن کره وارد کشور مي کرديم. امروز کارخانه هاي  داخلي را فعال کرديم دستگاه هاي کره گيري وارد کرديم خوشبختانه همان ظرفيت واردادات کره را در داخل به دست آورديم. ستاد تنظيم بازار هم مکلف شد در مورد کره قيمت گذاري کند.

وي افزود: متاسفانه مجوز صادرات بي رويه صادر شد. جلوي صادرات تخم مرغ گرفته شد و فکر مي کنم به تعادل قيمت در اين کالا هم مي رسيم. با قيمت گذاري توليد داخلي و تعادل در صادرات اين مشکل را حل مي کنيم.

دولت تعطيل نيست

ربيعي گفت: مطمئن باشيد رنج  مردم با تک تک سلول هاي اعضاي هيئت دولت حس مي شود. اين طور نيست که دولت خبر نداشته باشد. اينکه مي گويند دولت تعطيل است،  درست نيست. اين کلمات در شرايط امروز که عمليات وسيع عليه افکار عمومي صورت مي گيرد، درست نيست.

طرح اوراق سلف نفتي جزو طرح هاي مهم دولت است 

سخنگوي دولت درباره طرح فروش اوراق سلف نفتي با اشاره به سخنان جهانگيري گفت: اين طرح کماکان جزو طرح‌هاي مهم دولت محسوب شده و دولت آن را دنبال مي‌کند، معتقد هستيم اجراي اين طرح در شرايط فعلي چند خاصيت دارد؛ نخست اينکه مردمي که دارايي اندکي هستند، مي‌توانند صاحب سرمايه‌اي ‌شوند که قطعاً تضميني هم در دل آن وجود دارد؛ از سويي نقدينگي را کم مي‌کند؛ هر چقدر نقدينگي کاهش پيدا کند، ما تورم کمتري خواهيم داشت و امکان سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر را فراهم مي‌کند. سراغ پول‌هاي پرقدرت نرفتيم و بنا داريم از تورم جلوگيري کنيم.

ربيعي تصريح کرد: اين طرح همچنان در دستور کار دولت قرار دارد و اميدواريم که تفاهمي صورت بگيرد، آنچه که مي‌دانم اين است که کليت طرح مورد نظر سران قوا بوده و در جزئيات اختلاف‌نظرهاي وجود داشته است. اقتصاد را نمي‌توانيم فارغ از شرايط منطقه‌اي، بين‌المللي و اجتماعي تعريف کنيم، امروز همه مسائل اقتصادي از درون اقتصاد نيست؛ بنابراين ممکن است تصميم‌هايي که ارائه مي‌شود مناسب با فضاي عادي کشور نباشد اما در شرايط فعلي پرفايده هستند. همچنين مي‌تواند تامين منابع براي سرمايه‌گذاري جديد انجام دهد، دوستان از زاويه بدي به طرح نگاه مي‌کنند به طوريکه گويي همه چيز در شرايط عادي است؛ اکنون که اقتصادمان تابعي از مسائل مختلف است، ناچاريم به سمت ثبات اقتصادي و اين تصميمات برويم و دولت اين را بسيار مفيد مي‌داند.

وي درباره اينکه آيا اين طرح متوقف مي‌شود، گفت: نه بنا بود اين طرح به شکل ديگري بيرون بيايد، همچنان نقطه نظرات بين سران قوا مورد بحث است اما دولت اين طرح را مفيد مي‌داند و آن را دنبال ‌مي‌کنيم.

 اتصال برق ايران و روسيه و آذربايجان

ربيعي همچنين درباره اتصال برق ايران و روسيه و آذربايجان گفت: اسم شرکت را نمي‌دانم اما اين پروژه توسط مهندسان مشاوري که هر سه کشور تاييد کردند در حال بررسي است؛ ما فکر مي‌کنيم يکپارچه شدن سيستم برق ايران و روسيه تجارت برق است و به پايداري شبکه کمک خواهد کرد.

وي با بيان اينکه اين اتصال به ما کمک خواهد کرد، گفت: خوشحاليم که مقدار برقي که ما در اين ۸ سال توليد کرده‌ايم، بسيار چشمگير بوده و به گونه‌اي بوده است که توانسته‌ايم امروز تجارت برق داشته باشيم.

مطمئن هستم پرونده نويد افکاري شاکي خصوصي داشت

ربيعي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره پرونده نويد افکاري و نقش وزارت اطلاعات و دولت در اين پرونده گفت: اين موضوع در حيطه وظايف قوه قضاييه است. از باب حقوق شهروندي مطالبي باشد، دنبال مي شود. آن طوري که قوه قضاييه مطرح کردند جرم اين فرد به سال ۹۷ مربوط است و شاکي خصوصي داشته است. فرايند پيگيري پرونده بر عهده دولت نبوده است. امکان دسترسي اطلاعات براي ما وجود ندارد. يک قوه ديگر فعال است و حتما به خوبي اطلاع رساني مي کند.

وي ادامه داد: هيچ وقت آمريکا به نفع دموکراسي عمل نمي کند. مطمئن هستم پرونده شاکي خصوصي داشته است. اگر اطلاعات ديگري داشتم در اختيار شما قرار مي دهم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر