روایت عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی از نقش جهانگیری در اجرای سند ۲۰۳۰
فارس/ حجت الاسلام حميد پارسانيا با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: وقتي اين سند مطرح ميشود، معاون اول رييسجمهور نامهاي صادر ميکند و کارگروههاي مختلفي از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور ميشوند تا اين سند را اجرايي کنند.
سلسله نشستهاي گفتار روز، عصر امروز (سهشنبه ۲۵ شهريور) با موضوع عدالت آموزشي و با حضور سيّد محمّد بطحايي، وزير سابق آموزش و پرورش و حجت الاسلام حميد پارسانيا، عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي در موسسه فرهنگي پژوهشي انقلاب اسلامي برگزار شد.
حجتالاسلام پارسانيا در اين جلسه با بيان اينکه اصل عدالت اصلي است که جامعه مهدوي براي برقراري آن تشکيل ميشود، گفت: در مقدمه سند بنيادين تحول آموزش و پرورش هم تحقق عدالت ذکر شده است.
وي با بيان اينکه عدالت به معناي مساوات نيست، گفت: عدالت به يک معنا، مساوات هست، آن هم به اين معنا که همه افراد جامعه از امکانات لازم براي رسيدن به شايستگي برخوردار باشند. اما آنجا که تفاوت ظرفيتها وجود دارد و افراد بر اساس ظرفيت خود به شايستگيهايي ميرسند، مساوات همان عدالت نيست.
عضو حقيقي شورايعالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه در عدالت آموزشي فقط موضوع کميّت مطرح نيست، گفت: کيفيت آموزشي هم بسيار مهم است. وقتي در يک منطقه جغرافيايي به آموزشي خاص نياز نيست و ما آن را در دستور قرار ميدهيم، اين بهمعناي تلف کردن وقت آن دانشآموزان است و نهتنها عدالت نيست، بلکه عين ظلم است.
وي نگاه بنگاهداري به بخشهاي آموزشي و فرهنگي را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بهداشت و درمان ما وقتي غرضش اقتصادي ميشود، مرض توليد ميکند. فرهنگ ما زمينه مناسبي دارد که مشارکتهاي ديگران بايد با نگاه فرهنگي باشد نه اقتصادي.
پارسانيا با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: وقتي اين سند مطرح ميشود، معاون اول رييسجمهور نامهاي صادر ميکند و کارگروههاي مختلفي از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور ميشوند تا اين سند را اجرايي کنند. اين الگو، الگويي است که بايد اسناد داخلي از جمله سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر اساس آن اجرايي ميشد، اما اين اقدام براي ۲۰۳۰ انجام شد.
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي افزود: مشکل سند ۲۰۳۰ اين است که سياستهاي تعليم و تربيت ما را در جايي ديگر تدوين کرده، حال که ما سند تحول بنيادين داريم.
پارسانيا تصريح کرد: وقتي ما آنقدر خوب و با سرعت يک سندي که غربيها تدوين کردهاند را جلو ميبريم بايد گفت انگار يک يارکشي جهاني عليه اسناد داخلي ما انجام ميشود.
وي، تعهداتي که در مجامع بينالمللي نسبت به اجراي ۲۰۳۰ داده شده است را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعهداتي در اين سطح از شئونات و حيطه رهبري است و از لحاظ حقوقي قابل پيگيري است که کسي که اين تعهدات را داده، شانيت آن را داشته يا خير.
وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به اهميت دانشگاه فرهنگيان گفت: مسئله دانشگاه فرهنگيان کمبود بودجه نيست بلکه چگونگي توزيع بودجه است.
پارسانيا درباره عدالت آموزشي در کشور گفت: عزمي نظير اجرايي کردن سند ۲۰۳۰ در عدالت آموزشي وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا شورايعالي انقلاب فرهنگي صرفاً سند تدوين ميکند، گفت: تدوين اسناد مختلف، حُسن شورا است نه ضعف آن. البته اين را ميتوان گفت که چرا بعد از سندنويسي، ساير بخشها مورد توجه قرار نميگيرد.
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي درباره اجرايي نشدن اسناد و مصوبات اين شورا گفت: قوه قضاييه بايد مدعيالعموم اجرايي نشدن اسناد شورايعالي انقلاب فرهنگي باشد و در اين زمينه ورود کند.