نماد آخرین خبر

مهمانپرست: آمریکایی‌ها مجبورند بارشان را از منطقه جمع کنند

منبع
ايلنا
بروزرسانی
مهمانپرست: آمریکایی‌ها مجبورند بارشان را از منطقه جمع کنند

ايلنا/ سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه ايران با اشاره به گزارش نشريه پولتيکو، به تحليل چرايي اين فضاسازي‌ها عليه ايران پرداخت و آنها را شگردهاي تبليغاتي و براي منحرف کردن اذهان از عادي‌سازي روابط برخي کشورهاي عربي با اسرائيل عنوان کرد.


نشريه «پولتيکو» به نقل از منابع اطلاعاتي ادعا کرد ايران براي ترور لانا مارکس، سفير آمريکا در آفريقاي جنوبي برنامه داده است و درصدد انتقام گرفتن از آمريکا به علت ترور سردار سليماني است. ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا هم با طرح اين ادعا که در صورت هر اقدامي تهران هزار برابر پاسخ دريافت خواهد کرد نسبت به اين موضوع واکنش نشان داد. اين در حالي است مقام‌هاي ايراني صريحا اين موضوع را رد و طرح اين ادعا را يکي ديگرد از شگردهاي تبليغاتي ترامپ براي فشار بر ايران قلمداد کردند.
«رامين مهمانپرست» سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره واکنش ترامپ به گزارش کذب «پولتيکو» اظهار داشت: هرچه به انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا نزديک‌تر مي‌شويم، شگردهايي که کانديداهاي رقيب براي جذب افکار عمومي و قانع کردن هواداران خودشان به کار مي‌برند، پيچيده‌تر و بيشتر مي‌شود و همچنين سعي مي‌کنند در اين فضاسازي از موضوعات مختلف استفاده کنند. موقعيت  ترامپ به دليل مسئله بيماري کرونا و عملکرد بد دولتش و همچنين بحث‌هاي نژادپرستي کمي متزلزل شده و در نظرسنجي‌ها از جو بايدن عقب افتاده است.
وي افزود: ترامپ برنامه‌هايي را طراحي مي‌کند که در دو ماه آينده تا انتخابات بتواند فضا را به نفع خودش برگردانده و جهت‌دهي کند؛ يکي از موضوعاتي که او فکر مي‌کند مي‌تواند به عنوان برگ برنده خودش از آن استفاده کند، موضوع رژيم صهيونيستي و عادي‌سازي روابط کشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي و همچنين متقابلا تضعيف جبهه مقاومت در منطقه است که البته به طور حتم يک شاخص اصلي براي تضعيف جبهه مقاومت، برخورد و تهديد جمهوري اسلامي ايران است.
اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي اظهار داشت: در اين چارچوب سناريوهايي را طراحي کرده‌اند و موضوعاتي که به هيچ‌وجه صحت ندارد را در دستور کار قرار داده‌اند؛ دقيقا برعکس اينکه دولت آمريکا و رئيس‌جمهور آن تروريسم دولتي را علني کرده و ترامپ شخصاً  ترور سردار سليماني را به عهده گرفت، دولت جمهوري اسلامي ايران را به اينکه دنبال ترور افرادي هستند که در بخش‌هاي غيرنظامي مشغول هستند، متهم مي‌کنند اين ادعاها ژست است و فقط در جهت فضاسازي و سناريويي که طراحي کرده‌اند، به اجرا در مي‌آيد.
وي يادآور شد: چند سال پيش مشاور فعلي وزير خارجه عربستان، عادل الجبير سفير عربستان در واشنگتن بود و همان زمان اعلام کرد که ايران قصد ترور او را داشته است، بر اساس ادعاي مضحکي که داشتند، سعي کردند يک سناريو درست کرده و همه را از ايران بترسانند. اکنون نيز مسائلي که توسط ترامپ و دوستانش براي متهم‌سازي کشور ما براي ترور اشخاص مختلف ديپلماتيک مطرح مي‌کنند، در دو جهت صورت مي‌پذيرد؛ جهت نخست اينکه يک نوع شگرد تبليغاتي است براي اينکه به هواداران خودشان بگويند «ما مراقب ايران هستيم؛ ايران خطرناک است و اگر مواضع تندي گرفتيم و اگر از برجام خارج شديم دليل داشت.»
اين تحليل‌گر ارشد مسائل بين‌الملل ادامه داد: دليل دوم اينکه در حاشيه فضاي جديدي که در اتهام زدن به جمهوري اسلامي شکل مي‌دهند، سعي دارند عادي‌سازي روابط کشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي را پنهان کنند و نگذارند آنان بحث و موضوع اصلي منطقه باشد، وگرنه اينگونه ادعاهاي ترامپ و دوستانش تازگي ندارد. آمريکا اتهامات زيادي به کشور ما وارد کرده است و سعي کرده‌ دشمني و مخالفتش را در زمينه‌هاي مختلف به اجرا در بياورد.
وي درباره اينکه ترامپ گفته پاسخ ايران را هزار برابر در صورت آسيب به مقام‌هاي آمريکا خواهد داد و آن را به صورت حمله نظامي آمريکا و يا استفاده از بمب هسته‌اي مطرح مي‌کنند، خاطرنشان کرد: اينها ژست‌هاي تبليغاتي ترامپ است. اينکه بخواهد خودش را قدرت مطلقه حساب کند و اينکه هر کسي با نظرات آمريکا مخالفت کند بايد سايه جنگ روي سر او باشد، از شگردهاي جنگ رواني و تبليغاتي آنها است. مي‌خواهند غيرمستقيم آنقدر موضوع را مهم کرده و بزرگ جلوه دهند، تا موضوعات ديگر تحت‌الشعاع قرار گيرد وگرنه اين ادعاها همه پوچ بوده و بارها گفته شده است.
مهمانپرست تصريح کرد: آمريکايي‌ها عامل تنش در منطقه هستند و بايد نيروهايشان را خارج کنند، اگر قرار باشد منطقه خاورميانه و خليج فارس داراي ثبات و امنيت باشد، بايد به وسيله کشورهاي منطقه و با همکاري آنها اين امر صورت گيرد؛ اتفاقاً حضور نيروهاي خارجي به ويژه آمريکايي‌ها مخل امنيت و آسايش منطقه خواهد بود، بنابراين آمريکايي‌ها بايد بارشان را از اين منطقه جمع کرده و منطقه را ترک کنند.
وي تاکيد کرد: آنها با طرح اين ادعاها مي‌خواهند بگويند ما هستيم و آمادگي مقابله داريم و از آن به عنوان پوششي براي کارهاي ديگري که دنبال مي‌کنند، استفاده کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر