نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

هند: تفاهم‌نامه چین-ایران تأثیری بر روابط دهلی با تهران ندارد

منبع
فارس
بروزرسانی
هند: تفاهم‌نامه چین-ایران تأثیری بر روابط دهلی با تهران ندارد

فارس/ معاون وزير خارجه هند روابط با ايران را مستقل از يک کشور ثالث توصيف کرد و گفت که تفاهم‌نامه 25 ساله پکن-تهران، تأثيري بر همکاري دهلي با جمهوري اسلامي ندارد.

«والامولي موراليدهاران» وزير اتحاد کشور امور خارجه و امور پارلماني هند ضمن تأکيد بر روابط خوب ايران و کشورش تأکيد کرد که تفاهم‌نامه ۲۵ ساله تهران و پکن  بر روابط ايران و دهلي نو تأثير منفي نخواهد گذاشت.
بنا بر گزارش خبرگزاري روسي «اسپوتنيک»، موراليدهاران که معاونت وزير خارجه هند را نيز برعهده دارد، تصريح کرد که روابط با تهران «مجزا و مستقل از روابط با کشور ثالث است».
وي سپس ادامه داد: «هند و ايران داراي ارتباطات تاريخي و پيوندهاي تمدني نزديکي با يکديگر دارند. روابط ما با ايران به صورت مجزا و مستقل از روابط اين کشور با يک کشور ثالث است. هند بيشترين اولويت را به روابط با کشورهاي غرب اسيا مي‌دهد و روابط گسترده‌اي در زمينه فرهنگي، آموزشي، تجاري و سرمايه‌گذاري دارد».
اظهارات اين وزير هندي در شرايطي مطرح شده است که برخي رسانه‌ها مدعي شده بودند که سند ۱۸ برگي ۴۰۰ ميليارد دلاري همکاري امنيتي، اطلاعاتي، نظامي و تجاري ايران و چين احتمالاً تأثير منفي بر روابط تجاري دهلي نو و تهران خواهد گذاشت.

وزير امور خارجه هند و وزير دفاع اين کشور اوايل ماه جاري ميلادي به تهران سفر و با مقامات جمهوري اسلامي ايران ديدار و نشست‌هايي را برگزار کردند.
خبرگزاري اسپوتنيک گزارش کرد که برخي منابع وزارت خارجه هند به اين خبرگزاري روس گفته‌اند که دو وزير خارجه و دفاع هند در سفر به تهران درباره جزئيات سرمايه‌گذاري چين در ايران و چشم‌انداز طرح زيرساختي هند در ايران از جمله بندر چابهار گفت‌وگو کرده‌اند.
«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت خارجه ايران قبل از سفر وزراي خارجه و دفاع هند با تأکيد بر اهميت همکاري ايران با روسيه و هند در حوزه نظامي و مبارزه با تروريسم در افغانستان خاطرنشان کرد:‌ جمهوري اسلامي ايران يک سياست خارجي واحد دارد که در آن سياست، ديپلماسي دفاعي، فرهنگي، علمي و .. وجود دارد و يکي از اصولش سياست خارجي متوازن است و با تمامي کشورهاي همسايه خودمان به دنبال حسن همجواري هستيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر