نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

مدیرکل آژانس: در سطح همکاری مورد نیاز با ایران قرار دارم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مدیرکل آژانس: در سطح همکاری مورد نیاز با ایران قرار دارم

ايسنا/ مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت و گويي مواضعش درباره همکاري هاي اخير آژانس و ايران را تشريح کرد.

به گزارش  شبکه BBC World، رافائل گروسي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با اين شبکه درباره اين که آيا رويکرد آژانس در زمان او نسبت به ايران تغييري کرده است، گفت: من به طور کلي يک روش جديد را به کار گرفتم اما مسئله ايران يک مسير طولاني و پرفراز و نشيب است. بنابراين طبيعي است که لحظات سختي وجود داشته باشند. ما اختلاف‌هايي داشتيم. امسال ما مسير سختي را طي کرديم. چند هفته پيش که در تهران بودم توانستيم اين مسائل را حل کنيم. در حال حاضر توانسته‌ايم به خوبي فعاليت کنيم.

گروسي ادامه داد: من در سال جاري از ايران خواستم که براي بازرسان ما دسترسي به چند محل انجام شود که نشد و اين موجب شد که ما در تنگنا قرار بگيريم. مهم بود که ما  اين مسئله را حل کنيم. ما به طور مستقيم با آن‌ها صحبت کرديم و آن‌ها صميمانه ما را پذيرفتند. من با رئيس جمهور روحاني و وزير امور خارجه ظريف صحبت کردم و توانستيم باهم به توافق برسيم.

مديرکل آژانس همچنين با اشاره به دسترسي بازرسان آژانس به يکي از دو محل تعيين شده توسط آژانس که از سوي ايران انجام شد، گفت: اين پايان ماجرا نيست اما درباره دستاوردمان بايد بگويم، چيزي که ما به دست آورديم بازگشت به فعاليت معمولمان بود که بايد داشته باشيم. ما دوباره فعاليت مي‌کنيم.

او در پاسخ به اين سوال که آيا مي‌تواند تاييد کند آژانس بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي رژيم صهيونيستي فعاليت مي‌کرده است، گفت: نه من اين را تاييد نمي‌کنم. به اين خاطر که ما اطلاعات زيادي داريم. ما اطلاعاتي داريم که از بازرسان خودمان جمع‌آوري مي‌کنيم و اطلاعاتي داريم که کشورها به ما مي‌دهند. همچنين اطلاعاتي نيز وجود دارند که از طريق طرف‌هاي سوم کسب مي‌شوند. ما هيچ وقت بر اساس اطلاعاتي که دريافت مي‌کنيم فعاليت نمي‌کنيم. ما گروه بزرگي از کارشناسان را در زمينه‌هاي مختلف داريم.

گروسي در پاسخ به اين سوال که آيا سطح همکاري آژانس با تهران را سطح متفاوتي از زمان انجام شدن توافق هسته‌اي در نظر مي‌گيرد، گفت: اکنون در آن سطح همکاري مورد نيازم قرار دارم.

مديرکل آژانس در پاسخ به اين سوال که آيا از ديدگاه او ايران از زمان روي کار آمدن دولت دونالد ترامپ به دستيابي به يک سلاح هسته‌اي نزديک‌تر  يا دورتر شده است، گفت: معيارهاي متفاوتي وجود دارند. اگر معيار شما اين باشد که آن‌ها چقدر مواد هسته‌اي که در اين مورد اورانيوم غني‌شده است دارند، ممکن است به اين نتيجه برسيد که آن‌ها اکنون نسبت به روي کار آمدن دولت ترامپ نه، اما نسبت به زماني که اين دولت تصميم گرفت از توافق هسته‌اي خارج شود، مواد هسته‌اي بيشتري در اختيار دارند. از آن پس ايران به تلافي تصميم گرفت سطح رعايت [تعهداتش] را کاهش دهد و اين سپس به آن معنا بود که غني‌سازي بيشتري را آغاز کردند. اما اگر بخواهيم موضوع را پيچيده‌تر کنيم و بياييم اين مقدار با مقداري که در زمان امضاي برجام[توافق هسته‌اي] داشتند مقايسه کنيم، آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌اي مقدار کمتري در اختيار دارند. بنابراين، اين معيارها گاهي مي‌تواندد افراد را دچار سردرگمي کند. ما هستيم که بررسي کرده و ثابت کنيم که ايران به يک سلاح هسته‌اي دست پيدا نکند.

او در پاسخ به اين سوال که موضع او درباره اين ديدگاه که بايد در ازاي وضعيت تداوم غني‌سازي در ايران توافق هسته‌اي را از بين رفته دانست و تحريم‌هاي گسترده‌تري را بر ايران اعمال کرد، توضيح داد: گفتن اين بر عهده من نيست. همان طور که گفته‌ام من بايد بي طرف باشم. من بايد سرسخت اما منصف باشم. بنابراين نمي‌توانم طرفداري سياسي کنم و بگويم تحريم‌ها خوبند يا بد، آري يا نه به تحريم‌ها. ما يک ارزيابي بي‌طرفانه فني را ارائه مي‌دهيم که سرانجام به قدرت‌هاي جهاني اجازه مي‌دهد به تصميمي درست برسند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر