نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

انتقاد تند واعظی از اصلاح‌طلبان؛ به آنها سمت دادیم به جای تشکر طلبکار شدند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
انتقاد تند واعظی از اصلاح‌طلبان؛ به آنها سمت دادیم به جای تشکر طلبکار شدند

ايرنا/ رييس دفتر رييس جمهوري در پاسخ به انتقاد دبيرکل حزب نداي ايرانيان درباره حمايت نکردن از نامزد نيابتي و عملکرد دولت، گفت: او در ستاد انتخاباتي روحاني نقشي نداشت؛ اثبات کند براي روي کار آمدن رييس جمهوري چه کار کرده که چنين اظهاراتي داشته است.

محمود واعظي به انتقاد صادق خرازي دبيرکل حزب نداي ايرانيان از رييس‌جمهوري و دولت واکنش نشان داد. خرازي جمعه گذشته درباره نامزد اجاره‌اي و پاسخگو نبودن آن و اينکه اصلاح‌طلبان ديگر دولت اجاره‌اي نمي‌خواهند در ششمين مجمع عمومي حزب نداي ايرانيان سخنراني کرده بود.

واعظي روز جمعه در گفت وگو با ايرنا در اين باره گفت: يکي از مسوولان ستاد انتخاباتي حسن روحاني در سال ۹۲ بودم، يادم مي‌آيد او در هيچ جاي ستاد نقشي نداشت. نخست بيايد اثبات کند براي روي کار آمدن رييس جمهوري چه کار کرده که چنين اظهاراتي داشته است؛ ضمن اينکه محمدرضا عارف تا روز سه شنبه قبل از راي‌گيري نامزد جريان اصلاحات در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بود.

رييس دفتر رييس جمهوري خاطرنشان کرد: آن زمان نظرسنجي‌ها فاصله معناداري ميان راي روحاني و عارف را نشان مي‌داد بطوريکه روحاني جزو نفرات اول و دوم بود. بر همين اساس خودشان و بيشتر از همه سيد محمدخاتمي و دوستان‌ آنها تصميم گرفتند عارف که ديگر شانسي براي رقابت نداشت، کنار برود.

واعظي اضافه کرد: آنها آزاد بودند به قاليباف يا کسي ديگر راي دهند اما مردم تصميم گرفتند به دکتر روحاني راي دهند. بنابراين حرفي که او مي‌زند نادرست است.

وي ادامه داد: آنها با نگاهي به گذشته ببينند قبل از اين دولت چه شرايطي داشتند و فعاليت‌هاي‌ آنها در چه حدي بود. اين دولت همفکران آنها را در استانداري‌ها و سمت معاونت وزير به کار گرفت و امروز به جاي تشکر، طلبکار هم شدند و حرف‌هاي بي‌ربط مي‌زنند و الان که زمان انتخابات شده در پي يک سري حرف‌هاي بي پايه و اساس هستند.

برخي نمايندگان مسائل را تبليغاتي و سياسي مي‌بينند

واعظي در بخش ديگري از سخنانش درباره رفتارهاي سياسي برخي مجلس‌نشينان، گفت: راجع به کل مجلس اظهار نظر نمي‌کنم چون به کليت مجلس باور دارم و احترام مي گذارم اما عده‌اي در مجلس خيلي فعالند و مسائل داخلي را با نگاه تبليغاتي و سياسي مي‌بينند.

رييس دفتر رييس جمهوري ادامه داد: هدف‌ اين افراد هم اين است دولت موفقيت کسب نکند و براي انتخابات ۱۴۰۰ از نظر تبليغاتي با حرف‌هاي نادرست و اتهامات بمباران شود. اين موضوع را به مصلحت مردم نمي‌دانيم.

مخالفت دولت با  ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ توماني

واعظي همچنين در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اظهارات نمايندگان مجلس مبني بر اين‌که قيمت ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ توماني براي لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت ارائه شده و مجلس چنين پيشنهادي نداشته در حالي که بارها رئيس جمهور اعلام کرده مخالف اين قيمت گذاري است، گفت: روشن است که ما در دولت به دنبال آن هستيم که قيمت ارز به تعادل بازگردد. در بودجه  هم قيمت ارز را حدود ۱۲ هزار تومان عنوان کرديم و قصدمان هم اين است که قيمت به اين سمت و سو برود که روندي ثابت داشته باشد.

رئيس دفتر رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در لايحه بودجه هم ما اسمي از ارز نبرديم و همه چيز را ريالي عنوان کرديم، فروش نفت را هم  ۲ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتيم و برايش درآمد ۱۹۰ هزار ميليارد توماني تعيين کرده بوديم اما مجلس آن را  به يک ميليون و ۵۰۰ هزار رساند و  ۲۳۰ هزار ميليارد تومان درآمد در نظر گرفت. 

وي  اظهار داشت: مجلس يک ميليون از فروش نفت کم مي‌کند و برآورد ۲۳۰  هزار ميليارد توماني براي آن قرار مي‌دهد؛ مشخص است اين اعداد و ارقام را دست هرکسي براي حساب و کتاب بدهيد از آن ۱۷ هزار تومان در مي آورد، که  ما با اين مخالف هستيم.

واعظي تاکيد کرد:   ما که مي توانيم ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشيم اما فروش ما را به يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه رساندند و برايش۲۳۰ هزار ميليارد تومان گذاشتيد آن هم درحالي که مي‌گويند بودجه بايد وابستگي‌اش از نفت کم شود اما خودشان زيادش کردند!


وي درپاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين که نمايندگان مي‌گويند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ فسادآور است و بايد حذف شود، پاسخ دولت چيست گفت: قبل از ارسال لايحه  بودجه به مجلس با نمايندگان درباره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني بحث کرديم و گفتيم آن هنگامي  که اين تصميم را گرفتيم زمان بسيار سختي بود؛ در جنگ اقتصادي قرار داشتيم و  ما براي وارد کردن کالاهاي مورد نياز مردم به مشکل برخورده بوديم .

واعظي با بيان اين‌که زماني آنقدر فشار و سختي  بر روي ما  زياد بود اصلا نمي دانستيم  قيمت ارز تا کجا مي خواهد بالا برود، اظهار داشت: گفتيم نميتوانيم ارزاق و سفره مردم  را به قيمت ارز گره بزنيم و بگوييم امروز ارز چه قيمت است، فردا چه قيمت؛ بنابراين تصميم گرفتيم قيمت ارز هر چقدر بالا مي‌خواهد برود، دولت بايد  آن را تا زماني که شرايط به سمت و سوي بهتر برود ثابت نگه دارد.

وي تاکيد کرد: ما در حال حاضر و تا آخر سال کالا وارد کرده‌ايم؛ البته اين کالا دست دولت نيست و دست بخش خصوصي است اما اگر در اين شرايط در مجلس اعلام کنيم که اين نرخ آزاد شده است يک گراني در بازار راه مي‌افتد و مردم بايد تا عيد با يک گراني عجيب و غريب کالا خريداري کنند؛  به همين دليل پيشنهاد کرديم که اجازه تصميم‌گيري به دولت داده شود.

رئيس دفتر رئيس جمهور در پايان گفت: مي‌دانيم ارز دو نرخي فساد‌زا است و هميشه هم يک عده واسطه در اين حوزه وجود دارند که البته ما به دنبال آن هستيم دست اين واسطه را قطع و کوتاه کنيم.

مذاکره مجدد در برجام نخواهيم داشت

واعظي درباره آغاز رياست جمهوري جو بايدن در آمريکا، گفت: انتظار داريم او چون دولت قبلي عمل نکند چون رفتار دولت دونالد ترامپ موجب ضرر و بي‌آبرويي‌ آنها و تنفر مردم ايران شد. ارتباطي با آمريکا نداريم ولي آنچه که به واسطه برجام به ما مربوط مي‌شود اين است که اين موضوع به عمل آنها به تعهداتشان بستگي دارد.  اگر صادقانه به تعهدات خود عمل کنند اين شرايط تغيير مي‌کند.

رييس دفتر رييس جمهوري افزود: برجام يک بار مذاکره شد و مذاکره مجددي نخواهيم داشت. اينکه آنان بخواهند به برجام برگردند يا نه، تصميم خودشان است اما مهم براي ما برداشتن تحريم‌ها عليه مردم ايران است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر