فلاحتپیشه: مجلس یازدهم شبیه به دولت احمدینژاد است
ايرنا/ رئيس کميسيون امنيت ملي در مجلس دهم گفت: دنيا براي ايران ديپلماسي را انتخاب کرده است و در اين شرايط نبايد وقت را تلف کنيم.
حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس کميسيون امنيت ملي در مجلس دهم با بيان اينکه روابط کشورهاي دنيا و ايران در دوره «پساترامپ» به سمت تقويت ديپلماسي ميرود، گفت: در شرايطي که کشورها به دنبال تقويت ديپلماتهاي خود هستند تا در اين راستا منافع کشورشان را تامين کنند، ما مسير معکوس را در پيش گرفتهايم و عدهاي بجاي تقويت ديپلماسي کشور به دنبال حذف آن هستند.
نماينده سابق مجلس بيان کرد: فرمانهاي متعددي از سوي جوبايدن بعد از مراسم تحليف داده شد و بسياري از سازوکارهاي ديپلماسي جهان را فعال مي کند. رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي در دوره ترامپ تلاش کردند از سياستهاي وي عليه ايران استفاده کنند و براي پيروزي او موضعگيريهاي داشتند، اما در شرايط کنوني و با شکست ترامپ به دنبال نقاط مشترکي هستند تا با دولت جوبايدن ارتباط برقرار کنند.
وي خاطرنشان کرد: در چنين شرايطي موضع گيري اخير مجلس در قبال محمد جواد ظريف تقويت ديپلماسي نيست و باعث تضعيف ديپلماسي ميشود.
اين استاد دانشگاه گفت: سؤال از وزرا حق طبيعي مجلس است و مجلس حق دارد با توجه به وظايف اعضاي کابينه دولت از آنها سؤال بپرسد، اما نظارت مجلس بر عملکرد اجرايي دولت وقتي قابل دفاع است که ماحصل آن به سود منافع ملي کشور تمام شود.
عضو پيشين کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: برخورد نمايندگان با وزير امور خارجه از اين حيث قابل انتقاد بود که نه تنها در راستاي منافع ملي نبود بلکه اقدامي در جهت تضعيف قدرت ديپلماسي کشور بود. بايد هم به رفتار مجلس انتقاد کرد و هم به عملکرد کلي دولت که زمينه بروز چنين رفتاري را فراهم کرده است.
وي با اشاره به انتقاد نمايندگان از ظريف گفت: در شرايط کنوني به گونهاي عمل ميشود که توان ديپلماسي و پيشبرد مذاکره در به عنوان يک ضعف به حساب ميآيد. آن هم در وضعيت کنوني که دنيا به ديپلماسي روي خوش نشان داده در اين شرايط تضعيف وزير امور خارجه، تضعيف ديپلماسي کشور است.
نماينده سابق مجلس بيان داشت: کاري که در جلسه روز سه شنبه مجلس صورت گرفت صرفاً تخريب ظريف نبود بلکه تخريب ديپلماسي کشور بود.
فلاحت پيشه با اشاره به سوال نمايندگان از ظريف در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر چه مقوله هستهاي مقوله کلان است و تصميمگيري درباره آن در شوراي عالي امنيت ملي انجام ميشود اما بايد پرونده هستهاي در حوزه اجرا به وزارت امور خارجه سپرده شود که در اين کار حرفهايتر از دبيرخانه شوراي عالي امنيت عمل ميکند.
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: خوشبختانه اين کار در دولت آقاي روحاني صورت گرفت و در نتيجه عملکرد مطلوب تيم مذاکراتي به تصويب برجام به عنوان يک ماحصل قابل دفاع انجاميد منتهي بعد از آن شرايطي شکل گرفت که برجام مورد هجمه واقع شد و ظريف هم نتوانست از اختيارات وزارت امور خارجه و از ميزان مسئوليت خودش در برجام دفاع کند. اين باعث شد که عملاً به عنوان متهم اصلي شکست برجام قلمداد شود. در حالي که اين شکست توسط ترامپ به برجام تحميل شده بود.
نماينده پيشين مجلس گفت: برجام يک دستاورد بود که سبب شد ۹۱۵ تحريم از مجموع ۱۰۴۸ تحريم برداشته شود و براي اولين بار يک کشور از قطعنامههاي ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد که تبعاتي مانند بيثباتي و شکست جدي را به دولتها تحميل ميکرد، نجات يابد.
رييس پيشين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: دنيا براي ايران ديپلماسي را انتخاب کرده است و در اين شرايط نبايد وقت را تلف کنيم.
وي افزود: اروپاييها در زمان سيد محمد خاتمي وقت ديپلماسي ايران را کُشتند و احمدي نژاد در زمان باراک اوباما وقت ديپلماسي ايران را از بين برد. در شرايطي که اوباما ميخواست ديپلماسي را فعال کند وي با طرح يک سري ادعاهاي بيفايده که هيچگونه نتيجه عملي براي منافع ملي کشور نداشت، عملاً فرصت ديپلماسي ايران را از بين برد.
فلاحت پيشه خاطرنشان کرد: برجام ميتوانست در دوره اول دولت اوباما تصويب شود و اگر اين کار صورت ميگرفت برجام به حدي ريشه دوانده بود که امثال ترامپ نميتوانستند آن را از بين ببرند. ولي متأسفانه فرصت سوزي شد.
عضو پيشين کميسيون امنيت ملي خاطرنشان کرد: کار مجلس يازدهم شبيه اقدامات دولت احمدينژاد در کُشتن فرصتهاي ديپلماسي است. در شرايطي که دنيا چراغ سبز ديپلماسي نشان ميدهد در ايران عدهاي تمايل دارند با اهداف سياسي و جناحي، چراغهاي قرمز روشن شود و اين نشان ميدهد که همانند گذشته عدهاي به دنبال قرباني کردن منافع ملي کشور هستند.