نماد آخرین خبر

پاک‌آیین: آتش‌بس در قره‌باغ باید به یک صلح دائمی منجر شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پاک‌آیین: آتش‌بس در قره‌باغ باید به یک صلح دائمی منجر شود

ايسنا/ سفير پيشين کشورمان در آذربايجان با بيان اينکه آتش‌بس در قره‌باغ بايد به يک صلح دائمي منجر شود، گفت: سفر وزير امور خارجه کشورمان به کشورهاي حوزه قفقاز، روسيه و ترکيه با محوريت امنيت منطقه‌اي و توسعه همکاري هاي اقتصادي انجام شد.

محسن پاک آيين، سفير پيشين کشورمان در آذربايجان با اشاره به سفر وزير امور خارجه کشورمان به کشورهاي منطقه اظهار کرد: سفر آقاي ظريف به کشورهاي حوزه قفقاز، روسيه و ترکيه در جهت تقويت ارتباطات ايران با کشورهاي همسايه است که به خاطر شرايط کرونا مدتي اين سفرها از طريق فضاي مجازي و وبينار بين مقامات کشورها انجام مي شد و اخيرا سرعت بيشتري را در از سرگيري مذاکرات رسمي شاهد هستيم.
وي ادامه داد: مساله اول که در اين سفرها دنبال شد، بحث امنيت منطقه اي و يافتن يک راه حل دائمي براي حل مناقشه قره باغ در چارچوب تماميت ارضي کشورهاي منطقه از جمله جمهوري آذربايجان است. توافق صلح يا آتش بس مسکو بايد به يک صلح دائمي منجر شود و اگر اين اتفاق نيفتند شاهد ناامني در منطقه خواهيم بود. صلح زماني محقق مي شود که قره باغ تکليفش مشخص شود و به تماميت ارضي جمهوري آذربايجان برگردد و مطالبه اي ديگر براي بازگرداندن مناطق اشغال شده نداشته باشد. از طرفي ما هم شاهد تغيير مرزهاي جغرافيايي در منطقه و تجزيه کشورها نباشيم. اميدواريم که در سايه همکاري کشورهايي که مناقشه دارند، شاهد يک پايان ثبات ساز براي منطقه باشيم و جنگ بيست و چند ساله ارمنستان و آذربايجان پايان يابد.
سفير پيشين کشورمان در آذربايجان اظهار کرد: اين سفر در بخش ديگر خود، توسعه همکاري هاي اقتصادي با کشورهاي اين حوزه و بازسازي مناطق آزاد شده آذربايجان را مدنظر داشت که به دليل گذراندن دوران اشغال ويران شده و فاقد سکنه هستند. براي اين که آواردگان برگردند نياز است که بازسازي شروع شود. ايران يکي از کشورها و شايد تنها کشور نزديک به اين مناطق است که با امکانات فراوان فني و مهندسي مي تواند شرکت فعال داشته باشد چه در همکاري دو جانبه يا چند جانبه با ترکيه، روسيه و گرجستان.
وي گفت: در اين زمينه هم به نظر توافقات خوبي حاصل شده و اميدواريم هر چه زودتر بخش خصوصي و دولتي بتوانند حضور فعالي در اين زمينه داشته باشند اما دولت و وزارت صمت بايد نظارت داشته باشند که شرکت هاي پيمانکاري مطلوب و قابل اعتماد به اين عرصه وارد شوند، در غير اين صورت ايران از صحنه رقابت دور مي ماند.

پاک آيين هم چنين درباره تاثير تغيير دولت آمريکا بر رويکرد کشورهاي منطقه براي تعامل و همکاري با ايران تصريح کرد: درباره تاثير تغيير دولت در آمريکا و تاثير آن بر منطقه بايد صبر کنيم ببينيم سياست هاي آمريکا در دوره بايدن به چه سمتي مي رود؛ مشخص نيست روش هايي که در دوران ترامپ به کار گرفته مي شد از سوي بايدن ادامه پيدا مي کند يا خير.
اين کارشناس مسايل منطقه گفت: البته کشورهاي همسايه ما حتي در دوره ترامپ هم همکاري خوبي با ايران داشتند و آذربايجان، روسيه، ترکيه، ارمنستان و حتي گرجستان در دوره تحريم ارتباط نزديک اقتصادي خوبي با ايران داشتند و اميدواريم در آينده هم اين تعاملات به نحو احسن ادامه يابد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر