نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

منهای قالیباف و رئیسی؛ آیا باید منتظر یک اتفاق غیرمنتظره باشیم؟

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
منهای قالیباف و رئیسی؛ آیا باید منتظر یک اتفاق غیرمنتظره باشیم؟

نامه نيوز/ اما و اگر ها درباره کانديداتوري رئيسي و قاليباف در انتخابات رياست جمهوري سال آينده ادامه دارد و اين امر جريان اصولگرا را با چالشي جدي مواجه کرده است.

شمارش معکوس براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري تقريبا شروع شده و فرصت زيادي باقي نيست. جريان‌هاي سياسي، اما علي‌رغم فعاليت‌هاي انتخاباتي گسترده تمايلي به شفاف‌سازي درباره تصميم نهايي خود ندارند. اينکه هنوز به نتيجه نرسيده و تصميم‌گيري را به دقيقه نود موکول کرده‌اند يا اينکه مايل هستند چراغ خاموش حرکت کرده و دست خود را براي رقيب رو نکنند، معلوم نيست، اما آنچه تا اينجاي کار مشخص شده حجم گسترده‌اي از بلاتکليفي و ابهام است.
مشخصا در جريان اصولگرا چالش‌هاي بسياري در کار است از دوراهي شوراي ائتلاف و شوراي وحدت گرفته تا احتمال ورود کانديدا‌هاي قدري که حضورشان همه معادلات را برهم مي‌ريزد.
ابراهيم رئيسي و محمدباقر قاليباف که هر يک در راس يک قوه نشسته‌اند، همان دو کانديدايي هستند که ورود يا عدم ورودشان به اين کارزار نقش تعيين کننده‌اي دارد. به باور تحليل‌گران ورود رئيسي بيش از قاليباف اثربخش است و مي‌تواند موجب اجماع اصولگرايان شود. ورود وي به انتخابات، اما نامعلوم است و تاکنون بار‌ها و بار‌ها در اين باره حاشيه‌سازي و فضاسازي شده است. مثلا يک بار گفته شد که او منع شده و يک بار هم يک کانال تلگرامي اصولگرا از ديدار وي با مقامات عالي و کسب اجازه براي کانديداتوري خبر داد! اين خبر البته خيلي زود از سوي يکي از رسانه‌هاي نزديک به رئيس قوه قضاييه يعني رجانيوز تکذيب و تاکيد شد که او پيش از اين بر عدم کانديداتوري در انتخابات تاکيد کرده است.
ورود قاليباف به رقابت‌هاي خرداد ۱۴۰۰ نيز اگرچه به اندازه ورود رئيسي اثرگذار نيست، حائز اهميت است. درباره احتمال کانديداتوري وي نيز بحث‌هاي زيادي مطرح است و به طور مشخص رسانه‌هاي اصلاح‌طلب او را يک کانديداي قطعي مي‌دانند. چنانچه هر موضع‌گيري، اقدام، نظارت، سفر و ... از سوي وي انتخاباتي تلقي مي‌شود. در اين بين، اما برخي هم نه آورده و به عدم کانديداتوري تشويق مي‌کنند. مشخصا برخي از نمايندگان مجلس معتقد هستند که او بعد از راه‌يابي به مجلس و تصدي پست رياست بايد به راي اخذ کرده از مردم وفادار مانده و در همين جايگاه بماند نه اينکه هيات رئيسه مجلس را پل کرده تا به هدف خود يعني رياست جمهوري برسد.
حال اگر فرض کنيم که هر دو اين چهره اصولگرا در انتخابات آتي حضور نداشته باشند و به پايان رساند ماموريت خود را در اولويت قرار دهند، با ابهامات بسياري در اين انتخابات مواجه خواهيم شد. دليلش نيز روشن است. جريان اصولگرا منهاي قاليباف و رئيسي به اندازه دانه‌هاي تسبيح کانديدا دارد و هيچ يک آن قدر که به پاستور راه يابد جدي به نظر نمي‌رسد.

سعيد جليلي
جليلي شايد جدي‌ترين گزينه اصولگرايان بعد از رئيسي و قاليباف باشد. برخي معتقد هستند که راي رئيسي به سبد او خواهد ريخت، اما برخي نيز اعتقاد دارند که کانديداتوري يا عدم کانديداتوري قاليباف در شانس پيروزي وي اثرگذار است. ضمن اينکه او پيش‌تر در امر انتخابات شانس خود را آزموده و شکست خورده است.

حسين دهقان
حسين دهقان يکي ديگر از اصولگرايان است که از مدتي قبل تکليف خود را با اين انتخابات روشن و صراحتا اعلام آمادگي کرده است. از مصاديق کانديداي نظامي است و به خاطر ترديد‌هايي که درباره رياست جمهوري يک نظامي وجود دارد، مي‌توان پيش‌بيني کرد که او چالش سختي در پيش داشته باشد.

عزت الله ضرغامي
ضرغامي نيز خود را در قد و قواره رياست جمهوري ديده و مي‌کوشد تا با اتخاذ مواضع و رويکرد‌هاي متفاوت از سال‌هاي مسئوليت‌ش در صداوسيما نظر افکار عمومي را جلب کند. اما پشتوانه حزبي و جرياني ندارد و به نظر نمي‌رسد که بتواند در کارزار ۱۴۰۰ خودنمايي چنداني کند.

محسن رضايي
محسن رضايي گويا آماده ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي شده و مي‌گويند که جدي است.

رستم قاسمي
رستم قاسمي وزير نفت احمدي‌نژاد نيز انگار قصد کانديداتوري در انتخابات پيش رو را دارد. برخي معتقدند که بخشي از احمدي‌نژادي‌ها و پايداري از وي حمايت مي‌کنند، اما موفقيت در اين انتخابات به اين راحتي‌ها هم نيست چراکه او در اين رقابت غير از گزينه‌هاي اصولگراي و اصلاح‌طلب و مستقل بايد با گزينه‌هاي احمدي‌نژادي مثل علي نيکزاد نيز رقابت کند.


پرويز فتاح 
اگر چه بعد از آن مصاحبه جنجالي و عذرخواهي او از کساني درباه اشان افشاگري کرده بود گفتند او ديگر اقبالي براي انتخابات پيش رو ندارد اما برخي نشانه ها حکايت از احتمال ورودش به انتخابات دارد.

علي نيکزاد
از ميان چهره هاي نزديک به محمود احمدي نژاد مي گويند کار نيکزاد از سايرين براي نامزدي بيشتر است. او که اکنون در پارلمان حضور دارد محل بحث رسانه ها و برخي محافل سياسي است . اکثريت اما مي گويند احمدي نژاد کارتش را براي کسي غير از خودش خرج نمي کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر