نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ظریف: آمریکا باید به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد

منبع
فارس
بروزرسانی
ظریف: آمریکا باید به اجرای تعهداتش در برجام بازگردد

فارس/ وزير امور خارجه ايران در گفتگو با شبکه سي ان ان بر بازگشت ايالات متحده آمريکا به اجراي تعهداتش ذيل برجام تاکيد کرد.

«محمد جواد ظريف»، وزير امور خارجه ايران در مصاحبه‌اي شامگاه دوشنبه تصريح کرد مي‌توان مکانيسمي را براي هماهنگ‌سازي و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجراي کامل تعهدات برجامي به کار گرفت. 

ظريف در مصاحبه‌اي اختصاصي با سي‌ا‌ن‌ان گفت: «لازم است دولت آمريکا به برجام برگردد و ايران آماده خواهد بود فوراً [اين اقدام] را پاسخ دهد. زمان، مهم نيست، مسئله اين است که آيا ايالات متحده -دولت جديد [آمريکا]- مي‌خواهد سياست‌هاي شکست‌خورده دولت ترامپ را دنبال کند يا نه.»

«کريستين امان‌پور» پرسيد آيا ممکن است از مکانيسمي براي حل و فصل اختلافات بر سر اينکه کدام طرف بايد نخست به برجام برگردد استفاده کرد. ظريف گفت: «مي‌توان مکانيسمي براي همزمان‌ کردن يا هماهنگ‌ کردن آن (بازگشت ايران و آمريکا به برجام) داشت.»

وي در ادامه گفت: «همان‌طور که مي‌دانيد در داخل خود توافق هسته‌اي مکانيسمي تعبيه شده که  کميسيون مشترک است و کميسيون مشترک يک هماهنگ‌کننده دارد. اين هماهنگ‌کننده دو منصب دارد- [اين هماهنگ‌کننده] قبلاً فدريکا موگريني بود، الان جوزپ بورل است- يکي از دو منصب او، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا است و منصب ديگر، هماهنگ‌کننده کميسيون مشترک است.»

ظريف در ادامه گفت: «او مي‌تواند از سمتش در کسوت هماهنگ‌کننده کميسيون مشترک براي هماهنگ‌سازي اقداماتي که لازم است ايران و ايالات متحده انجام دهند، استفاده کند. به طور مشخص، اقداماتي که ايران انجام مي‌دهد همواره تحت نظارت و راستي‌آزمايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و ما نشان داده‌ايم که به قول‌هايمان عمل کرده‌ايم. آن طرفي که نتوانسته نشان دهد به قول‌هايش عمل مي‌کند ايالات متحده بوده است.»

رئيس دستگاه ديپلماسي ايران گفت: «همان‌طور که گفتيم لازم است که ايالات متحده حسن نيت خودش را نشان دهد؛ ما همين حالا هم حسن نيت خودمان را اثبات کرده‌ايم. اگر ما از محدوديت‌هاي توافق فاصله گرفته‌ايم به خاطر آن است که ايالات متحده تلاش کرد يک جنگ اقتصادي تمام‌عيار به ايران تحميل کند. اين را متوقف کند، ما به پايبندي کامل برمي‌گرديم.»

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از اين مصاحبه به سئوال «کريستين‌ امان‌پور» که گفت مصوبه مجلس شوراي اسلامي ايران در صورت اجرايي شدن ناقض تعهدات ايران در برجام خواهد بود اينطور پاسخ داد: «آن اقدامات، نقض تعهدات ما نخواهد بود، بلکه بخشي از روند کاهش تعهدات ما خواهد بود؛ چون اينها تعهدات داوطلبانه‌اي بودند که ما به آنها پايبند شديم. بازرس‌هاي آژانس اخراج نخواهند شد، بلکه بازرسي‌هاي آژانس محدود مي‌شوند، چون همان‌طور که مي‌دانيد در حال حاضر ايران تحت شديدترين مکانيسم‌هاي نظارتي آژانس نسبت به هر جاي ديگر دنيا قرار گرفته است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها و بارها در ايران بازرسي انجام داده و ما اين را محدود خواهيم کرد.»

دولت آمريکا ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» يا «برجام» خارج شد و همه تحريم‌هاي رفع‌شده ذيل اين توافق را عليه ايران بازگرداند. 

جمهوري اسلامي ايران تا يک سال بعد از خروج آمريکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌اي را اجرا کرد و به کشورهاي اروپايي که وعده جبران آثار اين خروج را مي‌دادند براي عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

يک‌سال بعد که دولت‌هاي اروپايي نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌اي طي چند گام تعهداتش در توافق هسته‌اي را کاهش خواهد داد.

ايران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدوديت‌هاي مندرج در برجام در زمينه غني‌سازي، ميزان ذخائر اورانيوم و تحقيق بر روي سانتريفيوژهاي پيشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر اين کار بر روي يک خط مونتاژ جهت ساخت اورانيوم فلزي را هم از سر گرفته است. 

جمهوري اسلامي ايران گفته همه اين گام‌ها بازگشت‌پذير هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ايران نيز اين اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر