برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

جعفرزاده: اگر احمدی‌نژاد و رئیس دولت اصلاحات بیایند، صندوق برای رای‌گیری کم می‌آوریم

منبع
رويداد 24
بروزرسانی
جعفرزاده: اگر احمدی‌نژاد و رئیس دولت اصلاحات بیایند، صندوق برای رای‌گیری کم می‌آوریم

رويداد 24/ جعفرزاده ايمن آبادي بر اين عقيده است که تا اين لحظه انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ پرشور و با مشارکت بالا نخواهد بود، در صورتي که اگر افرادي همچون احمدي نژاد و خاتمي تاييد صلاحيت شوند، مشارکت به حدي خواهد بود که براي راي دادن با کمبود صندوق مواجه خواهيم شد.
 
تحولات عرصه سياست خارجي موجب رخوت جريانات سياسي در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ شده است. بازگشت آمريکا به برجام و رفع تحريم ها و يا بازگشت دوباره تنش به روابط ايران و آمريکا مي تواند تا اندازه زيادي ترکيب دولت آينده کشور را مشخص کند؛ همين امر بر فعاليت هاي انتخاباتي احزاب و شخصيت هاي سياسي نيز سايه انداخته است. با اين حال نه از اردوگاه اصولگرايان و نه اصلاح طلبان، هيچ کدام خبر دندان گيري به گوش نمي رسد. اصولگرايان بر آمدن رئيسي تاکيد مي کنند و اصلاح طلبان در جستجوي کانديداي واجدالشرايط هستند. يک نماينده سابق مجلس معتقد است اگر رئيسي به انتخابات بيايد ۸۰ درصد پيروز مي‌شود.

غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با رويداد‌۲۴ با ارزيابي شرايط در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: فکر مي‌کنم انتخابات مجلس يازدهم هم به لحاظ مشارکت و هم به لحاظ نتيجه مورد تاييد رهبري نبود. در مشارکت بالا حتي اگر فرد انتخاب شده دچار مشکلاتي باشد نيز مردم با او مدارا مي‌کنند و مي‌گويند خودمان به او راي داديم، اما در مجلس يازدهم اينگونه نبود و همه مي‌گويند ما راي نداديم.

وي با بيان اينکه مشارکت بالا در انتخابات ۱۴۰۰ منوط به اين است که شوراي نگهبان سختگيري زيادي انجام ندهد، تاکيد کرد: شوراي نگهبان به نظر و انتخاب مردم احترام بگذارد و اجازه دهد افراد ورود کنند. زماني که افراد کمي اجازه حضور پيدا کنند نه تنها رقابتي رخ نخواهد داد بلکه مشارکتي هم نخواهد بود. مبنا و ميزان مشروعيت يک حاکيمت، مشارکت مردم است. چرا مردم اکنون مي‌گويند که مجلس فعلي مشروعيت مردمي ندارد؟ زيرا آن را انتخاب خود نمي‌دانند.

اصولگرايان فضا را به سمت کاهش مشارکت در انتخابات مي‌برند
جعفرزاده با بيان اينکه اصولگرايان تندرو، پيروزي خودشان را در مشارکت حداقلي در انتخابات مي‌دانند، يادآور شد: اصولگرايان تمام فضا را به سمت کاهش مشارکت مي‌برند. آن چيزي که مشخص است اين است که مشارکت پايين برابر است با پيروزي تندرو‌ها و مشارکت بالا يعني ورود و مشارکت نخبگان و شايستگان. در مشارکت بالا ممکن است فردي انتخاب شود که به هر دليلي بخشي از حاکميت او را نپسندند، اما چون مردم او را انتخاب کرده‌اند با او همراهي مي‌کنند و برخي از مسائل و مشکلات را تاب مي‌آورند.

وي ادامه داد: تمامي جوانب تا اين لحظه نشان مي‌دهد که در انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ شاهد مشارکت بالايي نيستيم. فقط و فقط اگر مردم احساس کنند که خودشان تصميم گيرنده هستند مشارکت بالا مي‌رود. اگر ۴ کانديدا از يک جهت داشته باشيم مردم ورود نخواهند کرد، مردم زماني در انتخابات مشارکت خواهند کرد که آقاي احمدي نژاد، سيد محمدخاتمي و اين نوع افراد بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند، آنگاه مي‌بينيد که صندوق براي راي‌گيري کم مي‌آوريم. حاکميت بايد اجازه دهد که افراد بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند. مهم نظر و انتخاب مردم است، حتي اگر بد انتخاب کنند. رهبري نيز گفتند بگذاريد مردم انتخاب کنند حتي اگر بد انتخاب کنند. متد شوراي نگهبان در تاييد يا رد صلاحيت افراد نخواستن است. آن‌ها مي‌خواهند عرصه را تنگ کنند.

نماينده سابق مجلس با بيان اينکه بخشي از حاکميت مدام جوان انقلابي را گزينه رياست جمهوري مي‌داند، تصريح کرد: وقتي به اين صورت صحبت مي‌کنند در ذهن مردم اين مساله ايجاد مي‌شود که همه چيز تمام شده است؛ از طرفي شاهد اقدامات مجلس بوديم و ديديم نمايندگان اگر سايز کمر گزينه رياست جمهوري را مشخص مي‌کرد، ديگر کاملا رئيس جمهور آتي مشخص بود. اين اختلافات تلخ است و مردم احساس پوچي مي‌کنند.

اصلاح طلبان نمي‌توانند از ديوار شوراي نگهبان بالا بروند
جعفرزاده ايمن آبادي در پاسخ به سوالي در خصوص انفعال اصلاح طلبان در شرايط فعلي گفت: اصلاح طلبان ديگر چه کاري مي‌توانند انجام دهند، از ديوار شوراي نگهبان بالا بروند؟ اصلاح طلبان نمي‌توانند حمايتشان از روحاني را انکار کنند، به هرحال کاچي بهتر از هيچي است. همين آقاي روحاني براي اصلاح طلبان فرصت زيادي را ايجاد کرد. اگر روحاني نبود همين گزينه را هم نداشتند، اصلاح طلبان ناشکري مي‌کنند. فعلا مشخص نيست شوراي نگهبان که چه موضعي را مي‌گيرد، ممکن است شوراي نگهبان به آن‌ها تشري هم بزند که پيچ را شل کنند و افرادي امثال احمدي نژاد و خاتمي را تاييد صلاحيت کنند.

وي ادامه داد: اصلاح طلبان در اين دوره تا يک گزينه به دلشان نچسبد از او حمايت نمي‌کنند، در سال ۹۲ اصلاح طلبان پس از بررسي‌ها بالاخره بر روي روحاني به اجماع رسيدند. اکنون اگر لج کنند شرايطي مانند ۸۸ و ۹۲ برايشان ايجاد مي‌شود. بهتر است لج نکنند و فردي را انتخاب کنند و در نهايت از او حمايت کنند. اصلاح طلبان تا اين لحظه به نتيجه‌اي براي کانديداي نهايي نرسيده‌اند. اصلي‌ترين کانديداي اصلاح طلبان تا اين لحظه جهانگيري است و ديگر گزينه‌هايشان در هاله‌اي ابهام قرار دارد.

وي درباره حضور عارف در انتخابات نيز گفت: اگر عارف بيايد خسارت سنگيني براي جريان اصلاح طلبان ايجاد مي‌کند. اين انفعال به دليل نداشتن گزينه است و شرايطشان کاملا با اصولگرايان متفاوت است. اصولگرايان چندين سبد گزينه دارند و همه آن‌ها تاييد مي‌شوند، اما اصلاح طلبان نمي‌دانند چه کسي را در سبد راي مردم بگذارند.

قاليباف را زدند، مبادا به انتخابات ۱۴۰۰ بيايد
ايمن آبادي با اشاره به حواشي سفر اخير قاليباف به روسيه نيز گفت: در سفر روسيه قاليباف کاملا له شد و برخي نيز او را مغرضانه کوبيدند و حتي برخي از اصولگرايان قاليباف را بيرحمانه زدند تا ديگر نتواند براي انتخابات عرض اندام کند. وقتي آقاي شريعتمداري در صدا و سيما عليه قاليباف صحبت مي‌کند يعني همه کمر به قتل (سياسي) او بسته‌اند، مبادا اگر رئيسي آمد قاليباف هم بيايد. نهاد‌هايي هستند که پشت آقاي رئيسي هستند و کسي هم جرات ندارد عليه او چيزي بگويد. برخي از سياسيون حاضر به انتقاد از رئيسي نيستند چرا که از پرونده‌سازي بيم دارند.

تنها کسي که رئيسي را شکست مي‌دهد خاتمي است
جعفرزاده با بيان اينکه اگر رئيسي وارد ميدان انتخابات شود ۸۰ درصد رئيس جمهور مي‌شود، گفت: فضا براي رئيسي مساعد است و پوشش خبري او صد در صد مثبت است؛ هيچ فرد و رسانه‌اي وارد انتقاد رئيسي نمي‌شود خداراشکر در قوه قضاييه شرايط گل و بلبل است!


وي با بيان اينکه رئيسي با انجام برخي از کار‌ها نشان داد که علاقه دارد به قوه مجريه برود تا اختيار برخي از کار‌ها را داشته باشد، ادامه داد: تنها در يک سناريو، راي رئيسي شکسته مي‌شود و وي پيروز نمي‌شود که سيد محمد خاتمي به انتخابات ورود پيدا کند. آقاي خاتمي تنها شخصي است که اگر تاييد صلاحيت و وارد انتخابات شود موج به راه مي‌اندازد و هيچ اصلاح طلبي در خانه نمي‌نشيند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر