برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

بازتاب امضای سند همکاری‌ جامع ایران و چین در رسانه‌های جهان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بازتاب امضای سند همکاری‌ جامع ایران و چین در رسانه‌های جهان

ايرنا/ امضاي سند همکاري هاي جامع ايران و چين که امروز و همزمان با سفر وانگ يي وزير امور خارجه چين به تهران انجام شد، در رسانه‌هاي مطرح کشورهاي جهان بازتابي گسترده‌ پيدا کرد.

بيشتر خبرگزاري‌هاي مطرح جهان با انعکاس بيانات رئيس جمهوري ايران و وانگ يي وزير امور خارجه چين که براي امضاي اين سند به تهران کرده، اين خبر را انعکاس دادند.

رويترز گزارش داد محمدجواد ظريف و وانگ يي وزيران امور خارجه چين و ايران روز شنبه سند جامع همکاري‌هاي بيست و پنج ساله بين دو کشور را طي مراسمي که از طريق تلويزيوني دولتي ايران پخش شد امضا کردند.

وزير امور خارجه چين بيان داشت که رابطه پکن با ايران صرف نظر از تحولات جاري دائم و راهبردي خواهد بود. «ايران کشوري است که درباره روابطش با ساير کشورها مستقل تصميم مي‌گيرد و مانند برخي کشورها نيست که با يک تماس موضع خود را تغيير مي‌دهند.»

بر اساس اين گزارش وانگ يي سپس با رئيس جمهوري ايران، پيش از امضا قرارداد ملاقات کرد. حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس جمهوري ايران اين سند را نمونه ديپلماسي موفق خوانده است. سعيد خطيب زاده سخنگوي وزارت امور خارجه ايران آن را نقشه راهي براي توسعه همکاري‌هاي تجاري، اقتصادي و ترابري خوانده که « محوريت خاصي براي توجه به بخش‌هاي خصوصي دو کشور در نظر گرفته شده است.»

بر اساس اين گزارش، چين به‌عنوان يکي از بزرگترين شرکاي تجاري و متحد سنتي ايران در سال ۲۰۱۶ توافق کرد تا روابط تجاري دو جانبه را طي 25 سال آينده بطور قابل توجهي افزايش دهد. در همين حال وزارت تجارت چين روز پنجشنبه اعلام کرد که که پکن تلاش خواهد کرد تا توافق هسته اي ۲۰۱۵ ايران را حفظ و از منافع مشروع مناسبات دو کشور دفاع کند.

رويترز بدون اشاره به خروج غير قانوني آمريکا از برجام نوشته است که ايالات متحده و ساير قدرت‌هاي غربي عضو برجام درباره اينکه کدام طرف بايد نخستين گام بازگشت به برجام را بردارد اختلاف نظر دارند. توافقي که به گزارش رويترز دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

شماري از خبرگزاري‌هاي غربي هم گزارش رويترز را بازتاب داده‌اند. سرويس بخش انگليسي الجزيره ضمن انعکاس اين خبر نوشته که انتظار مي‌رود با امضاي اين سند، چين در بخش‌هاي کليدي ايران از جمله در حوزه انرژي و زير ساخت سرمايه گذاري خواهد کرد. بر اساس اين گزارش ايران و چين نيم قرن است که از رابطه ديپلماتيک رسمي برخوردار هستند و در ماجراي مقابله با همه‌گيري کرونا همکاري نزديکي با يکديگر داشتند.

اما سند همکاري دو کشور به نوشته الجزيره در حالي امضاء شده که ايران و چين از سوي آمريکا به اشکال مختلف تحريم هستند. الجزيره يادآور شد که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از برجام تحريم هاي سنگيني را عليه ايران اعمال کرد. جو بايدن رئيس جمهوري جديد آمريکا وعده بازگشت به برجام را داده اما هنوز هيچ تحريمي را لغو نکرده و گفته که ايران بايد به تعهداتش در اين توافق بازگردد.

نيويورک تايمز هم در گزارشي سند همکاري ايران و چين را بستري براي «سرمايه گذاري سنگين» پکن در ايران توصيف کرده است. در اين گزارش آمده است که چين در سند همکاري با ايران توافق کرده که ظرف ۲۵ سال آينده در ازاي دريافت بدون وقفه نفت از ايران، سرمايه گذاري قابل توجهي در ايران انجام دهد.

نيويورک تايمز عنوان کرد اين سند در حالي امضاء شده که رئيس جمهوري آمريکا براي بازگشت به توافقي که سلفش از آن خارج شده پيشنهاد مذاکره داده است. او اما مي‌گويد که ايران بايد به تعهداتش در توافق برجام بازگردد. اين گزارش مي‌افزايد: ايران، پيشنهاد آمريکا را رد کرده و گفته که اين کشور بايد نخستين گام براي فعال شدن توافق را که با اعمال تحريم نقض کرده بردارد. چين نيز به عنوان يکي از طرف‌هاي امضاء کننده برجام از موضع ايران حمايت مي‌کند.

سند همکاري‌هاي جامع ايران و چين صبح امروز شنبه توسط محمدجواد ظريف و وانگ يي وزيران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه در تهران امضا شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر