نماد آخرین خبر

ظریف به تاشکند می‌رود

منبع
فارس
بروزرسانی
ظریف به تاشکند می‌رود

فارس/ وزارت خارجه ازبکستان با اشاره به سفر وزير امور خارجه ايران به تاشکند اعلام کرد که روند همکاري‌هاي سياسي، اقتصادي و مباحث مربوط به حمل و نقل و سرمايه‌گذاري از جمله محورهاي مورد گفت‌وگو در اين سفر است.

وزارت امور خارجه ازبکستان امروز با اشاره به سفر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به ازبکستان و چند کشور آسياي مرکزي اعلام کرد که وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و هيأت همراه پنجم آوريل (۱۶ فروردين ماه) وارد تاشکند مي‌شوند.

براساس اعلام اين وزارتخانه، همکاري‌هاي دوجانبه کنوني و چشم انداز اين همکاري‌ها در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، سرمايه‌گذاري، حمل و نقل، لجستيک و ساير حوزه‌ها از جمله موضوعاتي است که در اين سفر مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

ظريف همچنين قرار است در ادامه اين سفر به قرقيزستان، قزاقستان و ترکمنستان نيز برود و با مقامات اين کشورها ديدار و گفت‌وگو کند.

محمدجواد ظريف و «عبدالعزيز کاميلف» وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ازبکستان ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ به صورت تلفني گفت‌وگو کرده بودند. همکاري‌هاي ۲ کشور در حوزه روابط دوجانبه، به ويژه وضعيت حمل و نقل بين ۲ کشور، مقابله با شيوع کرونا و تحولات افغانستان از ديگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزراي امور خارجه ايران و ازبکستان بود.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران آبان ۱۳۹۶ نيز به دعوت رسمي مقامات تاجيکستان و ازبکستان به اين کشورها سفر کرد. ظريف در تاشکند همچنين در کنفرانس بين‌المللي امنيت و توسعه پايدار در آسياي مرکزي شرکت کرد.

پيش از اين «سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه از سفر ظريف به چهار کشور آسياي مرکزي خبر داد و در توئيتي در اين خصوص نوشت: وزير امور خارجه قرار است از ۱۶ تا ۱۹ فروردين ماه (دوشنبه تا پنجشنبه) به چهار کشور آسياي مرکزي شامل ازبکستان، قرقيزستان، قزاقستان و ترکمنستان سفر کند و تمرکز اين سفر بر همکاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي خواهد بود.

وي افزود:‌ توسعه روابط با آسياي مرکزي، منطقه اشتراکات تمدني، تاريخي و فرهنگي، همواره جزو اولويت‌هاي اصلي ايران بوده است.

هشتم فروردين ماه نيز محمدجواد ظريف به منظور انجام سفري دوجانبه و شرکت در نهمين کنفرانس قلب آسيا - روند استانبول به دوشنبه پايتخت تاجيکستان رفت و ضمن گفت‌وگو با رئيس جمهور و وزير خارجه اين کشور و ايراد سخنراني در کنفرانس مذکور با برخي مقامات حاضر از جمله رئيس جمهور افغانستان ديدار و گفت‌وگو کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي که هفتم فروردين ماه نيز در تهران ميزبان «وانگ يي» همتاي چيني خود بود. سه‌شنبه ۲۴ فروردين ماه نيز در تهران ميزبان سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر