نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پیش‌بینی چهره‌های معروف اصولگرا و اصلاح‌طلب از آینده برجام

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
پیش‌بینی چهره‌های معروف اصولگرا و اصلاح‌طلب از آینده برجام

باشگاه خبرنگاران/ چهره هاي معروف سياسي در پاسخ به سوالي درباره آينده برجام اظهارات متفاوتي را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان از چهره هاي مطرح سياسي پرسيد که که آينده برجام را چطور پيش بيني مي‌کنيد؟ و در چه شرايطي مي‌توان دولت آمريکا به برجام بازگرداند و يا تحريم‌ها را کاهش داد؟

در ادامه پاسخ هر يک از کارشناسان را به تفکيک مي‌خوانيد.

محمد عطريانفر معاونت سياسي اسبق وزارت کشور و فعال سياسي اصلاح طلب: مسئولان کشورمان به مذاکره کنندگان خود به خصوص شخص محمدجواد ظريف اعتماد کامل دارند؛ اما برخي از جريانات تندرو داخلي هستند که فضاي کار را براي ظريف و دوستانش در برجام سخت مي‌کنند و تندروي هايي که در سياست خارجي رخ مي‌دهد تاثير بسيار نا به جايي بر روي فضاي ذهني دو طرف مي‌گذارد. از همين رو توصيه مي‌شود افرادي که دلبسته کشور و رهبري و ملت ايران هستند، مواضع در مسير تندروي خود را کاهش داده و اجازه دهند بر اساس اعتمادي که ملت و رهبري نسبت به کارگزاران سياست خارجي خود دارند کار را جلو ببرند و انشالله پيش بيني من اين است که به توافق‌هايي هم در اين زمينه دست يابند.

حسن بيادي دبيرکل جبهه آبادگران ايران اسلامي و فعال سياسي اصولگرا: سياست‌هاي آمريکا نوعي سياست استکباري است و قدرت طلبي آمريکا تمام نشدني؛ اما درباره جمهوري اسلامي نتوانسته اهداف استکباري خود را به نحو احسن انجام دهد، اگر چه تا حدودي بر مسائل اقتصادي ما تاثيرگذار بوده است؛ بنابراين براي آوردن آنها به ميز مذاکره در ابتدا بايد ديد که پشتوانه اين مذاکره چيست؟ اگر مذاکره داراي پشتوانه باشد مي‌توان روي آن حساب کرد، اما اگر پشتوانه نداشته باشد مي‌شود مانند مانند برجام که رئيس جمهور آنها هر زمان اراده کرد آن قرار داد را پاره کند.

حسين مرعشي عضو شوراي مرکزي حزب کارگزارن سازندگي و فعال سياسي اصلاح‌طلب: معتقدم که برجام بعد از دوران رياست جمهوري حسن روحاني مجددا بازسازي خواهد شد و ۵+۱ و ايران مجددا بر سر ميز مذاکره قرار خواهند گرفت. آمريکا الان در دوران بايدن درباره موضوعات مختلف نظير يمن و مقابله با خشونت هاي بن سلمان و اعلام آمادگي درباره مذاکره رويکرد خوبي داشته است و اميدواريم که رايزني هاي خوبي با واسطه اروپايي ها صورت بگيرد و ما بتوانيم از اين فرصت استفاده کنيم و با برداشتن تحريم ها زمينه براي بازگشت همه طرف ها به برجام فراهم شود.

مجيد متقي‌فر سخنگوي جبهه پايداري و فعال سياسي اصوگرا: برجام آينده اي ندارد؛ از همان زمان که ترامپ از آن خارج شد مانند يک چيني شکسته شده است و هيچ آينده اي براي آن متصور نيستم. تلاش دولت براي حفظ برجام براي مردم نيست، بلکه براي حفظ آبروي خودش است؛ زيرا با مرگ برجام آبروي اينها هم مي رود. اگر بايدن هم به برجام برگردد بدتر خواهد شد، کما اينکه بر نمي گردد. مگر اينکه ايران بر تعهدات خود بيافزايد. دولت مردان در تلاش هستند که مجددا مسير مذاکره را باز کنند حال اگر با نام برجام هم نشد درصدد هستند تا با يک نام ديگري مجددا مسير مذاکره را باز کنند.

مهدي چمران نايب رئيس شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب و فعال سياسي اصولگرا: من معتقدم که اگر ما به دنبال کاهش تحريم‌ها باشيم به جايي نخواهيم رسيد، بلکه تحريم‌ها بايد شکسته شود. مانند اين نشود که دشمني به خانه ما وارد شود و بعد ما از او خواهش کنيم که بيرون برود معلوم است که نخواهد رفت و حتي اگر چند قدم هم دور شود در حال فريب ماست. بنابراين بايد مقابل او بايستيم و او را سرجايش بنشانيم. همانطور که در دوران دفاع مقدس هم اين اتفاق افتاد. پس اگر ما با تمام توان ايستاده‌ و درصدد شکستن تحريم ها باشيم اين تحريم ها خود به خود از بين خواهند رفت؛ اما اگر به اين اميد باشيم که آنها تحريم ها را کاهش دهند هرگز اين اتفاق نخواهد افتاد و هر روز هم افزايش خواهند داد؛ کمااينکه شاهد بوديم بايدن چند تحريم ديگر هم به ليست اضافه کرد؛ در کل اميدي هم ندارم که در برجام به جايي برسيم.

حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه کيهان: مساله اصلي امروز ما بازگشت آمريکا به برجام نيست، زيرا اين يک جاده فرعي و تغيير صورت مساله است و موضوع اصلي ما لغو تمامي تحريم هاست؛ يعني عمل به تعهداتي که آمريکا و اروپايي‌ها عليرغم تعهدي که در برجام داشتند؛ اما به آن عمل نکردند. معتقدم طرحي که الان مطرح شده بسيار هوشمندانه و دقيق است و برگرفته از بيانات مقام معظم رهبري هم بوده اين است که آمريکايي‌ها ابتدا بايد تمامي تحريم‌ها را لغو کنند و دوما موضوع لغو تحريم‌ها از سوي ما مورد راستي آزمايي قرار بگيرد. يعني اين گونه نباشد که صرفا در کاغذ بنويسند لغو خواهد شد، بلکه بايد به طور عملي لغو شود. براي مثال اگر ادعاي لغو تحريم‌هاي تجاري را دارند ما بايد بتوانيم روابط تجاري خود را با دنيا داشته باشيم. آن زمان است که آمريکا مي‌تواند وارد برجام شود، يعني اين گونه نيست که مساله اصلي ما بازگشت آمريکا به برجام باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر