برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

ایران، موضوع همکاری مشترک آمریکا و روسیه

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ایران، موضوع همکاری مشترک آمریکا و روسیه

ايرنا/ نخستين ديدار وزيران خارجه آمريکا و روسيه در حالي انجام شد که اظهارات دو طرف نشان دهنده وجود اختلاف نظر اما تاکيد بر نقاط مشترک همکاري همچون ايران، کره و افغانستان بوده است.

آنتوني بلينکن وزير خارجه آمريکا شامگاه چهارشنبه با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در ايسلند ديدار کرد.
اين نخستين ديدار مقامات عالي‌رتبه دو کشور پس از دولت بايدن است که در ميان افزايش تنش بين دو کشور انجام مي‌شود.
آمريکا در مساله هکرهاي "سولار ويندز"، اتهام دخالت در انتخابات آمريکا، تنش در مرزهاي اوکراين و همچنين خط لوله انرژي نورد استريم۲ دچار اختلاف هستند.
وزير خارجه آمريکا پس از احوال‌پرسي اظهار کرد: بر کسي پوشيده نيست که ما اختلافات خود را داشته باشيم.

بلينکن ادامه داد: وقتي نوبت به اين اختلافات مي‌رسد، همانطور که رئيس جمهوري بايدن در تماس با رئيس جمهوري پوتين اظهار کرد، اگر روسيه به افزايش تنش عليه ما، شرکايمان و متحدانمان رفتار کند؛ ما پاسخ خواهيم داد.
وي اضافه کرد: رئيس جمهوري بايدن نشان داد که هم در کلام و هم در عمل، نه به منظور تشديد  تشنج، نه به دنبال تعارض بلکه براي دفاع از منافع ما است.
وزير خارجه آمريکا در عين حال اظهار کرد "با اين اوصاف، مناطق زيادي وجود دارد که منافع ما با يکديگر تلاقي و همپوشاني دارند" و خواستار همکاري در زمينه "تلاقي منافع " از جمله همه‌گيري کوويد-۱۹ تغيير اقليم، مقابله با برنامه هاي هسته‌اي در ايران، کره شمالي و افغانستان شد.
بلينکن خاطرنشان کرد:  نظر ما اين است که اگر رهبران روسيه و ايالات متحده بتوانند با هم همکاري کنند،  جهان مي تواند مکاني امن‌تر و ايمن‌تر باشد و اين همان چيزي است که ما به دنبال آن هستيم.

ايران، کره و افغانستان موضوع همکاري مشترک
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه هم در ابتداي اين ديدار گفت: در واقع براي روابط ما مهم است. و همانطور که روساي جمهور از ما مي‌خواهند، ما بايد تصميم بگيريم که در ادامه روابط خود چه کنيم.
وي افزود: وقتي صحبت از ارزيابي وضعيت بين الملل و رويکردهايمان در مورد چگونگي حل آن مي شود، بسيار اختلاف نظر داريم. موضع ما مشخص است. ما آماده ايم که همه مسائل روي ميز را با اين درک که بحث‌هاي ما صادقانه، واقعي و با احترام متقابل است، بررسي کنيم. 
وزير خارجه روسيه ادامه داد: قوانين، ديپلماسي دوجانبه را توصيه مي کند به ويژه هنگامي که صحبت از واکنش به هر نوع اقدامات خصمانه مي‌شود. وظيفه ما استفاده بهينه از فرصت‌هاي ديپلماتيک است.
لاوروف اضافه کرد: همانطور که گفتيد، وضعيت روابط مسکو و واشنگتن به طور کلي بر اوضاع بين‌المللي تأثير مي‌گذارد. تا آنجا که من فهميدم و روساي جمهوري ما هم در مکالمات تلفني خود آن را تأييد کرده اند، آنها موافق هستند که ما بايد در مورد موضوعاتي که ديدگاه هاي مشابهي داريم و زماني که مي توانيم به نتايج مثبت دست پيدا کنيم ، همکاري کنيم.
وي اظهار کرد: به عنوان مثال ، در حل اختلافات و ساير موارد به عنوان ثبات استراتژيک و حتي با عناويني چون شبه جزيره کره، مساله هسته‌اي ايران، افغانستان و همه آن مباحثي که نمايندگان ما قبلاً با يکديگر در تعامل بوده‌اند. اميدوارم امروز بتوانيم مروري بر همه اين موارد داشته باشيم.
وزير خارجه روسيه تاکيد کرد: اگر ما به مسائل ديپلماتيک جهاني ادامه ندهيم، اساس ديپلماسي را که ساخت پل‌ها و بهبود روابط است، تضعيف خواهيم کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر