نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

پاسخ عراقچی به بلینکن: اول باید آمریکا تحریم ها را بردارد؛ آماده اید؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پاسخ عراقچی به بلینکن: اول باید آمریکا تحریم ها را بردارد؛ آماده اید؟

ايسنا/ رييس تيم  ايران در مذاکرات وين در توييتي به اظهارات اخير وزير خارجه آمريکا  پاسخ داد.

سيد عباس عراقچي در صفحه توييتر خود نوشت : «ديروز ۴ ساعت در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص مذاکرات وين گفتگو داشتم. جلسه سخت اما مفيدي بود. 
اصول يکي است:
آمريکا به عنوان طرفي که برجام را ترک کرده است، بايد اول تحريم هاي خود را  بردارد. پس از راستي آزمايي ايران اجراي کامل برجام را از سر خواهد گرفت. 
آيا آمريکا آماده است؟»


به گزارش ايسنا، آنتوني بلينکن، وزير خارجه آمريکا روز يکشنبه در گفت‌وگويي با شبکه اي بي سي در پاسخ به سوال مجري که مي‌پرسيد "آيا ايران در حال تامين مالي حماس است و اگر اينطور باشد، آيا تحريم ها بايد باقي مي‌مانند؟" مدعي شد: ايران در شماري از فعاليت‌ها نظير تامين مالي گروه‌هاي افراطي، حمايت گسترده‌تر از گروهک‌هاي تروريستي و گروهک‌هاي نيابتي که در خاورميانه دست به اقدامات بي‌ثبات‌کننده مي‌زنند و اشاعه تسليحاتي دخيل است.

وي ادامه داد:  ايران با داشتن سلاح هسته‌اي يا توانايي ساخت سلاح هسته‌اي در مدت کوتاه مي‌تواند در اين زمينه‌ها با مصونيت بيشتري فعاليت کند که همين مسئله خود لزوم بازگردان مسئله هسته‌اي به چارچوبي که توافق هسته‌اي تعيين کرده بود را مي‌افزايد. خيلي از اين فعاليت‌ها درحال حاضر و در طول چهار سال گذشته ذيل فشار حداکثري که دولت قبلي اعمال کرده بود پيش مي‌روند. بدون شک (فشار حداکثري) نتيجه‌اي که به دنبال آن بوديم - که توقف تمامي اين فعاليت‌ها است - را به ارمغان نياورد.

وزير خارجه آمريکا افزود: براي همين اولين کاري که بايد انجام دهيم بازگرداندن مسئله هسته‌اي به چارچوب خود است. به همين خاطر متعهد هستيم که تلاش کنيم و ببينيم آيا ايران به پايبندي به توافق هسته‌اي يا همان برجام بازخواهد گشت يا نه. براي همين مذاکرات در جريان است و آز آن به عنوان سکويي براي رسيدگي به ديگر مشکلات استفاده خواهيم کرد.

بلينکن در رابطه با برداشته شدن تحريم‌هاي اعمالي گفت: فکر کنم ما در پنجمين دور مذاکرات خود در وين با ايرانيان هستيم. چيزي که اين مذاکرات مشخص کرده‌اند اين است که هر طرف براي بازگشت به پايبندي بايد چه کارهايي انجام دهد. ما مي‌دانيم که چه تحريم‌هايي اگر در مغايرت بر توافق هسته‌اي باشند، بايد برداشته شوند. مسئله مهمتر اين است که ايران نيز مي‌داند که براي بازگشت به توافق بايد چه کارهايي انجام دهد اما ما هنوز نديده‌ايم که آيا ايران حاضر و مايل به انجام کارهايي است که بايد انجام دهد يا نه. اين يک آزمون است و ما هنوز جوابي براي آن نداريم.

به گزارش ايسنا، جلسات اخير کميسيون مشترک برجام در راستاي احياي توافق هسته‌اي از طريق لغو تحريم‌هاي اعمال شده آمريکا بر ايران و بازگشت دوجانبه آمريکا و ايران به پايبندي به توافق هسته‌اي، در هفته‌هاي اخير برگزار شده‌اند.

نمايندگان آمريکا نيز در طول اين مذاکرات در وين حضور داشتند اما هيچ مذاکره مستقيمي ميان ايران و آمريکا در وين انجام نشده و روند احياي برجام صرفا از طريق مذاکرات شرکاي برجام و فعاليت کارگروه‌ها ادامه داشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر