نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن تمدید شد

منبع
فارس
بروزرسانی
گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن تمدید شد

فارس/ «رافائل گروسي» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز (دوشنبه) طي يک کنفرانس خبري از تمديد يک ماه تفاهم ايران و آژانس تا تاريخ 24 ژوئن (سوم تيرماه) خبر داد.

«رافائل گروسي» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در آغاز کنفرانس خبري خود در خصوص تمديد تفاهم ايران و آژانس گفت: «امروز بحث‌ طولاني و مفصلي با دکتر (علي اکبر) صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران داشتم و توانستيم در خصوص دو موضوع با يکديگر توافق کنيم».
گروسي در خصوص اين دو مورد توضيح داد: «اين توافق به تفاهم فني دوجانبه موقت مربوط مي‌شود که در ماه فوريه در تهران در خصوص آن به توافق رسيديم. اول اينکه، اطلاعاتي که توسط تجهيزات فني ما در مکان‌هاي مختلف در تهران جمع‌آوري مي‌شود، همچنان ذخيره خواهد شد. مورد دوم اين که تجهيزات، فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي و نظارت که در خصوص آن توافق کرديم، از همين حالا براي مدت يک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاريخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (سوم تيرماه ۱۴۰۰) منقضي خواهد شد و اين چيزي است که امروز در خصوص آن توافق کرديم».
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سپس ادامه داد: «اگر اين تفاهم‌نامه در تاريخ فوريه حائز اهميت بود، هم‌اکنون مي‌توانم بگويم که اهميت آن هم‌اکنون بيشتر از آن زمان شده است زيرا از ماه فوريه تاکنون فعاليت‌هاي زيادي هم از نظر کيفي و هم کمي در ايران صورت گرفته است».
گروسي تصريح کرد: «به جز پارامترهاي کلي که در بيانيه مشترک ماه فوريه ارائه دادم، تعدادي اسناد فني  داريم که جزئياتي از مکان‌هاي را دارد که ما دوربين‌ها و فلومتر‌ها و سيستم‌هاي الکترونيک آنلاين در آن‌‌جا نصب کرده‌ايم تا غني‌سازي که در آن مکان‌ها صورت مي‌گيرد را ضبط کند».
وي در خصوص محدود شدن دسترسي آژانس به اطلاعت ضبط شده گفت:  بايد اين مسئله را بيان کنم که دسترسي‌هاي آژانس در حدي که در برجام و پروتکل الحاقي وجود داشت، نيست. اطلاعات [دوربين‌ها] تا يکماه آينده نيز تحويل آژانس نخواهد شد.»
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه داد: «يکي از مواردي که در خصوص آن در ماه فوريه موافقت کرديم، اين بود که در پايان ضرب‌الاجل توافق ايران و آژانس اطلاعات موجود بر روي تجهيزات فني پاک خواهد شد که هم‌اکنون چنين چيزي رخ نخواهد داد».
گروسي در پاسخ به سؤال ديگري تصريح کرد: «فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي و نظارت آژانس همچون روال قبلي انجام گرفته است و همچنان دارد. ما مي‌دانيم چه تجهيزاتي در چه مکان‌هايي قرار دارد و برآوردها و محاسبات خود را از آن چه رخ مي‌دهد، داريم و مي‌دانيم که مي‌توانيم در زمان مناسب اين برآوردها را طبق اطلاعات پيش زمينه‌اي که در اختيار داريم، پشتيباني کنيم».

تمديد تفاهم قبلي ايران و آژانس «مشروط» نبوده است
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر احتمال تمديد «مشروط» تفاهم قبلي ايران و آژانس براي مدت يک ماه گفت: «خير، آژانس براي اجراي تعهدات و اختيارات و فعاليت‌هاي خود هيچ‌گونه شروطي را نمي‌پذيرد. ما تعهدات و اختيارات خاصي داريم و توافق صورت گرفته قطعاً مشروط نبوده است».
يک مقام مطلع در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ديروز (يکشنبه) گفت که با توجه به پايان يافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، احتمال تمديد مشروط تفاهم قبلي براي مدت يک ماه وجود دارد.

آژانس به ارتباطات خود با ايران و بررسي شرايط ادامه مي‌دهد
گروسي در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص پيامدهاي عدم توافق احتمالي طرف‌هاي برجام براي احياي اين توافق هسته‌اي براي ادامه همکاري ايران و آژانس گفت: «در خصوص اين مسئله بايد در زمان مربوط به خود صحبت کنيم. من با دکتر صالحي توافق کردم ارتباط خود را حفظ کنيم و اوضاع را تحت نظارت داشته باشيم و بنا بر شرايط در خصوص اقدامات بعدي تصميم‌گيري خواهيم کرد. تا ۲۴ ژوئن اتفاقات زيادي خواهد افتاد».

اطمينان دارم دولت بعدي ايران به همکاري با آژانس ادامه مي‌دهد
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص تأثير روند  انتخابات رياست‌جمهوري ايران بر تداوم همکاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «من نگراني ندارم، اطمينان دارم دولت بعدي ايران نيز به همکاري با آژانس ادامه خواهد داد. اين به نفع همه خواهد بود».
اميدوارم کارشناسان ايران و آژانس طي روزهاي آينده ديدار کنند


رافائل گروسي در خصوص گزارش‌هاي آتي آژانس از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در شرايط فعلي دسترسي محدود آژانس به اطلاعات جمع‌آوري شده گفت: «انتظار داريم که بتوانيم به همان شيوه قبلي گزارش ارائه دهيم. فکر نمي‌کنم که مشکل فني در اين زمينه وجود داشته باشد. دو دور گفت‌وگو بين ايران و آژانس در ايران و وين انجام گرفته است و اميدوارم که کارشناسان فني ما بتوانند طي روزهاي آينده يک دور ديگر گفت‌وگو با همتايان ايراني خود داشته باشند و سپس مي‌توانيم در خصوص اطلاعاتي که در گزارش بعدي ارائه دهيم، تصميم‌گيري کنيم».

در صورت توافق درباره برجام ايران آمادگي بازگشت به اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را دارد
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به سؤالي درباره بازگشت ايران به اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي گفت: «آن طور که من در خصوص موضع ايران در اين خصوص فهميده‌ام، آن‌ها آمادگي دارند در صورت حصول توافق در خصوص متن برجام به اجراي پروتکل الحاقي بازگردند».

پيش از اين، «کاظم غريب آبادي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين امروز (دوشنبه) گفته بود: تصميم جمهوري اسلامي ايران براي ادامه ضبط داده‌هاي دوربين‌هاي آژانس حداکثر تا يک ماه ديگر، امروز (دوشنبه) از سوي سازمان انرژي اتمي به اطلاع مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسيد».
غريب آبادي افزود: داده‌هاي سه ماه گذشته همچنان در اختيار سازمان انرژي است و به آژانس منتقل نمي‌شود.
وي با ذکر اين نکته که داده‌هاي يک ماه پيش روي نيز صرفا نزد ايران خواهد ماند، خاطرنشان کرد: در رابطه با حذف يا انتقال داده‌ها، همان شرايط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.
در پي سفر اسفند ماه گروسي به تهران بيانيه‌اي مشترکي از سوي ايران و آژانس در سوم اسفند ماه صادر شد. سازمان انرژي اتمي، آژانس را مطلع کرد که به منظور پايبندي به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران» (قانون)، ايران اجراي اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و يک تفاهم فني دوجانبه موقت نيز حاصل شد.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر