انتقاد نشریه معاونت سیاسی سپاه از «همتی و مهرعلیزاده»
ديدهبان ايران/ نشريه اخبار روزانه سپاه نوشت: در دو مناظره اخير، برخي از مناظره کنندگان اينگونه وانمود ميکردند که پنجتن از نامزدها يکي هستند و با اين تاکتيک به دنبال مظلومنمايي و ايجاد اعتبار براي ضعفهاي دفاعي خود بودند.
نشريه داخلي معاونت سياسي سپاه ضمن اشاره به دو مناظره برگزار شده هفت نامزد انتخابات رياست جمهوري نوشت:
ساختن يک يا چند دشمن فرضي: ساختن دشمن فرضي همواره يکي از تکنيکهاي رسانهها بوده است که با ايجاد جبهههاي حق و باطل، رفتارهاي خود را بهعنوان طرفدار حق، محق و معتبر جلوه دهند و زمينه را براي هر نوع اقدامي، فراهم آورند. از اين شيوه براي متحد کردن و تخريب طرف مقابل استفاده ميشود. در دو مناظره اخير، برخي از مناظره کنندگان اينگونه وانمود ميکردند که پنجتن از نامزدها يکي هستند و با اين تاکتيک به دنبال مظلومنمايي و ايجاد اعتبار براي ضعفهاي دفاعي خود بودند. پيچيده کردن خبر براي عدم کشف حقيقت: شکي نيست که هيچ فردي نميخواهد پشت صحنه رفتارهايش در روز مناظره آشکار شود و براي همين منظور براي پنهان ماندن حقيقت، موضوع آنچنان با اخبار و اطلاعات فراوان و گاهي ضدونقيض، پيچيده بيان ميشود که مخاطبان راهکار حل مسئله را فراموش ميکنند. در مناظرههاي گذشته مشکلات کاهش ارزش پول ملي به مسائل و افرادي مرتبط شد که هيچگونه ارتباطي با اصل مسئله نداشتهاند. شگرد سياه نمايي: با استفاده از اين شگرد، تلاش ميشود چهره يک فرد يا گروه يا يک نوع تفکر و يا نوعي از حکومت و مهمتر از همه، چهره يک مذهب و دين کاملاً منفي و خشن و ضد انساني نشان داده شود. استفاده از عاطفه گيرندگان پيام: استفاده از حربه تحريک عواطف همواره از تکنيکهاي جذب طرفدار بيشتر در انتخابات بوده است. برجسته کردن پيامک به دختران، آببازي و معتادان، براي استفاده از عواطف ملت بيان ميشود؛ اين در حالي است که دراينبين موضوعات گستردهتري مانند؛ ازدواج جوانان، بيکاري و تورم از سوي برخي نامزدها ناديده گرفته شد. فعاليت رسانهاي ممتد بر روي عاطفه مخاطبان سبب ميشود که اولويتها جابجا شود و مسائلي که اولويت نيستند با کمک تکنيک برجستهسازي، به دغدغه اوليه مردم تبديل شود.ارسال سيگنال موج منفي در اين انتخابات همان خواسته دشمنان است تا مشارکت در انتخابات را کاهش دهند.