پیشبینی محمود صادقی از کابینه رئیسی و آینده روحانی
برنا/ نماينده مردم تهران در مجلس دهم گفت: اميدواريم رئيسي طبق گفته خودش مستقل عمل کند زيرا شرايط به گونه اي نيست که با تندروي بتوان کشور را اداره کرد.
«محمود صادقي»، نماينده مردم تهران در مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در خصوص پيش بيني خود از کابينه دولت سيزدهم و ليست احتمالي منتشر شده در مورد کابينه رئيسي گفت: اميدواريم رئيسي طبق گفته خودش مستقل عمل کند زيرا شرايط به گونه اي نيست که با تندروي بتوان کشور را اداره کرد. انتظار مي رود رئيسي کابينه متعادلي را انتخاب کند و افرادي که ارزش انقلابي دارند مبتني بر واقعيات انتخاب شوند. دولت سيزدهم مانند دولت نهم و دهم تنش زايي نداشته باشد و با توجه به فرصت هايي که وجود دارد مشکلات را برطرف کند. اگر رئيسي بتواند از ظرفيت هاي کشور و مخصوصا از جناح اصولگرا و تجربه اي که در جناح اصولگرايان معتدل وجود دارد، استفاده کند مي تواند موفق شود. دغدغه اول مردم خروج از اين تنگناهاي اقتصادي و معيشتي است و بايد راه حل هاي عقلاني انتخاب شوند با برنامه چکشي، مطالعه نشده و احساسي مسئله مردم حل نمي شود. دولت سيزدهم بايد سعي کند که التهاب ايجاد نشود و آرامش بر بازارها حاکم شود.
او در خصوص احتمال حضور وزرا و معاونين دولت احمدي نژاد در دولت سيزدهم گفت: کارنامه دولت نهم و دهم مشخص است بسياري از اصولگرايان که مقطعي حامي احمدي نژاد بودند مدتهاست از احمدي نژاد تبري مي جويند. يکي از ويژگي هاي دولت احمدي نژاد اين بود که کار کارشناسي انجام نمي داد گرچه برخي از وزرا زحمت کشيدند و دوندگي کردند اما خروجي توام با شايستگي نداشتند. در دولت نهم و دهم چندين بار توسط رئيس جمهور وقت، کل کابينه بدون نياز به اجازه مجلس تغيير پيدا کرد، به نوعي دولت احمدي نژاد روش عقلاني نداشت. در آن دوران معلوم نشد با 700-800 ميليارد دلار درآمد نفت چه کردند، ميزان فساد در آن کابينه کم نبود. وزاري دولت احمدي نژاد نمي توانند موفقيتي براي دولت رئيسي رقم بزنند.
محمود صادقي بيان کرد: کابينه احمدي نژاد جز در زمينه تنش زايي و ايجاد بي انضباطي موفق نبوده است، دولت احمدي نژاد 40 هزار ميليارد تومان تخلف ديوان محاسباتي داشته است، بي انظباطي و بي مقرراتي در قانون بودجه در آن زمان تنش هاي زيادي ايجاد کرد نه فقط با جناح اصلاح طلبان بلکه با نمايندگان مجلس وقت که اصولگرا بودند، مجلس هفتم، هشتم و نهم تنش هاي زيادي ايجاد شد. منشا بسياري از استيضاح ها و تنش ها در صحن مجلس احمدي نژاد بود با اين تفاسير آزموده را آزمودن خطاست.
او در خصوص سرنوشت FATF در دولت سيزدهم گفت: رئيسي بايد در اين زمينه به عنوان رئيس دولت عمل کند نه بعنوان رئيس قوه قضائيه يا مثلا عضوي از مجمع تشخيص مصلحت، بايد بتواند مشکلات را حل کند و بتواند پول هاي بلوکه شده در خارج را پس بگيرد. ناگفته پيدا است اگر فقط با کشورهاي همسايه بخواهيم تعامل داشته باشيم کشور مسير رو به پيشرفتي نخواهد داشت زيرا نيازمند روابط بانکي هستيم. کشورهاي دوست مثل چين، روسيه، هند و اندونزي و کشورهاي از اين قبيل عراق و ترکيه بدون گشايش معادلات بانکي امکان تعامل با انها را نداريم. دولت سيزدهم خودش مي داند که با شعار مسائل حل نمي شود کشور در حوزه هاي مختلف درگير است مثلا در بحث برق صادرات داريم اما نمي توانيم پول آن را بگيريم. دولت در بحث تحريم ها ناچار است ابتکار عمل داشته باشد.
صادقي افزود: پيش بيني من اين است که دولت بعد راه حل تعامل بين الملل را برگزيند و ناچارا به همين سمت خواهد رفت زيرا تجربه دولت نهم و دهم را فراموش نکرديم، ابتدا با شعارهاي تند و تنش زا و پاره کردن قطعنامه اغاز کردند اما در نهايت خودش دنبال مذاکرات مستقيم با آمريکا بود و از همان دوره مذاکرات محرمانه از طريق عمان توسط خود رهبري انجام مي شد. فکر مي کنم آقاي رئيسي حداقل در حدود اظهاراتي که در مناظرات و برنامه هايش داشته و با توجه به تجاربي که در کشور داشته جاي اميدواري است که به عقب برنگردد و کشور را دچار چالش بيشتر نکند و از روش هاي عقلاني در مديريت کشور استفاده کند. سياست خارجي همانطور که گفته شد تابع يک چارچوب هايي است که از راس نظام طراحي مي شود. در اين استراتژي ها، رهبري و شوراي عالي امنيت ملي و دولت هم بخشي از آن مجموعه پازل سياست خارجي هستند و من خيلي پيش بيني نمي کنم که دولت آينده به سمت مذاکره مستقيم برود.
اودر خصوص گمانه زني هايي مبني بر حضور حسن روحاني در رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر ايشان عضو شوند طبيعتا جمعيت اعتدالي در مجمع سنگين تر مي شود و نفس اينکه از طريق رهبري منصوب شوند هم خودش پيام خاصي را دارد قطعا باتوجه به تجاربي که ايشان دارد به نظر مي ايد که آن کسره طيف اعتدال گراي مجمع، سنگين تر مي شود.
اين فعال سياسي اصلاح طلب در خصوص سهم خواهي هايي که برخي نمايندگان مجلس از دولت آقاي رئيسي دارند، گفت: همانطور که رهبري هم گفتند خروج نمايندگان از مجلس و رفتن آنها به سمت دستگاه اجرايي يکي از نقاط ضعف مجلس است. تعجب مي کنم از اين که نماينده اي رسالت نمايندگي خودش را کنار بگذارد هر چند اين مجلس، مجلس حداقلي است ولي جايگاه يک نماينده اهميتش بيشتر از عضو يک کابينه است و فکر مي کنم که يک نوع خلاف عهدي است که با موکلين داشتند.