برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

خاطره هاشمی رفسنجانی از آیت الله جنتی در سال 77

منبع
انتخاب
بروزرسانی
خاطره هاشمی رفسنجانی از آیت الله جنتی در سال 77

انتخاب/ هاشمي رفسنجاني در خاطرات سال 77 در آستانه انتخابات مجلس خبرگان از گفتگوي خود با آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان نوشته است.

در  خاطرات 17 مرداد سال 77 هاشمي رفسنجاني نوشته شده است:

تا ساعت ده صبح، کارها را انجام دادم و دستور کار مجمع [تشخيص مصلحت] را مطالعه کردم. آقاى [محمد] امامى‌کاشانى، [عضو فقهاي شوراي نگهبان] آمد. خبر داد که مسأله ائتلاف جامعه روحانيت و مجمع روحانيون، به جايى نرسيده و ليست نامزدهاى مجلس خبرگان، تنظيم شده است. براى هزينه تبليغات، منبعي نداريم. اگر 200 ميليون تومان وام يک‌ساله به سازمان اقتصاد اسلامى داده شود، آنها هزينه را که حدود 70 ميليون تومان است، تأمين مى‌کنند. از من هم خواست، سهمى بدهم؛ رد نکردم. سهمى هم از آقاى [عباس واعظ] طبسى، [توليت آستان قدس رضوي]، خواسته بودند که ايشان هم نپذيرفته است. از آقاى [محمد] يزدى و قوه قضاييه انتقاد داشت که با حرف‎هاى نسنجيده در نمازجمعه و دادگاه آقاي کرباسچى، ضربه کارى به جناح‌شان زده و پيشنهاد داشت که با اجازه رهبرى و يا تصويب مجلس خبرگان، رؤساى سه قوه، بتوانند بدون امتحان نامزد شوند و آقاى [سيدمحمد] خاتمى [رييس‌جمهور] را در ليست بگذاريم.

شوراي مجمع [تشخيص مصلحت نظام] جلسه داشت. دو بند از سياست‌هاى کلى در مورد نفت و گاز تصويب شد. بعد از جلسه، آقايان [سيدمحمد] خاتمى، و [سيدمحمد موسوي] خويينى‌ها، [عضو مجمع تشخيص مصلحت]، جداگانه وقت ملاقات خواستند که به خاطر قرار قبلي با آقاى [عباس واعظ] طبسى، مقدور نشد. آقاى خاتمى، خواسته که من هم براى نجات آقاى کرباسچى اقدام‌ کنم‌ که گفتم، با آيت‌الله خامنه‌اى درباره عفو و با آقاى يزدى، درباره دادن به دادگاهى غيرسياسى و با انصاف در تجديدنظر، صحبت‌کرده‌ام.

با آقاى واعظ طبسى که از مشهد براى مجمع آمده‌اند، مذاکره داشتم. ناهار ميهمان من بودند. از وضع جارى ناراحت است و از عدم توجه مديران در استان خراسان به نظر ايشان، و منجمله تعويض رييس دانشگاه [فردوسي مشهد]، بدون جلب نظر ايشان، گله دارند؛ در گذشته توجه مى‌شده و از من خواستند، به طور جدى و پيگير براى سامان دادن به وضع جناح جامعه روحانيت که بى‌سامان است و براى کمک به رهبرى، براى انجام بهتر مسئوليت، وارد عمل شوم

آقاى حسين مرعشى، [نماينده کرمان] آمد. گزارشى از وضع کرمان داد و به‌خصوص جاده کهنوج ـ جاسک که مورد تأکيد من بوده و وضع خوب کارخانه لاستيک و خريد سه هواپيماى ايرباس دست‌دوم  از عربستان سعودى [براي شرکت هواپيمايي ماهان] و درباره مسأله آقاى کرباسچى صحبت شد.گفت، نمايندگان مشغول تهيه طرح تحقيق و تفحص درباره عملکرد قوه قضاييه، در مورد مصادره اموال شده‌اند. سروصداى زيادى خواهد داشت و باعث ادامه نزاع‌ها. به ايشان گفتم، به دانشگاه آزاد اسلامى در مورد طرح استقلال در کنکور کمک کنند.

آقاى [مسعود] کرباسيان، رييس‌گمرگ آمد. از ضعف مديريت در دولت جديد گفت و از خراب‌شدن وضع سازمان تأمين اجتماعى که در زمان ايشان خوب بود و از کم‌شدن صادرات و از مديريت در دولت من قدردانى کرد. [آقاي عيسي کلانتري]، وزير کشاورزى آمد. از وضع خوب کشاورزى در سال جارى، به خاطر بارندگى مناسب و کمى آفات،گزارشى داد و از عدم توجه دولت به طرح آبيارى تحت فشار و کارخانه‌هاى کاغذ طرح نيشکر اهواز و...گله داشت.

آقاى تُرکى [بن‌عبدالله بن‌عبدالعزيز‌آل‌سعود]، فرزند اميرعبدالله، وليعهد سعودى آمد. خلبان هواپيماي اف 15 و جوان است؛ تحت تأثير وضع مساعد ايران قرار گرفته. صحبت بيشتر دوستانه و تعارف بود. براى تفريح آمده است. حرف مهمى ندارد. گفته است، پيام براى من و آقاى خاتمى دارد که به جز ابلاغ سلام، پيامى نداشته. از تأثير عميق سفر من به عربستان سعودى در جذب اعتماد مردم و مسئولان آنجا گفت.

شب آقاى [احمد] جنتى، [دبير شوراي نگهبان] آمد. براى حل مشکل امتحان نامزدهاى مجلس خبرگان گفت. شوراى نگهبان، تصميم دارد به قانون عمل‌کنند، ولى رهبرى گفته‌اند، رؤساى سه قوه از امتحان معاف شوند؛ قرار شد بپذيرند. گفت، نيازى به تبليغ زياد و رقابت و وسعت حضور مردم در پاى صندوق‌هاي رأي نيست و کاش در انتخابات رياست‌جمهورى نشده بود. شب در دفترم خوابيدم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر