خلبان ایرانی که غریبانه در بصره به خاک سپرده شد
باشگاه خبرنگاران/ شهيد نصراله اصيل ادب يکي از خلبانان نيروي هوايي ارتش است که توانست به همراه همرزمانش پايگاه هوايي ناصريه رژيم بعث را بمباران کند.
نيروي هوايي ارتش از پيروزي انقلاب اسلامي تا آغاز دفاع مقدس نيز نقش پر رنگي در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملياتي غرب داشته است.
نيروي هوايي ارتش در هنگام تهاجم رژيم بعث به ايران اسلامي در ۳۱ شهريور ماه ۱۳۵۹ نيز به عنوان يک نيروي واکنش سريع وارد عمل شد و امير سرلشکر خلبان شهيد فکوري فرمانده وقت اين نيرو با طراحي عمليات ۱۴۰ فروندي نخستين پاسخ به تجاوز ارتش بعثي را به صدام داد.
اگر بخواهيم نقش نيروي هوايي ارتش را در دوران دفاع مقدس بيان کنيم بايد بگوييم که اگر خلبانان نيروي هوايي و پشتيبانيهاي آنان نبود شايد بسياري از عملياتهاي دريايي و زميني مانند عمليات مرواريد و والفجر ۸ نيز به پيروزي نميرسيد. اين نيرو از پايان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههاي خودکفايي، ساخت و توليد تجهيزات جديد و به روز هم از نيروهاي پيشگام در نيروهاي مسلح به شمار ميرود.
اين نيرو از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملياتهاي مهمي، چون حمله به الوليد يا اچ ۳، حمله به اوسيراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسياري ديگر از عملياتها نقش مهمي در نابودي توان نظامي ارتش بعثي داشت و در اين راه شهداي بسياري را هم به انقلاب و کشورمان تقديم کرده است. نخبگان نيروي هوايي ارتش توانستند عملياتهاي بسياري را عليه دشمن بعثي طراحي و اجرا کنند که تا آن زمان شايد نظير آن در دنيا وجود نداشت. اين نوابغ و نخبگان نه تنها با اين عملياتها توانستند دشمن بعثي را مجبور به پذيرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامي جهان را هم به حيرت واداشتند.
کدام خلبان ايراني توانست پايگاه هوايي ناصريه رژيم بعثي را نابود کند؟
امير سرلشکر خلبان شهيد نصراله اصيل ادب يکي از خلبانان شهيد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است که دومين روز از فروردين ماه سال ۱۳۳۲ در روستاي خالدآباد در جنوب ورامين چشم به جهان گشود. ۷ ساله بيشتر نداشت که به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و در يکي از مناطق جنوبي اين شهر ساکن شد. با پايان دوران تحصيلات ابتدايي، وارد دبيرستان اتابکي شده و ديپلم خود را از اين آموزشگاه اخذ کرد و سپس راهي خدمت سربازي شد.
نصراله سال ۱۳۵۳ در پايان خدمت سربازي، به دليل علاقه فراوان، در امتحانات دوره خلباني شرکت کرد و توانست با نمره بالايي در دانشکده خلباني نيروي هوايي ارتش پذيرفته شود. او دوره مقدماتي پرواز را در فرودگاه قلعهمرغي طي کرد و سال ۱۳۵۴ براي گرفتن گواهينامه پرواز با جتهاي آموزشي، به آمريکا اعزام شد و دورههاي مربوط به پرواز با انواع هواپيماهاي آموزشي از جمله ۳۷-T و ۳۸-T را در پايگاههاي مختلف، با موفقيت طي کرد، به طوري که در دوره جت ۳۷-T در بين دانشجويان، رتبه ممتاز را به دست آورد.
پس از پايان دوره آموزشي به کشور بازگشت و جهت دورههاي تکميلي مربوط به جنگنده ۵-F و ساير مأموريتهاي نظامي در پايگاههاي تبريز، چابهار و دزفول خدمت کرد. در همين ايام هم ازدواج کرد و تشکيل خانواده داد که حاصل اين ازدواج، يک فرزند پسر است.
وقتي شاگرد ممتاز خلباني، لباس رزم بر تن ميکند
تابستان سال ۱۳۵۹ بود که درگيريهاي مرزي بين ايران و عراق افزايش يافت و پايگاه دزفول در حالت آماده باش قرار گرفت. روز ۳۱ شهريور، جنگندههاي عراقي به پايگاههاي هوايي ايران، از جمله دزفول هجوم بردند و تنها خسارت اندکي را به بار آوردند. تمام پايگاه در پاسخ به اين تهاجم يکپارچه به حرکت درآمد تا در طرح از قبل پيش بيني شده نيروي هوايي موسوم به «البرز»، توان هوايي دشمن را نابود کنند. پيش از طلوع آفتاب اول مهرماه سال ۱۳۵۹، ۱۴۰ فروند جنگنده از پايگاههاي مختلف کشورمان جهت بمباران فرودگاههاي نظامي رژيم بعثي عراق به پرواز درآمده و به سوي مناطق حساس عراق حرکت کردند. از بايگاه دزفول ۴۰ فروند جنگنده ۵-F در اين عمليات حضور داشتند که شهيد نصراله اصيل ادب که خلباني يکي از همين هواپيماها را به عهده داشت و توانست با موفقيت بالا پايگاه هوايي ناصريه را بمباران کند.
از فرداي آن روز، ماموريتهاي اين شهيد بزرگوار ادامه يافت. به دليل نبود قواي کافي زميني، دشمن به سرعت به سمت شمال خوزستان يعني دزفول پيشروي کرد و هدفش تصرف شهرهاي انديمشک، دزفول، پايگاه هوايي اين شهر و ساير تاسيسات نظامي و در نهايت، گلوگاه شمالي خوزستان بود. چون احتمال سقوط پايگاه به دست دشمن ميرفت، دستور تخليه و تخريب پايگاه وحدتي صادر شد. در اين ميان، باز اميدي پيدا شد و آن هم خود خلبانان و جنگنده هايشان بودند؛ ۱۰۷ نفر از خلبانان پايگاه، از جمله شهيد اصيل ادب، در يک اقدام خطرناک و خارج از اصول پروازي، هم قسم شدند تا با پروازهاي کوتاه مدت در ارتفاع پايين، حداکثر مهمات را برسر دشمن فروريخته و مانع رسيدن او به اهدافشان شوند.
جنگندههاي ۵-F «تايگر» به جنگ تانکها و نيروهاي زرهي دشمن رفتند و با بمبارانهاي شديد باعث توقف قواي عراقي در کرانه غربي رود کرخه شدند تا نيروهاي زميني ايران در منطقه بتوانند، خط دفاعي محکمي تشکيل داده و دزفول و انديمشک از خطر اشغال دشمن نجات پيداکنند. در اين مدت، شهيد اصيل ادب همپاي ساير خلبانان پايگاه، پروازهاي متعدد و خطرناکي را جهت نابودي دشمن انجام داد. پيشروي دشمن در ساير محورهاي جبهه خوزستان ادامه يافت و مأموريتهاي جلوگيري از اين نفوذ و پشتيباني نيروهاي خودي نيز توسط پايگاه دزفول دنبال شد.
وقتي نصراله اسير تيرباران بعثيها شد
روز سوم آبان ۱۳۵۹ و در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقيقه يک دسته دو فروندي هواپيماي F-۵ E با نام پروازي پيکان «A» به خلباني سرگرد فريدون ارباب و ستوان يکم نصراله اصيل ادب با بمبهاي ۷۵۰ پوندي B.L.۷۵۵ ضد تانک و MK- ۸۲ که ۵۰۰ پوندي جهت انهدام تجمع نيروهاي دشمن در منطقه شمال آبادان به پرواز درآمدند. هواپيماهاي ۵-F مواضع دشمن را بمباران کردند و سپس به سوي ايران بازگشتند. اما در حين بازگشت به کشورمان در حدود ساعت ۱۱، جنگنده ستوان نصراله اصيل ادب مورد اصابت پدافند دشمن قرار گرفت و از کنترل خارج شد.
وي با مشاهده اين وضعيت، اقدام به خروج اضطراري کرده و با چتر به سمت زمين فرود آمد. منطقه فرود در حوالي شادگان توسط نيروهاي عراقي اشغال شده بود و آنها نيز مناطق مختلفي را مين گذاري کرده بودند. نصراله اصيل ادب حين فرود به دليل افتادن روي مين و انفجار، دچار جراحتهاي شديدي شد و در نهايت به لقاء الله رسيد. نيروهاي عراقي پيکر پاک اين دلاور را به عراق منتقل کردند. چند ماه بعد، صليب سرخ بين الملل با ارسال يک کارت شناسايي، خبر مربوط به شهادت نصراله اصيل ادب را به خانواده اش اعلام کرد.
بنا بر گزارش صليب سرخ، اين شهيد بزرگوار در يکي از آرامگاههاي شهر بصره، غريبانه به خاک سپرده شده است.