رییس اتاق بازرگانی تهران:حجم مبادلات ایران و اقلیم کردستان متناسب با روابط حسنه موجود نیست

منبع
بروزرسانی
رییس اتاق بازرگانی تهران:حجم مبادلات ایران و اقلیم کردستان متناسب با روابط حسنه موجود نیست
رييس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن استان تهران گفت: حجم مبادلات تجاري و اقتصادي بين جمهوري اسلامي ايران و اقليم کردستان متناسب با روابط برادرانه و دوستانه دو طرف نيست. به گزارش ايرنا، ˈيحيي آل اسحاقˈ روز سه شنبه در اولين اجلاس همکاري هاي اقتصادي ايران و اقليم کردستان در اربيل افزود: يکصد نفر از فعالان بخش خصوصي ايران در بخش هاي مختلف در اين اجلاس حضور يافته اند تا با بحث و مذاکره با طرف هاي کرد زمينه حضور بيشتر ايران را در اقليم کردستان فراهم آورند. وي با بيان اينکه عراق رتبه اول را در حوزه صادرات با ايران دارد، گفت: در نيمه اول سال جاري ميزان صادرات جمهوري اسلامي ايران به عراق با 48 درصد رشد به 12 ميليارد دلار رسيده است. آل اسحاق به نمايندگي از بخش خصوصي ايران اعلام کرد: قرار است شرکت هاي خصوصي ايران 25 ميليارد دلار در عراق پروژه داشته باشند. وي با بيان اينکه زمينه هاي خوبي براي گسترش همکاري دو طرف هم اکنون وجود دارد، اظهار کرد: شرکت هاي ايراني براي اجراي 16 پروژه در اقليم کردستان با 866 ميليون دلار قرارداد بسته اند. وي گفت: جمهوري اسلامي ايران بعد از جنگ سرمايه گذاري زيادي را در کشور انجام داده و هم اکنون بخش عمده اي از اين ظرفيت که شامل نيروي انساني متخصص و امکانات سرمايه اي است بلااستفاده مانده که مي توان آن ها را در بازسازي و آباداني اقليم کردستان به کار گرفت. وي، تسهيل در پذيرش صلاحيت شرکت هاي ايراني، فراهم کردن شرايط مساوي با ساير رقبا را از سوي مسوولان اقليم کردستان مورد تاکيد قرار داد و گفت: پيشنهاد بنده اين است براي گسترش همکاري هاي اقتصادي کميته مشترک دايمي ايران و اقليم کردستان تشکيل شود. رييس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن استان تهران، اتخاذ راهکارهايي براي صدور ضمانت نامه ها ، يکسان سازي استاندارد و تشکيل شرکت هاي مشترک در زمينه هاي حمل و نقل ، بيمه و شرکت هاي هوايي را از جمله مواردي دانست که مي تواند در توسعه هر چه بيشتر روابط اقليم کردستان با ايران موثر باشد. اولين اجلاس همکاري هاي اقتصادي ايران و اقليم کردستان روز سه شنبه با حضور علي سعيد لو معاون رييس جمهوري در امور بين الملل در اربيل آغاز به کار کرد و در دو روز آينده نيز با برگزاري نشست هاي تخصصي مسوولان دولتي و اتاق هاي بازرگاني ادامه مي يابد.