نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

درمانی که سردرد میگرنی را پیش از آغاز کنترل می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
درمانی که سردرد میگرنی را پیش از آغاز کنترل می‌کند

ایسنا/بر اساس مطالعه‌ای جدید، یک دارو زمانی که در آغاز اولین نشانه‌های میگرن، پیش از شروع سردرد مصرف شود، ممکن است بتواند به افراد مبتلا به میگرن کمک کند تا زندگی روزمره خود را با علائم کم یا بدون علائم ادامه دهند.

دارویی موسوم به «Ubrogepant» که یک آنتاگونیست گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسیتونین یا مهارکننده CGRP است، ممکن است بتواند به افراد مبتلا به میگرن کمک کند. مهارکننده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین، پروتئینی است که نقش کلیدی در روند میگرن دارد.

به نقل از ساینس‌دیلی، ریچارد لیپتون (Richard B. Lipton)، نویسنده این مطالعه، از کالج آلبرت اینشتین می‌گوید: میگرن یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است، با این حال بسیاری از افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، درمان نمی‌شوند یا گزارش می‌دهند که از درمان خود راضی نیستند. بهبود مراقبت در اولین نشانه‌های میگرن، حتی قبل از شروع سردرد، می‌تواند کلیدی برای بهبود نتایج باشد. یافته‌های ما دلگرم‌کننده هستند و نشان می‌دهند که ubrogepant ممکن است به افراد مبتلا به میگرن کمک کند تا عملکرد طبیعی داشته باشند.

در این مطالعه ۵۱۸ شرکت‌کننده حضور داشتند که دست کم یک سال به میگرن مبتلا بودند و دو تا هشت حمله میگرنی در ماه طی سه ماه قبل از آغاز مطالعه تجربه کرده بودند. همه شرکت کنندگان به طور منظم علائمی را تجربه می‌کردند که نشان می‌داد میگرن ظرف چند ساعت آینده شروع می‌شود. از شرکت کنندگان خواسته شد دو حمله را در یک دوره دو ماهه با این دارو درمان کنند.

محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول برای اولین مجموعه از علائم پیش از سردرد میگرنی، دارونما دریافت کردند و سپس ۱۰۰ میلی گرم ubrogepant برای دومین مورد از علائم خود مصرف کردند. گروه دوم در نوبت اول ubrogepant و برای نوبت دوم دارونما مصرف کردند.

شرکت‌کنندگان محدودیت‌های مربوط به فعالیت خود را در دفتر خاطرات خود با استفاده از مقیاسی از صفر تا پنج، که ۰ به معنای اصلا محدود نشده، یک به معنای کمی محدود، دو به معنای تا حدودی محدود، سه به معنای بسیار محدود و چهار به معنای شدیدا محدود بود، ثبت می‌کردند.

۲۴ ساعت پس از مصرف دارو یا دارونما، ۶۵ درصد از افرادی که ubrogepant مصرف کردند، احساس خود را به‌عنوان اصلا محدود نشده یا کمی محدود گزارش کردند، در مقایسه با ۴۸ درصد از افرادی که دارونما مصرف کردند.

محققان دریافتند که دو ساعت پس از مصرف دارو، افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند، ۷۳ درصد بیشتر از افرادی که دارونما مصرف کرده‌اند، گزارش می‌دهند که هیچ ناتوانی ندارند و می‌توانند عملکرد طبیعی خود را انجام دهند.

لیپتون می‌گوید: بر اساس یافته‌های ما، درمان با ubrogepant ممکن است به افراد مبتلا به میگرن که علائم هشداردهنده اولیه را قبل از بروز میگرن تجربه می‌کنند، این امکان را بدهد تا حملات میگرنی را در مراحل اولیه خود به سرعت درمان کنند و با ناراحتی و اختلال کمی به زندگی روزمره خود ادامه دهند. این می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی کسانی شود که مبتلا به میگرن هستند.

محدودیت مطالعه این بود که شرکت‌کنندگان علائم و مصرف داروی خود را در یادداشت‌های الکترونیکی ثبت می‌کردند، بنابراین ممکن است برخی از افراد تمام اطلاعات را به دقت ثبت نکرده باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره