برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

چرا گروه خونی A نسبت به کووید۱۹ آسیب‌پذیرتر است؟

منبع
مجله ايلياد
بروزرسانی
چرا گروه خونی A نسبت به کووید۱۹ آسیب‌پذیرتر است؟

مجله ايلياد/ در سالي که از شيوع کرونا گذشته است، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که برخي از گروه‌هاي خوني نسبت به کوويد۱۹ در معرض آسيب بيشتري هستند. با اين حال تا کنون توضيح خاصي براي اين موضوع ارائه نشده بود، ولي اکنون مطالعه‌ي جديدي در اين زمينه انجام شده که نشان مي‌دهد کرونا ويروس جديد ترجيح بيشتري براي متصل شدن به آنتي‌ژن‌هاي موجود در سلول‌هاي سيستم تنفسي افرادي دارد که گروه خوني A دارند.
 
اينکه چرا آنتي‌ژن اين گروه خوني مورد توجه ويروس قرار مي‌گيرد شناخته شده نيست، ولي مشخص شده است که آنتي‌ژن نقش مهمي در اين موضوع دارد و گروه خوني A نيز بيشتر از ديگر گروه‌هاي خوني در معرض آسيب ناشي از کرونا ويروس جديد است. نتايج اين يافته‌ها در مجله‌ي Blood Advances منتشر شده است.

دکتر «شان استوول» از بيمارستان دانشگاه بوستون، مي‌گويد: «مشاهدات ما نه تنها مکانيسم برهمکنش ويروس با آنتي‌ژن را نشان داده است، بلکه اثر گروه خوني بر روي ابتلا به ويروس را نيز مشخص کرده است.»
کرونا ويروس جديد سلول‌هاي بدن انسان را با گيرنده‌ي «RBD» خود مورد حمله قرار مي‌دهد. اين گيرنده بر روي پروتئين تهاجمي ويروس قرار دارد و ويروس از آن براي چسبيدن به سلول ميزبان و وارد شدن به آن استفاده مي‌کند. محققين در اين مطالعه نحوه‌ي چسبيدن گيرنده‌ي RBD به آنتي‌ژن گروه‌هاي مختلف خوني را در سيستم تنفسي و خون افراد مورد بررسي قرار دادند. آن‌ها گروه‌هاي خوني A، O و B را با يکديگر مقايسه کردند.


در واقع دو آنتي‌ژن وجود دارد که گروه خوني فرد را مشخص مي‌کنند؛ «A» و «B». کسي که آنتي‌ژن A را داشته باشد داراي گروه خوني A خواهد بود، کسي که B را داشته باشد، گروه خوني B خواهد داشت؛ کسي که هر دو را داشته باشد گروه خوني AB دارد و کسي که هيچکدام از آنتي‌ژن‌ها را نداشته باشد، داراي گروه خوني O خواهد بود.

آنتي‌ژن‌ها معمولاً در گلبول‌هاي قرمز يافت مي‌شوند، ولي با اين حال در ديگر سلول‌ها مانند سلول‌هاي دستگاه تنفسي نيز يافته مي‌شوند. محققين دريافته‌اند که گيرنده‌ي RBD کرونا ويروس جديد تمايل بيشتري دارد که به آنتي‌ژن A موجود در سلول‌هاي دستگاه تنفسي وصل شود. البته مشاهدات نشان داده است که ويروس تمايل متفاوتي نسبت به آنتي‌ژن موجود در گلبول‌هاي قرمز افرادي که داراي گروه خوني A هستند ندارد.

استوول مي‌گويد: «با اين توضيحات مي‌توان دريافت که چرا کرونا ويروس جديد افراد داراي گروه خوني A را بيشتر آلوده و مبتلا مي‌کند. گروه خوني به طور کل چالش برانگيز است، زيرا فقط به ارث مي‌رسد و نمي‌توان آن‌را تغيير داد. با اين حال اگر بتوانيم درک کنيم که ويروس چگونه با گروه‌هاي خوني مختلف برهمکنش دارد، مي‌توانيم راهي براي پيشگيري از بيمار شدن افراد بيشتر پيدا کنيم.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar