تحقیق جدید ناسا؛ قلب انسان در فضا کوچک می‌شود

ديجياتو
تحقیق جدید ناسا؛ قلب انسان در فضا کوچک می‌شود

ديجياتو/ «اسکات کلي» فضانورد ناسا، در حالي که ۳۴۰ روز در فضا بود، وضعيت قلب خود را اندازه‌گيري کرد.
براساس تحقيق جديدي، محققان دريافته‌اند که قلب انسان در فضا منقبض مي‌شود. در اين تحقيق که توسط مجله Circulation منتشر شده، قلب اسکات کلي فضانورد ناسا پيش از ارسال و در طول حضور ۳۴۰ روزه او در فضا از طريق «اکوکارديوگرافي داپلر» و «دو بعدي» اندازه‌گيري شده است.

تحقيق انجام شده مشخص مي‌کند که قلب انسان به دليل بي‌وزني طولاني مدت تجربه شده توسط فضانوردان منقبض مي‌شود و اين فرآيند با شناي استقامتي که يک ورزشکار به صورت روزانه و طي چند ساعت انجام مي‌دهد مقايسه شده است.

اسکات کلي در مدت زمان حضور خود در فضا شش روز در هفته را به انجام دادن برخي فعاليت‌هاي ورزشي از جمله دوچرخه‌سواري، تردميل و ورزش‌هاي مقاوم مشغول بود. در ادامه اندازه توده بطن چپ او با وجود اين ورزش‌ها کوچک شد. همچنين او در زمان حضور خود با مشکلات و چالش‌هاي ديگري از جمله تغيير در طول تلومرها، تغيير در ژن‌ها، آسيب DNA و تغييرات ديگري روبرو شده بود.
در متن اين تحقيق عنوان شده است:
در طول پرواز فضايي، کمبود جاذبه گرانشي منجر به افزايش کوتاه مدت حجم خون بطني مي‌شود، که در ادامه باعث کاهش جبران کننده حجم خون و کاهش طولاني مدت پيش بار قلب مي‌شود. [با اين وجود] بدون چاره جويي، پرواز فضايي مي‌تواند منجر به آتروفي (لاغر شدن) قلب و ناتواني ارتوستاتيک شود.
با اين حال اين گزارش اطلاع مي‌دهد که وضعيت قلب اسکات کلي در زمان برگشت به زمين به مرور زمان به حالت طبيعي بازگشت.