نماد آخرین خبر

شرکت فایرفلای اسپیس ایکس را برای پرتاب فرودگر ماه خود انتخاب کرد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
شرکت فایرفلای اسپیس ایکس را برای پرتاب فرودگر ماه خود انتخاب کرد

ديجياتو/ شرکت «فايرفلاي» در بيانيه‌اي اعلام کرد که اسپيس ايکس را براي پرتاب اولين فرودگر ماه خود انتخاب کرده است. ماموريت اين شرکت براي ناسا انجام مي‌شود و مثل بسياري از ماموريت‌هاي اخير قرارداد آن با اسپيس ايکس بسته شده است.
فايرفلاي مي‌گويد فالکون ۹ اسپيس ايکس فرودگر «بلو گوست» (Blue Ghost) را در سال ۲۰۲۳ در منطقه‌اي موسوم به «درياي بحران‌ها» در سمت پيداي ماه فرود مي‌آورد. اين فرودگر حامل ۱۰ محموله از برنامه CLPS ناسا خواهد بود که فايرفلاي قرارداد آن را در ماه فوريه به دست آورد.
اين شرکت فعلا مشغول توسعه فضاپيماي «آلفا» است که احتمالا ظرف هفته‌هاي آينده معرفي خواهد شد. با اين حال، «آلفا» آن قدر قوي نيست که بتواند «بلو گوست» را به ماه ببرد. در نتيجه اين شرکت از کمک اسپيس ايکس استفاده خواهد کرد.

«شي فرينگ»، معاون ارشد فضاپيماهاي فايرفلاي مي‌گويد: «عملکرد درخشان موشک فالکون ۹ اسپيس ايکس انتقال بلو گوست به ماه را با کمترين منابع پيشرانش ممکن مي‌کند. در نتيجه، فرودگر مي‌تواند بيش از ۱۵۰ کيلوگرم بار با خود به سطح ماه ببرد.»
فرودگر «بلو گوست» بخشي از برنامه فايرفلاي براي توسعه سيستم جامع‌تري براي حمل و نقل فضايي است. «تام مارکيوزيک»، مديرعامل فايرفلاي اظهار مي‌کند: «اين فرودگر صرفا اولين قراردادي است که به پارادايم حمل و نقل فضايي مدنظر ما در فايرفلاي اعتبار مي‌بخشد.»


اسپيس ايکس با اين قرارداد حالا حامل پنج ماموريت از شش ماموريت CLPS ناسا خواهد بود. شرکت Intuitive Machines دو فرودگر ماه خود را با فالکون ۹ پرتاب خواهد کرد که اولين آن‌ها در اوايل سال ۲۰۲۲ فرستاده مي‌شود. Masten Space Systems هم اسپيس ايکس را به عنوان فرستنده فرودگر خود در اواخر سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده. در انتها، فالکون هوي قرار است حامل فرودگر «گريفين» و کاوشگر «وايپر» ناسا باشد
تنها استثنا در ميان اين ۶ ماموريت، به فرودگر شرکت «استروباتيک» مربوط است که توسط موشک «وولکان» ساخته شرکت ULA پرتاب خواهد شد. اين ماموريت براي اواخر سال جاري ميلادي برنامه‌ريزي شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره