تغییر رنگ جادهها، راهحلی برای کاهش دمای هوا
ايسنا/زمانيکه هوا گرم ميشود مردم به دنبال راههايي براي خنک شدن ميگردند و يکي از اين راهها درست زير پاي ما قرار دارد: آسفالت خيابان
به نقل از ساينسآلرت، محققان نشان دادهاند که ساخت جادههايي با رنگ روشن و بازتاب بيشتر ميتواند به کاهش دما به اندازهي ۱.۴ درجهي سانتيگراد کمک کند و فرکانس امواج گرما را تا ۴۱ درصد کاهش دهد. اما اگر از سطوح بازتابنده به درستي استفاده نشود ميتواند باعث گرم شدن ساختمانهاي اطراف شود.
علت گرم شدن سطوح چيست؟
تمام سطوح بسته به ميزان تشعشعاتي که دريافت يا بازتاب ميکنند ميتوانند بر روي دماي هواي شهرها اثر بگذارند.
در مناطق شهري در حدود ۴۰ درصد زمينها آسفالت هستند و دمايي که اين سطوح جذب ميکنند به آرامي آزاد شده و محيط اطراف را گرم ميکند.
يکي از دلايل گرمتر بودن شهرها در تابستان به نسبت مناطق روستايي همين است.
استفاده از مواد بازتابنده ميتواند از افزايش دما جلوگيري کند و به کاهش تغييرات جوي کمک کند. سفيد کردن سقف خانهها نيز اثري مشابه ميگذارد.
براي تخمين ميزان بازتابندگي سطوح از کميتي به نام آلبدو يا سپيدايي استفاده شد که نشان دهندهي درصد بازتاب نور از يک جسم است. هر چقدر سپيدايي يک سطح کم باشد نور بيشتري جذب ميکند و دماي بيشتري را به دام مياندازد.
سطوح تيرهتر سپيدايي کمتري دارند به طور مثال سپيدايي آسفالت در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۱ است که بدين معناست که آسفالت تنها ۵ تا ۱۰ درصد نور را بازتاب ميکند و ۹۵ درصد آن را جذب ميکند.
اگر در سطوح خيابانها از مواد روشنتر و بازتابنده مانند بتن استفاده شود ميتوان سپيدايي را دو برابر کرد. مدلسازيهاي موسسه فناوري ماساچوست نشان داده که کاهش سپيدايي راههاي ايالات متحده آمريکا ميتواند مصرف انرژي و انتشار گازهاي گلخانهاي را کاهش دهد.
در چه مکانهايي ميتوان از اين روش استفاده کرد؟
از اين روش نميتوان براي همهي جادهها استفاده کرد. راههاي درون شهري و راههايي که در نزديکي روستاها هستند براي اين کار مناسب نيستند.
سطوح بازتابنده ميتوانند نور را به سمت ساختمانهاي اطراف منعکس کرده و باعث گرم شدن آنها شوند و در نتيجه تقاضا براي سيستمهاي خنک کننده و مصرف آنها را افزايش دهند.
در شهري مانند بوستون ساختمانهاي بلند جلوي تابش نور به خيابانها را ميگيرد بنابراين استفاده از اين روش در اين شهر نه تنها مفيد نيست بلکه ميتواند مضر باشد.
در نيويورک استفاده از اين روش باعث خنک شدن سطح به اندازهي ۶.۱ درجه سانتيگراد شد اما چند متر بالاتر از سطح دما افزايش يافت.
اين نتايج نشان ميدهد که استفاده از پوششهايي با رنگ روشن ميتواند براي جادهها و نه پيادهرو ها مناسب باشد.