پارک فناوری پردیس فضایی مناسب برای رشد کسب و کارهای نوپاست
فارس/محسن علي اکبريان، رييس مرکز رشد فناوري نخبگان پارک فناوري پرديس مي گويد ما به کارآفرينان و تيم هاي نوپا که با تکيه بر علم، تخصص و فناوري، يک ايده قابل تجاري سازي را دنبال ميکنند، خدمات و امکاناتي را براي رشد کسب و کار ارائه مي دهيم و آنها را براي حضور مستقل و موثر در بازار فناوري آماده مي کنيم.
به نقل از روابط عمومي پارک فناوري پرديس، مرکز رشد فناوري نخبگان پارک فناوري پرديس با هدف ايجاد بستري مناسب جهت تجاريسازي نتايج تحقيقات، ايجاد زمينه کارآفريني و نوآوري، رونق اقتصاد منطقه، ايجاد فرصتهاي شغلي جديد و توليد و توسعه محصولات پيشرفته قابل عرضه به بازار و … شکل گرفته است.
واحدهاي فناور نوپا در دوره حضور در اين مرکز، با استفاده از دستاوردهاي تحقيقاتي، به منظور دستيابي به دانش فني و آمادگي براي توليد محصول يا خدمات، تلاش خواهند کرد. در اين مدت، مرکز رشد علاوه بر ارائه امکانات وخدمات پشتيباني، هدايت و نظارت بر روند پيشرفت اين واحدهاي فناوري را نيز به عهده خواهد داشت.
اين مرکز هر ساله براي جذب متقاضيان و شرکت هاي نوپا در عرصه فناوري و کارآفريني، فراخوان اعلام مي کند و امسال هم پانزدهيمن فراخوان پذيرش را منتشر کرده است.
براي معرفي بهتر اين مرکز و آشنايي بيشتر با جزئيات فراخوان، خبرنگار پارک فناوري پرديس گفتگويي با محسن علي اکبريان، رييس مرکز رشد فناوري نخبگان داشته که در ادامه به آن پرداخته ايم.
حضور در مرکز رشد براي شرکت هاي نوپا چه مزيت هايي به همراه دارد؟
علي اکبريان: تيم هاي فناور و افراد داراي روحيه کارآفريني براي ادامه مسير نيازمند محيط هايي براي پرورش ايده هاي نوآورانه و شکل دهي کسب و کار خود هستند. اين محيط ها بايد داراي پارامترهايي باشد که به تقويت و توسعه و پايداري کسب و کار منجر شود. براي اين کار بسته به سطح پيشرفت ايده و حوزه فناوري و تيم تشکيل شده حول آن، انتخاب هاي متعددي همچون مراکز نوآوري، مراکز رشد و شتابدهنده ها و حتي فضاهاي کار اشتراکي وجود دارد.
مزيتي که براي استقرار يک تيم نوپا در مرکز رشد وجود دارد، دستيابي به محيط فعال، پويا و مملو از افرادي است که همه با انگيزه اي بالا براي ايجاد کارآفريني در حال فعاليت اند. طبعا قرار گرفتن در چنين محيط هايي محرک افراد و تيم ها براي پيشرفت است.
مرکز رشد فناوري نخبگان پارک فناوري پرديس يک کلوني اي از شرکت هاي نوپا و افراد خلاق و نوآور است که به صورت آزاد کار مي کنند (فري لنسرها) و يک مزيت بزرگ حضور در اين فضا استفاده تيم ها از همجواري با هم و هم افزايي با بيش از ۲۰۰ شرکت مستقر در پارک است.
امکان برقراري ارتباط با شرکت هاي بزرگ و متخصصين و خبرگان فعال در پارک و بهره مندي از تجربيات آنها براي تيم هاي نوپا فراهم است.همچنين استفاده از آزمايشگاه ها و کارگاه هاي موجود در شرکت هاي بزرگ پارک نيز در قالب چارچوب هاي ايجاد شده امکان پذير است.
مرکز رشد چقدر به رشد و بالندگي شرکت هاي نوپا کمک کرده است؟
علي اکبريان: وظيفه ذاتي مراکز رشد حمايتگري و تسهيل گري فضاي کسب و کار است. بنابراين ما به دنبال کمک به رشد و بالندگي شرکت هاي نوپا و کسب و کارهاي تازه راه افتاده هستيم و براي دستيابي به اين هدف برنامه هاي سالانه و بلند مدت تدوين مي شود تا مسير و نقشه راهمان براي ارائه خدمات مشخص باشد و بسترهاي مناسب براي پيشرفت تيم هاي نوپا به بهترين شکل فراهم شود تا در يک بازه محدود 3 تا 5 ساله به کسب و کار پايدار برسند و خودگردان بشوند.
هدف ما اين است که شرکت ها پس از اين دوره 3 تا 5 ساله به سطحي برسند که از لحاظ توسعه فني، تثبيت بازار و رقابت پذيري، پايداري و تاب آوري مناسبي داشته باشند.
هم اکنون علاوه بر خدمات استقرار، مشاوره هاي مختلف، کارگاه هاي آموزشي، هم افزايي شرکت هاي کوچک و بزرگ، کمک هاي فني با استفاده از مشاوران و متخصصان خبره، کمک در جهت توسعه بازار و دست يافتن به بازارهاي جديد داخلي و خارجي از مهمترين خدمات ارائه شده ما به اعضاي مرکز رشد است.
خوشبختانه آمارهاي ما نشان مي دهد تا حد قابل قبولي به اين هدف محقق شده و تعداد شرکت هاي رشد يافته و خارج شده از مرکز رشد به نسبت شرکت هاي ورودي مويد اين مطلب است که مرکز رشد تا حد مناسبي به رشد شرکت ها و رسيدن آن ها به نقطه پايداري، کمک مطلوبي کرده است.
مهمترين خدماتي که شما به شرکت هاي مستقر در مرکز رشد ارائه مي دهيد چيست؟
علي اکبريان: استقرار در فضاي اداري مناسب يکي از اين خدمات است که با تخفيف هاي مناسب در پرداخت اجاره براي تيم هاي مستقر در مرکز رشد از سال اول تا سوم وجود دارد.
موضوع بعدي استفاده از آيين نامه هاي حمايتي پارک است. هم اکنون بالغ بر 15 سرفصل حمايتي با منابع مالي بلاعوض يا تسهيلات و کمک هزينه هاي مختلف براي مواردي چون حضور در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي، گرفتن استانداردهاي فني، ثبت پتنت، نمونه سازي ، پروژه هاي مشترک، تجاري سازي ايده ها و ... به شرکت ها ارائه مي شود.
نکته بعدي خدمات مشاوره اي و اموزشي است که در طول سال به صورت گروهي و يا جلسات مشاوره اختصاصي به تيم ها و شرکت ها در جهت رفع موانع و توسعه کسب و کارها ارايه مي شود.
فراهم کردن بستر جذب سرمايه براي شرکت هاي نوپا يکي ديگر از خدمات مهم و تاثيرگذار مرکز رشد است. در اين زمينه امکان مواجهه تيم هاي نوپا با سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي بزرگ فراهم ميشود و در جلسات مذاکره اين تيم ها مي توانند با توجه به نياز خود پس از جلب نظر سرمايه گذاران نسبت به جذب سرمايه اقدام کنند.
مهمترين فعاليت هاي مرکز رشد در يکسال گذشته و مهمترين خروجي هاي اين مرکز چيست؟
علي اکبريان: سال 99 سالي بسيار پرفراز و نشيب بود که با بحران بزرگي به نام کرونا همراه شد. اين بحران در کميت و کيفيت فعاليت هاي مرکز رشد و شرکت هاي مستقر تاثيرگذار بود و بخصوص شرکتهاي نوپا از اين فضا بسيار متاثر شدند.
در هر صورت يکي از مهمترين اقدامات مرکز رشد در سال 99 ايجاد فضاي کار اشتراکي پارک با نام کوآپ بود که فضايي مناسب براي استقرار تيم ها و فري لنسرها در پارک را فراهم مي کند.
در کوآپ دوره هايي براي آماده سازي تيم ها برگزار مي شود و تيم هايي که موفق به کسب حدنصاب لازم شوند مجوز حضور در مرکز رشد پارک فناوري پرديس را پيدا خواهند کرد.
دستاورد ديگر ما در سال 99 اين است که خوشبختانه 16 شرکت از مرکز رشد خارج شده اند که حدود 70درصد آن ها موفق بوده اند و اکنون در بازار فعال هستند و کسب و کارشان با قدرت در حال پيشرفت است.
درباره جزئيات فراخوان جديد مرکز رشد توضيح دهيد.
علي اکبريان: پانزدهمين دوره فراخوان پذيرش عضويت در مرکز رشد پارک فناوري پرديس چند روزي است که آغاز شده و تا ۱۶ شهريورماه ادامه خواهد داشت. البته اگر با افزايش تقاضا مواجه شويم بنابر تصميم کميته ارزيابي احتمال تمديد چند روزه ثبت نام وجود دارد.
تيمها و شرکتهاي نوپاي فعال در حوزههاي برق و تجهيزات الکترونيکي، نانو تکنولوژي و مواد پيشرفته، فناوريهاي ديجيتال و IT، سلامت و تجهيزات پزشکي، عمران و معماري، هوش مصنوعي و علوم کامپيوتر، اينترنت اشيا و مکانيک پيشرفته و مکاترونيک، ميتوانند طرحهاي داراي ويژگيهاي شاخص از حيث تيم کاري، فناوري و نوآوري، ساختار و مدل کسبوکار خود را با مراجعه به نشاني https://www.co-up.org/techelite ثبت کنند.
پس از طي مراحل اوليه بررسي و پذيرش طرحها، تيمها در فضاي کار اشتراکي (کوآپ) مستقر ميشوند و در طي دوره آمادهسازي که شامل برنامهها و آموزشهاي متنوع و فشرده جهت فراگيري مهارتهاي اساسي استارتاپها و راهاندازي کسب و کار، عملياتي نمودن آنها و مواجهه با اين موارد در ميدان عمل ميباشد، خود را مهياي پذيرش نهايي مرکز رشد مينمايند.
مراحل پذيرش متقاضيان با تکميل و ارسال فرم عضويت توسط صاحبان طرح آغاز ميشود و فرآيند عضويت با ارائه اطلاعاتي در مورد تيم کاري و طرح مورد نظر ادامه مييابد. در صورت تاييد اوليه طرح، جلسه معارفه به صورت عمومي و جلسه مصاحبه به صورت اختصاصي برگزار ميگردد تا طرحها از جنبههاي بازار و فني مورد بررسي قرار گيرند.
در گام بعدي با تاييد کارشناسان مربوطه، تيمها پس از پذيرش اوليه، بهصورت فشرده برخي مهارتهاي مهم و اصلي راهاندازي و مديريت کسب و کارهاي نوآورانه را فراميگيرند و در طول دوره بهصورت مستمر مورد ارزيابي قرار ميگيرند و در صورت رسيدن به پايان دوره، در جلسهاي از کسبوکار خود دفاع خواهند کرد و درصورت تاييد، واجد شرايط عضويت در مرکز رشد ميشوند.
با توجه به محدوديت هاي مرکز رشد، احتمالاً اين آخرين فرصتي است که در سال 1400به شرکت هاي متقضاي براي حضور در مرکز رشد ارائه خواهد شد بنابراين شرکت هاي نوپا بايد از اين فرصت ايجاد شده نهايت استفاده را ببرند.
اگر در رابطه با اين مرکز نکته قابل توجهي در نظر داريد بفرماييد.
علي اکبريان: ميدانيد در کشور مراکز متعددي هستند که خدمات متناسب با توسعه شرکت ها و کسب و کارهاي نوپا ارائه مي دهند. افرادي که مايل به حضور در اين فضاها هستند بايد نکاتي را مد نظر قرار دهند.
اين افراد بايد ابتدا مسير و نقشه راهشان را مشخص کنند و ريسک هاي کارآفريني را بشناسند و بپذيرند و با آگاهي و ديد باز وارد اين حوزه شوند. حوزه کارآفريني اگرچه داراي ريسک هاي متعددي است اما جذابيت هاي خاص خود را هم دارد. اين حوزه نياز به سخت کوشي، استقامت و روحيه منعطف براي درس گرفتن از شکست ها و رسيدن به موفقيت دارد و اگر کسي با ديد باز و شناخت درست از ظرفيت هاي اکوسيستم نوآوري کشور وارد اين حوزه شود قطعا به موفقيت دست خواهد يافت البته نقطه مقابل آن هم وجود دارد و عدم برنامه ريزي و شناخت درست به شکست منجر خواهد شد.