نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

بیش از ۱۰۰ کشته و ۶۴ مفقود بر اثر سیل و رانش‌زمین در نپال

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بیش از ۱۰۰ کشته و ۶۴ مفقود بر اثر سیل و رانش‌زمین در نپال

ایسنا/ مقامات نپال می‌گویند سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های مداوم دست‌کم ۱۰۴ نفر را در این کشور کشته و ۶۴ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

باران از جمعه شب شروع به باریدن کرد و تا شنبه ادامه یافت و مناطق کم ارتفاع در «کاتماندو»، پایتخت نپال دچار آبگرفتگی شد.

یکی از مقامات پلیس محلی بامداد امروز (یکشنبه) اعلام کرد عداد قربانیان تاکنون به ۱۰۴ نفر رسیده است و ۶۴ نفر دیگر نیز همچنان مفقود هستند.

وی افزود: با ادامه ماموریت جستجو و نجات ما در مناطق آسیب دیده، احتمال افزایش تعداد کشته ها وجود دارد.

گفته می‌شود پایتخت نپال امسال شاهد بالاترین میزان بارندگی ثبت شده حداقل از سال ۱۹۷۰ بوده است.

به گفته مقامات، دستکم ۳۴ نفر از کشته شدگان در کاتماندو بودند.

مقامات اعلام کردند که به تمام بخش های نیروهای امنیتی در این کشور از جمله ارتش دستور داده شده تا در تلاش های نجات کمک کنند.

چندین جاده به دلیل رانش زمین ناشی از بارندگی مسدود شده است. همچنین سه بزرگراه بر اثر رانش زمین مسدود شده است و از تجهیزات سنگین برای باز کردن مسیرها استفاده می شود.

به گزارش روزنامه «گاردین»، مقامات این کشور اظهار کردند که هنوز در حال ارزیابی خسارات سیل هستند.

بسیاری از خانه ها در کاتماندو زیر آب رفته و ساکنان مجبور به نقل مکان به طبقات بالاتر شدند. همچنین بیشتر مناطق کاتماندو برای مدتی بدون برق و اینترنت بوده است.

فصل باران های موسمی که بارندگی های شدید را به همراه دارد از ماه ژوئن آغاز می شود و معمولاً تا اواسط سپتامبر به پایان می رسد.

به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش در متوسط دمای زمین، جو می‌تواند حدود هفت درصد رطوبت بیشتر را در خود نگه دارد. این تغییر می‌تواند به تشکیل قطرات بیشتر باران و بارندگی شدیدتر گاه در یک فرجه زمانی کوتاه‌تر و در یک منطقه کوچکتر منجر شود.

به گفته سازمان آب و هوایی سازمان ملل (IPCC) در سطح جهانی هم بارندگی‌های سنگین در اکثر مناطق خشکی در نتیجه فعالیت‌های انسان شدت گرفته است. این نهاد معتقد است که با افزایش گرمایش زمین، این روند ادامه خواهد یافت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره