تحصیل دانشآموزان عادی و استثنایی در کنار هم؛ سیاست نوین آموزش و پرورش

ایرنا/ شیراز - ایرنا - معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سیاست جدید این سازمان برای حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی خبر داد و گفت: مناسبسازی مدارس عادی برای حضور این دانشآموزان در دستور کار قرار دارد تا آنان از همجواری با دانشآموزان عادی بهرهمند شوند.
به گزارش ایرنا، مژگان فرهبد شنبه در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش فارس، اظهارکرد: تلاش داریم با فرهنگسازی میان معلمان، مدیران و والدین، زمینه آرامش دانشآموزان با نیازهای ویژه را در مدارس عادی و جامعه فراهم کنیم.
وی افزود: حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در کنار دانشآموزان عادی، علاوه بر افزایش مسئولیتپذیری آنان، به بهبود تعاملات اجتماعی هر دو گروه کمک میکند.
مناسبسازی فضا و تجهیزات آموزشی
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به برنامههای این حوزه تصریح کرد: مناسبسازی تجهیزات، بهرهگیری از فناوریهای روز، اصلاح فضای آموزشی مدارس عادی و تامین امکانات لازم، از اولویتهای اصلی ماست.
فرهبد تاکید کرد: مدارس نوساز باید مطابق استانداردهای طراحی فراگیر ساخته شوند تا دسترسی دانشآموزان با نیازهای ویژه به این مراکز تسهیل گردد.
مدارس نوساز باید به گونهای طراحی و ساخته شوند که امکان حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در آن وجود داشته باشد
پرورش دانشآموزان مولد و توجه به استعدادها
وی با بیان رویکردهای جدید این سازمان خاطرنشان کرد: توجه به استعدادهای ویژه این دانشآموزان و تربیت نسلی مولد و مستقل، از اهداف کلیدی آموزش و پرورش استثنایی است.
فرهبد ادامه داد: مدیریت بهینه منابع مالی و انسانی، افزایش خدمات به دانشآموزان با نیازهای ویژه و جذب نیروهای متخصص و باانگیزه در دستور کار قرار دارد.
توانبخشی و مهارتآموزی برای استقلال دانشآموزان
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامههای توانبخشی اشاره کرد و افزود: آموزش مهارتهای حرفهای باید به گونهای طراحی شود که دانشآموزان با نیازهای ویژه بتوانند در آینده زندگی مستقلی داشته و نقش مؤثری در جامعه ایفا کنند.
بازنگری برنامههای درسی و توسعه ورزش مدرسهای
وی از بازنگری در محتوای آموزشی این دانشآموزان خبر داد و گفت: بازآفرینی برنامههای درسی متناسب با نیازهای روز، از اقدامات جاری سازمان است.
فرهبد در پایان با اشاره به دستاوردهای استان فارس اظهار کرد: بر اساس آمار، گامهای مؤثری در راستای تحقق عدالت آموزشی در حوزه استثنایی این استان برداشته شده است.