آخرین خبرهای وزیر از طرح رتبه بندی؛ فقط یک بند مانده است
فارس/ وزير آموزش و پرورش گفت: رفت و برگشت طرح رتبهبندي فرهنگيان به کميسيون اجتماعي دولت زياد بوده است و يک بند از طرح رتبهبندي فرهنگيان مانده است که تصويب خواهد شد. محسن حاجيميرزايي در دومين همايش ملي هويت کودکان ايران اسلامي، با اشاره به اينکه نهاد گسترده آموزش و پرورش بايد از آموزههاي ديني بهره بگيرد تا بتواند در تعليم و تربيت موفق باشد، اظهار کرد: هويت از موضوعات اساسي در آموزش و پرورش است که بايد درک درستي از جايگاه آن داشته باشيم تا بتوانيم سند تحول و نظام بنيادين را پياده کنيم. وي با بيان اينکه در ساختن يک جامعه بالنده و باشکوه با اتکا به مردماني باورمند بايد بتوانيم ارزشهاي اسلامي را حفظ و پياده کنيم، گفت: انقلاب اسلامي درصدد احياي تمدن اسلامي و تعالي ميهن است و عزت و سربلندي مردم را هدف قرار داده است و براي ساختن کشور بايد فرهنگ ايراني اسلامي را محورکار قرار دهيم تا به هدف برسيم. وزير آموزش و پرورش افزود: در جامعه ما فرهنگ استکبارستيزي تبليغ ميشود و حمايت از مظلومان سرلوحه کار است و اقدامات زيادي براي دستيابي به اين هدف مانند ساخت پل و کارخانه انجام شده است اما سنگ بنا و نقطه آغازين و بنيادين اين اهداف به ميزان يادگيري جامعه بستگي دارد. وي با بيان اينکه براي اطمينان از دستيافتني بودن اين اهداف، بايد روي يادگيري تمرکز شود، اظهارکرد: توانمندي در تکنولوژي رابطه انسان و طبيعت را بهتر کرد اما کيفيت نهادها بستگي به کيفيت يادگيري دارد و ما بايد به تعليم و تربيت و يادگيري در سنين کودکي اهميت بيشتري دهيم. وزير آموزش و پرورش گفت: ارزيابي موفقيت کشورها بر اساس ساماندهي مناسبات اجتماعي و يادگيري است و نظام آموزشي در تنظيم روابط انسان، طبيعت و بهبود مناسبات اجتماعي و کارآمد کردن نهادها نقشآفرين است. حاجيميرزايي با بيان اين پرسش که نظام آموزشي چگونه ميتواند کارآمدي نهادها را محقق کند، تصريح کرد: هويت يکي از محصولاتي است که در پرتو جامعه و يادگيري شکل ميگيرد. وي با بيان اينکه تمايز در کيفيت ديدن، شنيدن و درک کردن وجود دارد و تمايز انسانها در اين تفاوتهاست که هويت را شکل ميدهد، گفت: هويت يک شناسه و وجه تمايز و نتيجه يادگيري و محصول تعامل با جامعه است و با شناسنامه فرق دارد، اينکه چه تلقي از خود داريم، اهميت دارد و نظام تعليم و تربيت و معلمان در شکلگيري هويت نقش مهمي دارند. وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه سرزنش و انگ و برچسب زدن تأثير زيادي در روح و روان دانشآموزان دارد و بايد مراقب باشيم تا اين مسائل در دوره پيشدبستاني ريشه نگيرد، گفت: هويت واقعي بيانگر آموزهها و يادگيريها است، رسالت ما مداخله براي ساماندهي بهتر ادراکات است تا دانش آموزان بهتر ببينند، درست بشنوند و درست درک کنند که اين نقطه آغاز تحول است. حاجي ميرزايي، کيفيت يادگيري و مداخلات سنجيده را در هويت و تعاليم ديني مهم ارزيابي کرد و ادامه داد: بايد انجام مطالعات بينالمللي در دوره پيشدبستاني را با جديت بيشتري پيگيري کرد. وي تصريح کرد: ۸۵ درصد ظرفيت ذهني کودکان در سن زير پنجسالگي تحقق پيدا ميکند و خانوادهها اصليترين رکن شکلگيري هويت کودکان هستند و بايد بررسي شود که خانوادهها چقدر آماده اين مأموريت هستند و به خانوادهها درشکلگيري درست هويت کودکان آموزش دهيم. وزيرآموزش و پرورش با بيان اينکه بايد خانوادهها از روز نخست تولد مراقب تربيت فرزندان باشند، گفت: در دوره پيشدبستاني از وضعيت مطلوب فاصله داريم که بايد جبران شود. وي با اشاره به اينکه تعليم و تربيت در دوره پيشدبستاني بايد مبتني بر نمايش، نشاط و شادابي باشد و کوچکترين اهمالي را در اين بخش نميپذيريم، اظهارکرد: خط قرمز ما رعايت استاندارد آموزشي در پيشدبستاني است و بايد بانشاطترين نيروها و بهترين برنامهها در اين دوره باشند و اين همايش اداي دين به تمدن اسلامي، انقلاب، ايران، آرمانها و اهداف شهداست. حاجي ميرزايي خطاب به معلمان گفت: گوهر نابي در دستان معلمان است و عرصه خدمتي داريد که جاودانگي دارد لذا بايد خود را تجهيز کرده و وارد اين عرصه شويد. وزير آموزش و پرورش در گردهمايي مشترک شوراي معاونان و مديرانکل آموزش و پرورش استانهاي کشور که در حاشيه دومين همايش ملي هويت کودکان ايران اسلامي در دوره پيشدبستاني در استان قزوين برگزار شد، اظهار کرد: اهميت به نظم و انضباط، مقدمه موفقيتهاي بزرگتر است و بايد به زمان اهميت دهيم. وي با تشکر از ميزباني خوب استان قزوين در برگزاري همايش هويت ملي کودکان، گفت: موضوع بيمه و مسکن فرهنگيان با جديت دنبال ميشود و اميدواريم براي تأمين ۹۷۰ هزار مسکن فرهنگيان به نتيجه برسيم. حاجيميرزايي گفت: ۲۰۰ ميليارد تومان از دولت درخواست کردهايم تا خدمات بيمهاي بهتر و کيفيتر به فرهنگيان ارائه شود لذا اميدواريم با موافقت با اين درخواست خدمات بيمه فرهنگيان سامان يابد. وي با بيان اينکه در پرداخت مطالبات معلمان خارج از کشور موفقيتهايي حاصل شده و اگر ۱۱۰درصد تخصيص بگيريم اين مطالبات پرداخت ميشود، اظهار کرد: رفت و برگشت طرح رتبهبندي فرهنگيان به کميسيون اجتماعي دولت زياد بوده است و يکبند از طرح رتبهبندي فرهنگيان باقيمانده است که تصويب خواهد شد و با تصويب آن رتبهبندي فرهنگيان از مهرماه ۹۸در ۵ رتبه اجرايي خواهد شد. وزير آموزش و پرورش، شاخصهاي رتبهبندي فرهنگيان را براساس مدرک و توانمندي و تخصص دانست و گفت: اگر به دنبال ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش هستيم بايد تحول در خود ما صورت گيرد. وي افزود: اگر فردا را ما در آموزش و پرورش ميسازيم لذا امروز را هم ما ميسازيم بنابراين بايد ببينيم در شرايط کنوني سهم ما چيست و اگر حتي سهم يک درصد باشد بايد در آن يک درصد درست برنامهريزي و تمرکز کنيم و بدانيم تحولات بايد از درون آموزش و پرورش آغاز شود. حاجي ميرزايي با اشاره به اينکه در جايگاه خطيري هستيم و رسالتي داريم که بايد آن را درک کرده و براي انجام آن همت کنيم، اظهار کرد: مسؤوليت همه ما خطير و بزرگ است که ميتواند آخرت ما را آباد يا ويران کند. لذا بايد براي پذيرش اين مسؤوليت سنگين آماده باشيم و همه ذهن خلاقيت، توان و تخصص خود را به کار گيريم تا به هدف برسيم.