نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

گوترش: درباره برجام بر اساس نظر شورای امنیت عمل می‌کنیم

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گوترش: درباره برجام بر اساس نظر شورای امنیت عمل می‌کنیم

ايرنا/ دبيرکل سازمان ملل متحد درباره ادعاي آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌هاي سازمان ملل متحد عليه ايران، گفت: ما درباره برجام بر اساس نظر شوراي امنيت عمل مي‌کنيم.

آنتونيو گوترش روز چهارشنبه در نشست خبري خود که به مناسبت آغاز هفتاد و پنجمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد که امسال به دليل شيوع کرونا در جهان به ويژه آمريکا به صورت مجازي برگزار مي‌شود، اين مطلب را در پاسخ به اين سوال مطرح کرد که آمريکا مدعي است مکانيسم ماشه را فعال کرده است، در حاليکه تقريبا همه اعضاي شوراي امنيت با آن مخالفت کرده‌ و همچنان در برجام باقي مانده‌اند. آيا با شوراي امنيت در اين باره همکاري داريد يا با مقامات آمريکا براي جلوگيري از هرج و مرج در سازمان ملل تماس داشته‌ايد؟
وي تصريح کرد: موضع ما بسيار ساده و به همان صورت باقي است. اين شوراي امنيت به عنوان يک رکن سازمان ملل متحد است که وظيفه تفسير قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را دارد.
دبيرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: از اين رو، ما همانگونه عمل مي‌کنيم که شوراي امنيت عمل کند.
گوترش از زمان خروج يکجانبه آمريکا از برجام تا کنون همواره بر حفظ اين توافق بين‌المللي که از آن به عنوان دستاورد ديپلماتيک براي رژيم منع گسترش سلاح اتمي ياد مي‌کند، تاکيد داشته است. 

اظهار نظر امروز دبيرکل سازمان ملل متحد در واقع نشان دهنده آن است که دبيرخانه اين سازمان تصميمي براي داير کردن کميته تحريم عليه ايران ندارد چرا که ۱۳ عضو شوراي امنيت به اتفاق نظر معتقدند آمريکا با خروج از برجام به مشارکت خود در اين توافق پايان داده است و ديگر حق استفاده از ابزار بازگرداندن تحريم آن هم بدون طي کردن مراحل حل اختلاف را ندارد.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ماه اوت به قطعنامه‌ آمريکا براي تمديد ممنوعيت تسليحاتي ايران راي نداد و همچنين درخواست آمريکا براي بازگرداندن تحريم‌ها را مسکوت گذاشت و آن را باطل اعلام کرد.
با اين حال، آمريکايي‌ها در اين مسير حرکت مي‌کنند که باز هم بي توجه به چندجانبه‌گرايي، به طور يکجانبه به اصطلاح تحريم‌هاي سازمان ملل را به اجرا درآوردند تا مانع از آزادي عمل ايران در خريد و فروش تسليحات دفاعي خود شوند.
به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد که در پي توافق هسته‌اي با اجماع کامل به تصويب رسيد، محدوديت تسليحاتي ايران در ۲۷ مهرماه امسال به پايان مي‌رسد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره