بازار داغ همیاران تقلب با مجازی شدن امتحانات دانشگاهها
باشگاه خبرنگاران/ همزمان با مجازي شدن امتحانات همانند ترم گذشته، شاهد سودجوييهاي زيادي در صفحات مجازي هستيم.
حدود يک سالي ميشود که ويروس خطرناک کرونا همه جهان را درگير کرده و به علت حفظ سلامت جسماني افراد، تمام مراکز آموزش عالي، دانشگاهها و مدارس فرآيند آموزش حضوري را به مجازي تغيير داده اند تا به اينصورت دانشجويان و دانش آموزان بتوانند به درستي درسهاي خود را پيگيري کنند و حتي در شرايط سخت هم دانشگاه و مدرسه را در اولويت قرار دهند.
با تغيير شکل آموزشهاي حضوري به مجازي همه دانشگاههاي ايران حتي دانشگاههاي سطح يک کشور از برگزاري دروس به شيوه الکترونيکي ابراز نااميدي کردند، اما وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با بکار گيري سياستهاي کلان توانستند اين معضل را حل کنند.
برگزاري کلاسهاي مجازي و ارائه دروس به شيوه عملي از مهمترين چالشهاي پيش روي اين روزهاي مراکز دانشگاهي است که از ترم گذشته در درس دانشجويان تداخل ايجاد کرده و روساي دانشگاهي و اعضاي هيئت علمي را به منظور برگزار کردن يا نکردن آن بر سر دو راهي قرار داده است.
براي مثال در ترم بهمن ماه ۹۸ که با شيوع ويروس کرونا همزمان شده بود به علت برگزاري کلاسها به شيوه مجازي دانشگاهها از برگزاري کلاس درسهاي عملي در سامانه خودداري کردند و برگزاري اين کلاسها را به منظور رعايت استانداردهاي لازم به تابستان انتقال دادند و بعد از پايان آن از نحوه برگزاري اين کلاسها و امتحاناتش ابراز رضايت کردند.
در حال حاضر معضل برگزاري کلاسهاي عملي در ترم جاري همانند ترم گذشته ادامه دارد و برخي از دانشگاهها به منظور ارائه هرچه سريعتر آن اقدام به برگزاري کلاس درسهاي عملي در سامانه مجازي دانشگاهها کرده اند و برخي ديگر قصد دارند تا برگزاري اين دروس را به منظور حفظ کيفيت بالاتر به ترم آينده موکول کنند، ام براي رفع اين معضل در ترم مهرماه ۹۹، علي خاکي صديق، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفته است که به علت شرايط کرونايي موجود برگزاري تمام کلاسهاي عملي را در ترم جاري متوقف کرده و به ترم آينده موکول کرده ايم.
حال نوبت به برگزاري امتحانات پايان ترم ميرسد که از چند روز آينده در تمامي دانشگاههاي کشور به شيوه مجازي آغاز خواهد شد و وقتي چالشهاي پيش روي آموزش مجازي را از دانشجويان جويا ميشويم هيچ کدام از آنان حرفي در مورد نگراني امتحانات نميزنند در واقع امتحانات آنلاين، با کمترين نظارت از سوي مسئولين فرصتي شيريني را براي دانشجويان ايجاد کرده است تا به راحتي تقلب را هميار و همراه خود بدانند.
بازار داغ تقلب با توجه به نزديکي امتحان ها!برگزاري آزمون مجازي و جلوگيري از بروز هر نوع تقلبي در اين نوع امتحانها يکي ديگر از معضلهاي پيش روي مراکز دانشگاهي است که در ترم گذشته هم هر کدام از آنها به واسطه يک برنامه ريزي اصولي و مرتب باعث کاهش ميزان تقلب در ميان دانشجويان شدند، اما اين افراد همچنان تهديد امتحانات مجازي را به فرصت تبديل کرده و در صفحات مجازي خواستار کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه خود با عنوان «تقلب» يا «چندميگيري جاي من امتحان بدهي» شده اند.
ترم گذشته در فضاي مجازي شاهد عکسها و اطلاعيههاي دانشجوياني بوديم که با عنوان آگهيهاي «هميار تقلب» خواستار کمک گرفتن از افراد متخصص و ماهر در امتحانات با پرداخت پول بودند و براي تقلب در جلسه امتحان از آنان دعوت ميکردند که اين عامل به عنوان منبع درآمدي براي خيلي از افراد تبديل شده بود و به ليست يکي ديگر از مشاغل عجيب و غريب جامعه اضافه شده بود.
يعني دانشجويان فرد ديگري را استخدام و به او در ازاي رساندن تقلب، حقوق ميدادند که در اينصورت فرد هميار مبلغ دستمزد را تعيين ميکرد يا دانشجو در ابتدا، عنوان درس را مطرح و هزينه آن را هم اعلام ميکرد و به اين شيوه مکالمات در فضاي خصوصي ميان دو طرف انجام ميشد.
پس از مطرح شدن و انتشار چند موضوع با عنوان تقلبهاي مجازي در فضاي رسانهاي وزارت علوم نسبت به آن واکنش نشان داد.
منصور غلامي، وزير علوم در اين خصوص اظهار کرد: تقلب در امتحانات پايان ترم جزئي از تقلب علمي محسوب ميشود و با متخلفان برخورد ميکنيم و با پليس فتا و مجموعههاي مرتبط هماهنگي شده و در قالب قانون مبارزه با تقلب با خاطيان برخورد خواهد شد.
حال که امتحانات ميان ترم دانشجويان در حال برگزاري است باز هم شاهد زمزمههايي در خصوص تقلب و استخدام افرادي به منظور جايگزين کردن آنان در امتحانات هستيم که بهتر است براي مقابله با اين معضل وزارت علوم چارهاي ديگر بينديشد و با شيوهاي متفاوت نسبت به ترم گذشته رفتار کند.
تقلب در امتحانات مجازي به صفر نمي رسدسيد علي اکبر صفوي، رئيس تحقيقات کارگروه تخصصي آموزشهاي الکترونيکي وزارت علوم بااشاره به اينکه نحوه برگزاري امتحانات به عهده دانشگاهها گذاشته شده است، اظهار کرد: سياستهايي که وزارت علوم در ترم گذشته براي کاهش تقلب امتحانات مجازي اعلام کرده به صورت کامل ارائه شدند و در ترم جاري هم با همين روش ادامه پيدا خواهند کرد.
او افزود: سياستهاي وزارت علوم براي کاهش تقلب امتحانات مجازي در ترم گذشته به اين ترتيب بوده است که اختيارات برنامه ريزي و مديريت برنامهها به عهده دانشگاه هاست،گزينههاي مختلف امتحاني به شيوه باز به دانشگاه ها، دانشکدهها و استادان ارائه شده تا آنان مطابق با همان روند تصميم به ارزيابي دانشجويان به شيوههاي گوناگون بگيرند و به اينصورت نمره نهايي امتحانات پايان ترم دانشجويان را ثبت کنند.
صفوي درباره تفاوتهاي ترم گذشته با ترم جاري با توجه به مجازي شدن آموزشها گفت: در ابتداي دو ترم گذشته به علت تغيير شکل ناگهاني آموزشها از حضوري به مجازي استادان را تنها با شيوه تدريس در سامانههاي الکترونيکي آشنا ميکرديم و از ماه دوم به بعد نحوه چگونگي برگزاري امتحانات پايان ترم را به آنان آموزش داديم.
او ادامه داد: در حال حاضر به دليل اينکه استادان تجربه کافي از ترم گذشته کسب کرده اند به راحتي روش ارزيابيهاي مختلف از دانشجويان را در طول ترم انجام ميدهند تا به اينصورت نمره نهايي آنان را تنها از کسب امتحانات پايان ترم ثبت نکنند.
رئيس کارگروه تخصصي آموزشهاي الکترونيکي وزارت علوم تاکيد کرد: در گذشته به دليل اينکه استادان و دانشگاهها آشنايي چنداني با ابزارهاي آلکترونيکي آموزشي نداشتند بنابراين نميتوانستند به درستي آزمون مجازي برگزار کنند، اما در شرايط کنوني با پيشرفت آموزش مجازي و آشنايي هرچه بيشتر استادان امکان برگزاري آزمون سالم و بدون تقلب در ميان دانشجويان با جمعيت کم بيش از پيش شده است.
صفوي بيان کرد:در دانشگاههايي که جمعيت دانشجويان بالا بوده ممکن است که وب کم در زمان امتحانات پايان ترم به راحتي در دسترس آنان نباشد. رئيس کارگروه تخصصي آموزشهاي الکترونيکي وزارت علوم ادامه داد: ما نياز به کارهاي اصولي فرهنگي داريم و متاسفانه در مقايسه با بسياري از کشورهاي پيشرفته اصولا بين اکثر دانشجويان ما در زمان امتحانات «شيوه تقلب» مطرح ميشود بنابراين بايد اين معضل را حل کنيم.
صفوي تاکيد کرد: بسياري از استادان با روشهاي گوناگون تشخيص تقلب و تخلف آشنا هستند و بايد بدانيم که در امتحانات حضوري هم ميزان تقلب در ميان دانشجويان به ميزان کم يا زياد وجود دارد بنابراين ابزارها و آموزشهاي مجازي بهبود پيدا کرده و در عين حال خود دانشجويان هم متوجه اين نکته شده اند که انجام تقلب ريسک خوبي نيست، اما به هر حال نميتوان ميزان تقلب را در امتحانات مجازي دانشجويان به صفر رساند، بلکه مي توان کاهش داد.
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي رفع معضل تقلب گفته است که وزارت علوم مطابق يک مصوبه به تمام دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در سراسر کشور ابلاغ کرده تا ارزيابي دانشجويان در بازه ترم انجام شود، يعني اعضاي هيات علمي بايد عملکرد دانشجويان را در طول ترم مورد بررسي قرار دهند، زيرا امتحانات پايان ترم تنها درصدي از نمره نهايي دانشجويان را شامل ميشود.
تمامي روساي دانشگاهي ترم گذشته را به عنوان يک ترم ويژه و با چالشهاي جديد و بدون تجربه مطرح کردند و با اينکه شيوه آموزشهاي ترم جاري همانند ترم گذشته به دانشجويان ارائه ميشود، اما بازهم بازار تقلب دانشجويان داغ بوده و بهتر است تا وزارت علوم به شيوه جدي و اساسيتر با اين معضل برخورد کرده و راهکاري اساسي براي جلوگيري از تقلب دانشجويان ارائه دهد.