برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هزینه ۲ تا ۵ میلیون تومانی برای منفی‌شدن تست کرونا!

منبع
روزنامه جوان
بروزرسانی
هزینه ۲ تا ۵ میلیون تومانی برای منفی‌شدن تست کرونا!

روزنامه جوان/ بازار خريد و فروش جواب تست کرونا داغ شده و گويا هر کسي بخواهد مي‌تواند جواب تستش را با پول تغيير دهد. عده‌اي که براي سفر به خارج از کشور، نياز به جواب منفي تست کرونا دارند با دادن پول به برخي از آزمايشگاه‌ها و بدون انجام هيچ تستي! برگه‌اي مبني بر عدم ابتلا به کرونا مي‌گيرند و بي‌توجه به اينکه موجب انتقال اين ويروس به اطرافيان خود مي‌شوند، بار سفر مي‌بندند و به مسافرت مي‌روند! عده‌اي ديگر نيز به قصد گرفتن مرخصي از محل کار و رفتن به سفر و گردش، جواب مثبت کرونا مي‌گيرند و به بهانه اينکه بايد در قرنطينه باشند، دو هفته مسافرت مي‌روند و تفريح مي‌کنند! 

چند ماه بود که خبر‌هاي غيررسمي درباره خريد و فروش جواب آزمايش کرونا و جعل آن منتشر مي‌شد. همان روز‌ها رئيس اداره امور آزمايشگاه‌هاي دانشگاه علوم پزشکي تهران اعلام کرد که اين خبر را رد نمي‌کند، اما گزارشي نيز در اين‌باره دريافت نکرده‌است؛ او معتقد بود که در آزمايشگاه‌ها سامانه‌هاي نظارتي وجود دارد که به‌صورت مرتب و دوره‌اي آن‌ها را رصد مي‌کند.

اين در حالي است که مدير کل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت خبر داد که گزارشاتي در زمينه تخلفاتي نظير فروش تست منفي کرونا براي مسافران از سوي برخي آزمايشگاه‌هاي خصوصي، به‌طور رسمي و غيررسمي و حتي از طريق آزمايشگاه‌ها دريافت شده‌است!

هزينه ۲ تا ۵ ميليون توماني براي منفي‌شدن تست کرونا!
مدت‌هاست که کاربران فضاي مجازي از جعل نتيجه تست کرونا در برخي آزمايشگاه‌هاي کشور مي‌نويسند و موجي از انتقادات نسبت به اين موضوع به راه افتاده است. يکي از کاربران توئيتر در اين‌باره نوشت: «تا جايي که من خبر دارم، بعضي از نمايندگي‌هاي کلينيک‌هاي کلان با گرفتن مبالغ سرسام‌آور به جاي اينکه ترشحات بيني را بگيرند، نوک پنبه را در آب فرو مي‌کنند و داخل شيشه مي‌گذارند و آن را براي معاينه به آزمايشگاه روانه مي‌کنند و نتيجه آن خود به خود منفي مي‌آيد!»

کاربر ديگري نيز درباره جعل و فتوشاپ جواب آزمايش کرونا توئيت زد: «يک نفر آمده‌بود کافي‌نت مي‌خواست براش با جعل کردن، آزمايش کرونا مثبت رو به کرونا منفي تغيير بدن! گاهي از رفتار برخي از افراد، دهنم باز مي‌مونه که اين راهکار‌ها رو از کجا پيدا مي‌کنن؟»

يکي ديگر از کاربران با نام کاوه نيز با انتقاد از جواب آزمايش جعلي کرونا در صفحه توئيتر خود نوشت: «اينکه جواب آزمايش کرونا مثبت به نام خودتون جعل کنين که دو هفته مرخصي بگيرين، اسمش دزديه.»

کاربر ديگري با نام فرهاد نيز در اينباره توئيت زد: «يه زماني جماعت معتاد و عملي دنبال روش‌هاي منفي شدن تست مورفين بودن، حالا هم دنبال منفي‌شدن تست کرونا! اگه منفي شدن تست اعتياد باعث نابودي زندگي همسر و فرزندان احتمالي ميشه؛ جعل و تقلب در آزمايش کرونا ممکنه موجب مرگ صد‌ها نفر بشه.»

آنطور که مشخص است کرونا هر چقدر بد است، اما براي برخي از افراد سودآوري خوبي دارد، نمونه‌اش برخي از آزمايشگاه‌ها که در ازاي دريافت مبلغ ۲ ميليون تا ۵ ميليون تومان و به خواسته مشتري خود، جواب منفي يا مثبت صادر مي‌کنند. يکي از کاربران فضاي مجازي در اين‌باره نوشت: «به دستور پزشک براي آزمايش کرونا به بيمارستان رفتم که از زبان مراجعه‌کنندگان آنجا شنيدم که با پرداخت مبلغ ۲ ميليون تومان مي‌توانم جواب مثبت يا منفي آزمايش کرونا را دريافت کنم!»

کاربر ديگري نوشته‌است: «زنگ زدم براي تست کرونا، دختره گفت قيمت تست عادي فلان مقدار و قيمت تست با جواب منفي فلان مقدار. فکر کن چقدر بايد کثيف باشي که جواب آزمايش به اين مهمي را تقلب کني و جون آدما را به خطر بندازي.» اين کاربر توئيتر گفته که آزمايشگاه مذکور جزو آزمايشگاه‌هايي است که به منزل مي‌آيند و تست مي‌گيرند؛ همچنين هزينه تست منفي ۲ تا ۵ ميليون تومان است.»

کارِ برخي از آزمايشگاه‌هاي جعل‌کننده جواب تست کرونا به جايي رسيده که گاهي با مسافراني که جواب آزمايش‌شان مثبت است، تماس مي‌گيرند و براي منفي شدن اين جواب آزمايش، درخواست پول مي‌کنند! يکي ديگر از کاربران فضاي مجازي در اين رابطه نوشت: «دوستمون ميخواسته بره سفر تست کرونا داده، از آزمايشگاه زنگ زدن که مثبتي، اما اگر ميخواي سفرت لغو نشه ميتونم منفيش کنم ولي هزينه داره!»


از تخلف آزمايشگاه تا کلاهبرداري نمونه‌بردار!
در همين رابطه دکتر سيامک سميعي، مدير کل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت مي‌گويد: «گزارشاتي در زمينه تخلف فروش تست دلخواه کرونا به‌خصوص براي مسافران از سوي برخي آزمايشگاه‌هاي خصوصي، به‌طور رسمي و غيررسمي و حتي از طريق آزمايشگاه‌ها نيز دريافت کرده‌ايم.»

او در پاسخ به اين سؤال که اين تخلفات مربوط به آزمايشگاه‌هاي خصوصي بوده يا بخش دولتي نيز تخلف کرده‌است، مي‌گويد: «تاکنون گزارشي از بخش دولتي که تست مسافر مي‌دهد و تخلفي کرده‌باشد، دريافت نکرديم، شايد يک دليلش اين باشد که اصولاً تست مسافران خارج از کشور را بخش خصوصي انجام مي‌دهد و به‌ندرت در برخي از شهر‌ها که پرواز‌هاي خارجي دارند و بخش خصوصي نيز براي انجام آزمايشات مولکولي وجود ندارد، اين کار در دانشگاه انجام مي‌شود.»

سميعي ادامه مي‌دهد: «در مورد مسافران انواع تخلف‌ها را داشتيم؛ مثلاً موردي که اصلاً آزمايش انجام‌نشده، اما برگه جواب صادر شده‌است! يا آزمايش انجام‌شده، اما جوابي را که در سامانه ثبت کرده‌اند با جواب مکتوب در دست مسافر، متفاوت بوده‌است!»

او اظهار مي‌دارد: «برخي از مسافران بعد از خروج از کشور به دليل پول اضافه‌تري که براي تست منفي کرونا پرداخت کرده‌اند، حرصشان مي‌گيرد و تخلف آزمايشگاه را افشا مي‌کنند، اما پيدا کردن صحت اين شکايت برايمان سخت مي‌شود، زيرا که شواهد آزمايش نشان مي‌دهد، همه چيز درست انجام شده‌است، اما اگر ثابت شود که آزمايشگاه تخلفي کرده، در مرحله اول، اسم آن آزمايشگاه را از ليست آزمايشات حذف خواهيم کرد.»


مدير کل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت مي‌گويد: «گاهي پيش آمده که خود آزمايشگاه به ما اعلام مي‌کند که در نمونه‌برداري تخلف کرده و با گرفتن پول از مراجعه‌کننده، جواب دلخواهش را ثبت کرده‌است. يا يکي از آزمايشگاه‌هاي معروف اعلام کرده از افراد پول گرفته و جواب تست را منفي کرده‌است!»

تخلف آزمايشگاه‌ها را به ۱۹۰ گزارش دهيد
سميعي تصريح مي‌کند: «در همه دنيا فروش جواب منفي وجود داشته است، مثلاً مسافراني از عراق، فرانسه و ايتاليا به کشور ما آمدند و بدون اينکه هيچ تست کرونايي انجام شود، برگه تست منفي کرونا داشتند. در برخي موارد هم متوجه شديم که جواب‌هاي منفي تست کروناي مسافران خارجي اشتباه بود، حالا اينکه تخلفي صورت گرفته بود يا نه را نمي‌دانم.»

او مي‌گويد: «خيلي از تخلفات را تا زماني که مردم اعلام نکنند، متوجه نخواهيم شد. بنابراين مردم در صورت مشاهده تخلفات با ۱۹۰ تماس بگيرند و مورد را گزارش دهند. همچنين آن‌ها مي‌توانند تخلف هر آزمايشگاهي را به معاونت درمان دانشگاه آن اطلاع دهند. در صورتي که کسي به شکايت آن‌ها رسيدگي نکرد، حتماً آن را مستقيم به ستاد وزارت بهداشت اطلاع دهند.»

جالب است که مدير کل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اين همه تخلف که زندگي ايرانيان را به مخاطره مي‌اندازد، مطلع است، اما باز هم اين تخلفات وجود دارد!

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره