برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ویروس آفریقایی کرونا هم به ایران رسید؛ شناسایی ۳ مورد قطعی در کشور

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ویروس آفریقایی کرونا هم به ایران رسید؛ شناسایی ۳ مورد قطعی در کشور

باشگاه خبرنگاران/ وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي گفت: در يکي از استان‌هاي جنوبي براي اولين بار ۳ مورد ويروس آفريقاي جنوبي را شناسايي کرديم.

سعيد نمکي وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي در جمع خبرنگاران از شناسايي سه مورد قطعي ابتلا به کروناي آفريقايي جنوبي در کشور خبر داد و اظهار کرد: با موج فراگير ويروس موتاسيون يافته انگليسي در سراسر کشور همکاران با شرايط ويژه‌اي رو به رو شدند و متاسفانه مرگ ناشي از بستري در اين روز‌ها رو به افزايش خواهد بود و در روز‌هاي آينده روز‌هاي سختي درباره دريافت بستر‌هاي امروز خواهيم داشت.

او گفت: کاري که همکارانم در موج سوم کرونا کردند اين بود مراکز سرپايي ١۶ ساعات را افزايش داديم و دارو‌هاي ضد ويروس را به مراکز سرپايي برديم و توانستيم بار انبوه بيماران را که سرريز آن‌ها به بيمارستان‌ها بود کم کنيم و در روز‌هاي آينده با گذر از روز‌هاي سنگين شاهد کاهش آمار بستري و بعد از آن با تاخير در آمار فوتي‌ها داشته باشيم.

نمکي بيان کرد: خبر خوب ما امروز اين بود که واکسيناسيون کرونا در فاز دوم را شروع کرديم و ديروز آزمايش باليني فاز سه پاستور را شروع کرديم و در آينده نزديک اين واکسن‌ها به جمع واکسن‌ها خواهد پيوست.

شناسايي ۳ مورد قطعي ابتلا به کروناي آفريقايي جنوبي در کشور

وي بيان کرد: خبر خوب ما امروز اين بود که واکسيناسيون کرونا در فاز دوم را شروع کرديم و ديروز آزمايش باليني فاز ۳ پاستور را شروع کرديم و در آينده نزديک اين واکسن‌ها به جمع واکسن‌ها خواهند پيوست.

وزير بهداشت گفت: ما لحظه به لحظه ويروس‌هاي جهش‌يافته را رصد مي‌کرديم و همانطور که ويروس ووهان خود را از ووهان به قطب رساند، صداي پاي ويروس آفريقاي جنوبي و برزيلي و هندي را مي‌شنيديم و علم به شيوع ويروس برزيلي و آفريقايي جنوبي در کشورهاي همسايه را داشتيم و مکاتبه‌هايي براي ممنوعيت ورود و خروج انجام داديم.

نمکي ادامه داد: در يکي از استان‌هاي جنوبي براي اولين بار ۳ مورد ويروس آفريقا جنوبي را شناسايي کرديم. صداي پاي ويروس هندي را بسيار نزديک مي‌شنويم.

وزير بهداشت: صداي پاي ويروس هندي را بسيار نزديک مي‌شنويم

وزير بهداشت ادامه داد: در زمينه ويروس هندي هم صداي پايش را نزديک تر کنار خودمان مي شنويم. تمام تبعه هندي و پاکستاني که وارد شدند را بررسي مي‌کنيم. ديروز در يکي از شهرستان هايمان مواردي را از هندي‌هايي که مبتلا به کرونا بودند را داريم ارزيابي مي کنيم و اميدواريم از نوع موتاسيون يافته هندي نباشند.


پروتکل‌ها را رعايت کنيد

وي گفت: اين زنگ خطر به ما مي‌گويد که باز هم بايد فاصله‌ها را بيشتر کنيم، پروتکل‌ها را بيشتر مراعات کنيم و نگذاريم که همکارانمان در مجموعه هاي درماني به دام جمع کردن موج جديد با ويروس‌هاي جهش يافته جديد شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاري است و همکاران من در سنگين ترين بار ممکن تاريخي که دارند مي کشند کار را پيش مي برند.



تاثير ناچيز واکسنها بر ويروس آفريقايي
وزير بهداشت گفت: اميدوارم بتوانيم در اين مرحله چوب سنگين بر گرده نظام سلامت با عدم رعايت فاصله گذاري، با عدم رعايت پروتکل ها وارد نکنيم تا خدايي نکرده بعد از ويروس انگليسي به دام شيوع گسترده ويروس آفريقاي جنوبي نيفتيم که از همه اين‌ها سرسخت‌تر بود و بسياري از واکسن ها رويش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصري است.

نمکي همچنين گفت: نگذاريم که جمعيت بيشتري مبتلا شوند آن هم با ويروسي که واکسن‌ها روي آن اثر قابل توجهي نداشته باشند. از اصحاب رسانه تشکر دارم و ميخواهم که در کنار ما اين اطلاع رساني گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانيم اين موج ها را پشت سر بگذاريم.

آغاز واکسيناسيون سنين ۸۰ سال به بالا
وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: خبري خوش از واکسيناسيون گروه ۸۰ سال به بالا در کشور داشتيم که امروز آغاز شد و اميدواريم بعد از آن بتوانيم گروه‌هاي ديگري را از جمعيت هدف و آسيب‌پذير آغاز کرده و بتوانيم طبق برنامه زمان‌بندي شده، تا خرداد ماه گروه‌هاي هدف را که در برنامه به عنوان گروه‌هاي پرريسک قلمداد شدند را تمام کنيم.


دو واکسن ايراني کرونا در فاز سوم تست انساني
نمکي گفت: در عين حال توليد واکسن داخلي‌مان به خوبي پيش مي‌رود. ديروز در اصفهان فاز سوم آزمايش باليني واکسن پاستور را آغاز کرديم. فاز سوم واکسن برکت روز قبلش آغاز شد و بقيه واکسنها هم با قدرت پيش مي‌روند. در آينده بسيار نزديک مجموعه واکسن‌هاي داخلي‌مان به واکسيناسيون کشور خواهد پيوست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره