برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

زمان واکسیناسیون بالای 65 ساله ها و معلمان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
زمان واکسیناسیون بالای 65 ساله ها و معلمان

ايسنا/ سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا از ممنوعيت سفر بين استاني همزمان با تعطيلات نيمه خردادماه و برقراري جرايم ۵۰۰ هزار تا يک ميليون توماني براي تخلفات در اين خصوص خبر داد و همچنين زمان واکسيناسيون افراد بالاي 65 سال و معلمان و اساتيد دانشگاه نيز اعلام شد.

دکتر عليرضا رييسي درباره مصوبات جلسه امروز ستاد ملي مقابله با کرونا که با حضور رييس جمهور و ديگر اعضا برگزار شد، گفت: مصوبه‌اي که امروز در ستاد ملي مورد تاييد قرار گرفت مربوط به ممنوعيت سفر بين استاني از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد ماه است. بنابراين سفر در اين بازه زماني ممنوع است.

وي گفت: به دنبال ممنوعيت تردد بين استاني اتخاذ شده، جرايم يک ميليوني براي تردد در شهرهاي قرمز و ۵۰۰هزار توماني براي شهرهاي نارنجي و زرد برقرار است.



ممنوعيت سفر بين استاني در تعطيلات نيمه خرداد

رييسي تاکيد کرد: اين ممنوعيت سفر بين همه استانها بدون توجه به رنگ بندي شهرها است.

وي گفت: سفر کمتر، تردد کمتر و تجمع کمتر مي‌تواند در کنترل بيماري موثر باشد. اميدواريم مردم مانند هميشه در اين چند روز هم کمک و حمايت لازم را داشته باشند.

ادامه واکسيناسيون سنين ۷۰ سال به بالا

واکسيناسيون سنين ۶۵ تا ۶۹ سال از هفته آينده

رئيسي ادامه داد: در رابطه با واکسيناسيون نيز تاکنون بالغ بر ۳ ميليون و ۸۵۰ هزار دُز واکسن در کشور تزريق کرديم و گروه‌هاي کادر بهداشت و درمان، سنين بالاي ۸۰ سال، بالاي ۷۵ سال و بالاي ۷۰ سال يا واکسيناسيون را تمام کرديم يا همچنان در حال انجام است. در اين هفته هم برنامه آن است افرادي که نوبت‌دهي شدند و هنوز واکسن تزريق نکردند تا اواخر همين هفته به اتمام برسانيم و براي هفته بعد با تامين واکسن و لکه‌گيري افراد باقي مانده ۷۰ سال به بالا، از هفته بعد به افراد بالاي ۶۵ سال واکسن تزريق کنيم‌.



ظرفيت تزريق روزانه ۳۰۰هزار دُز واکسن در کشور

وي افزود: ۸۷۸ مرکز و پايگاه تجميعي واکسيناسيون داريم و ۱۹ پايگاه خودرويي راه‌اندازي شده است و تمام مراکز استان‌ها در پي اين هستند که مراکز خودرويي را راه‌اندازي کنند. ۲۹۰۰ تيم واکسيناتور مجهز شدند. ظرفيت تزريق واکسن روزانه ما الان تا ۳۰۰ هزار واکسن در روز است؛ گرچه فعلا اين ظرفيت پر نشده است و رکورد تزريق واکسن ما  ۲۰۰ هزار واکسن در روز بوده است که به شرط تامين اين عدد مي‌تواند افزايش يابد.

اتمام واکسيناسيون سالمندان تا پايان خرداد

رييسي گفت: بسيار اميدواريم تا پايان خرداد واکسيناسيون افراد سالمند را انجام دهيم و از تيرماه افراد داراي بيماري‌هاي خاص مانند افراد دياليزي، هموفيلي، افراد پيوند عضو شده و... را واکسينه کنيم که اطمينان حاصل کنيم زيرا افراد در معرض خطر هستند.

رييسي گفت: امروز جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا با رياست رييس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد و مروري داشتيم بر وضعيت بيماري در سطح دنيا. متاسفانه تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از کرونا در هندوستان با سرعت بالايي دارد افزايش مي يابد و ميزان موارد ابتلا در اين کشور نيز همچنان بالاست. کشور انگلستان موج ويروس جهش يافته انگليسي را پشت سر گذاشته و مجددا در اکثر شهرهاي اين کشور بحث ويروس جهش يافته هندي وجود دارد و اين ويروس دارد جايگزين مي‌شود.

اما اين جايگزين شدن ويروس جهش يافته هندي نکته مهمي است و سوش غالب، ديگر ويروس انگليسي نيست و ويروس هندي جايگزين سوش انگليسي شده است. اما با توجه به اينکه در انگلستان حجم واکسيناسيون بالا رفته و عليرغم درگيري با ويروس هندي، اما ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري بالا نرفته است و اين نشان دهنده تاثير واکسيناسيون است که البته نکته اميدبخشي است.


روند نزولي کرونا در کشور

نگراني براي ۵ استاني با کروناي هندي

وي درباره وضعيت بيماري در ايران نيز گفت: در کشور خودمان و در اکثر استان‌ها خوشبختانه همچنان روند نزولي بيماري را طي مي کنند و ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري دارد کاهش مي يابد. اما نکته مهم آن است که در برخي استانها به بويژه جنوب و جنوب شرق کشور مواردي از افزايش بيماري در برخي شهرها را داريم مشاهده مي کنيم که نشان مي‌دهد بايد در آن مناطق منتظر باشيم و سريع‌تر عمل کنيم و حواس‌مان باشد اگر کوچک‌ترين غفلتي صورت گيرد سوش جديد هندي مي تواند اکثر شهرها را درگير کند و اين موضوع هشدار است.

وي ادامه داد: در استان‌هاي بوشهر، سيستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلا در برخي شهرها دارد افزايش مي يابد. اين موضوع زنگ خطر و هشداري است که بايد دقت شود.

۱۳ شهر قرمز کرونايي در کشور
به گفته رييسي، دير و کنگان در بوشهر، چابهار در سيستان و بلوچستان، جيرفت، سيرجان و شهر بابک در کرمان، سرپل ذهاب در کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندخمير، رودان، قشم و ميناب در هرمزگان جزو ۱۳ شهري هستند که وضعيت از نارنجي فراتر رفته و قرمز شده‌اند و بايد مواظبت شود.



از تجمعات پرهيز شود
وي گفت: اما روند کلي کشور خوشبختانه نزولي است و بايد دقت کرد از تجمعات پرهيز شود؛ بويژه در فصل گرما که در و پنجره‌ها بسته است و گردش داخلي در فضاي بسته مي‌تواند باعث بروز بيماري شود.

رئيسي تاکيد کرد: در جلسه امروز ستاد بحث مهم آموزش نيز مطرح شد. همانطور که مي‌دانيد طي اين مدت آموزش کشور به خاطر کرونا دچار صدماتي شد و اولين جايي که تعطيل شد مراکز آموزشي بود و به شکل مجازي فعال شدند. اما در بحث مجازي هم مشکلاتي داشتيم و هيچ آموزشي نمي‌تواند به اندازه آموزش حضوري موثر باشد؛ بويژه براي پايه‌هاي اول و دوم و سوم ابتدايي آموزش حضوري بسيار موثر است.

واکسيناسيون معلمان، اساتيد و جمعي از دانشجويان؛ مردادماه
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ادامه داد: بر همين اساس امروز مقرر شد  بررسي‌هاي لازم انجام شود تا در مرداد ماه واکسيناسيون معلمان، اساتيد دانشگاه و حتي دانشجوياني که در ارتباط مستقيم هستند در اولويت قرار گيرد و بتوانيم برنامه ريزي کنيم تا هرچه سريع‌تر با رعايت پروتکل‌ها و تضمين سلامت دانشجويان و دانش آموزان به سمت بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها برويم که اين امر هم نيازمند همکاري آموزش و پرورش و خانواده‌ها است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش مجددا گفت: استان‌هاي جنوبي و شرقي کشور بايد رعايت زيادي در بحث پروتکل‌ها داشته باشند تا روند صعودي بيماري به حالت نزولي بازگردد.

بدون نوبت‌دهي به مراکز واکسيناسيون مراجعه نکنيد
رييسي افزود: تاکيد مي‌کنم عزيزان ۷۰ سال به بالا که براي واکسيناسيون ثبت نام نکردند در سايت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و منتظر ارسال پيامک و نوبت‌دهي باشند و بر اين اساس در مراکز حضور يابند و بدون نوبت دهي به مراکز مراجعه نکنند که باعث تجمع نشوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar