وزیر آموزش و پرورش: فشار بیحدی برای انحراف رتبهبندی معلمان از مسیرش وجود دارد
ايسنا/ وزير آموزش و پرورش گفت: مهمترين هدف رتبهبندي معلمان، ارتقاي صلاحيتهاست که چگونگي اندازهگيري اين صلاحيتها پاشنه آشيل رتبهبندي بوده و ورود به آن پرمخاطره است.
محسن حاجيميرزايي وزير آموزش و پرورش در اختتاميه سي و پنجمين اجلاس سراسري مديران و روساي آموزشوپرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد، گفت: در اين دو روز اجلاس فشرده اما مفيدي داشتيم. در اين اجلاس درباره شش محور مهم سخن گفتيم و معتقدم اگر عملکرد و بازده کيفي مطلوبي در اين شش حوزه داشته باشيم آموزشوپرورشِ فردا بهتر از امروز خواهد بود.
او گفت: اولين مسئله، نيروي انساني است. نيروي انساني آشفته و به هم ريخته بود و هنوز هم هست. براي ساماندهي اين حوزه، از اين نقطه شروع کرديم که افرادي که ويژگي افرادي که ميخواهند وارد سيستم شوند را مشخص کنيم تا روشن شود که در آينده ميتواند به ورود نيروي باکيفيت کمک کرده و بساط توقعاتي که در بيرون براي استخدام ايجاد شده را جمع کنيم و بگوييم براي پذيرفتهشدگان بعد از سال ۹۲ ديگر هيچ مسئوليتي نداريم.
حاجيميرزايي افزود: براي ارتقاي صلاحيتها به رتبهبندي فکر کردهايم. اما فشار بي حد و حصري براي انحراف رتبه بندي از مسير خودش وجود دارد.
وي گفت: مهمترين هدف رتبه بندي، ارتقاي صلاحيتهاست که چگونگي اندازهگيري اين صلاحيتها پاشنه آشيل رتبه بندي بوده و ورود به آن پرمخاطره است. در حال کار بر روي چگونگي سنجش اين صلاحيتها هستيم.
بايد يک چرخش اساسي و انتقال به مفهوم تربيت اتفاق بيفتد
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه حوزه دوم برنامه درسي است گفت: بايد يک چرخش اساسي و انتقال به مفهوم تربيت اتفاق بيفتد و شاخص اين است که به جاي انتقال اطلاعات، افراد را تربيت کنيم. بايد اين مطالبه همواره از سازمان پژوهش ادامه داشته باشد. اگر اين مهم انجام نشود، سند تحول محقق نخواهد شد.
حاجي ميرزايي تاکيد کرد: بايد براي امسال و سالهاي آينده حرف براي گفتن داشته باشيم. به ويژه براي امسال بايد حتماً راهگشا باشيم و به عنوان مثال روي يک مفهوم تربيتي در هر دوره تحصيلي کار کنيم و هر چه لازم است انجام دهيم تا بتوانيم وارد اين وادي شويم.
وزير آموزشوپرورش با بيان اينکه حوزه سوم ارزشيابي است گفت: ارزشيابي قطب نماي نظام تعليم و تربيت است. حوزه چهارم سلامت جسماني و رواني است و هيچ کس به اندازه آموزش و پرروش نميتواند در اين عرصه نقش آفريني کند. امسال طرح کوچ را اجرا کرديم که بسيار مهم بود و بايد ادامه يابد.
وي افزود: عدالت را امر فراموش شدهاي مي دانم. در سندتحول هم عدالت امر فراموش شدهاي است و بسيار کوتاه به آن پرداخته شده است. ما مسئول تمام فرزندان اين سرزمين هستيم. اگر نتوانيم به اينها توجه کنيم مرتکب گناه شدهايم. فاصلهها، خيلي عميق و موضوع، بسيار تلخ است. خيلي راحت با اين موضوعات زندگي ميکنيم و دردمان نميآيد. حل بخشي از مشکلات منابع نميخواهد، بلکه دلسوزي مديريتي نياز دارد.
وضع ما در ترک تحصيل، افت تحصيلي و کيفيت آموزش خوب نيست
حاجيميرزايي با تأکيد بر اينکه مدارس بايد از لحاظ کيفيت ارتقا پيدا کنند گفت: ارتقاي اين کيفيت مستلزم آن است که ابتدا اين کيفيت اندازهگيري شود.
او گفت: وضع ما در ترک تحصيل، افت تحصيلي، کيفيت آموزشي خوب نيست و مسير آموزشي برابر، بعد از ۴۲ سال هنوز در حد حرف در نظام تعليم و تربيت باقي مانده است.
وزير آموزشوپرورش با اشاره به تأسيس سازمان ملي تعليم و تربيت کودک که از استراتژيک ترين ايدهها و تصميمات سالهاي گذشته است گفت: قبلاً تربيت در اين گروه سني را رها کرده بوديم. حالا بناست سازمان ملي تعليم و تربيت کارها را به دست بگيرد و اميدواريم اتفاقات خوبي بيافتد.
او گفت: در کوير تفتيده بياعتنايي و بيتوجهي به آرمانهاي تعليم و تربيت ميخواهيم يک قدمي برداريم و کار را شروع کنيم. بايد آستينها را بالا زد تا اين حوزه يک تکاني بخورد.