چمران: وزارت کشور مخالف شکل‌گیری اتحادیه شهرداری‌های کشور است

منبع
بروزرسانی
چمران: وزارت کشور مخالف شکل‌گیری اتحادیه شهرداری‌های کشور است
رئيس شوراي عالي استان‌ها با اشاره به موضوع مديريت يکپارچه شهري گفت: طرح واگذاري سازمان‌هاي خدماتي به شهرداري‌ها مورد پيگيري برخي نمايندگان مجلس است اما موضوع اين است که اگر قرار باشد مديريت اين موضوعات به شهرداري‌ها واگذار شود بايد اعتباراتش هم به طور کافي و لازم تامين شود. به گزارش ايسنا، مهدي چمران در نوزدهمين گردهمايي شهرداران کلان شهرها و مراکز استان‌ها با بيان اين مطلب گفت: شهرداري‌ها از خدمتگذارترين سازمان‌ها و نهادهاي کشور هستند اما شهرداري‌ها يک سازمان وابسته به دولت نيستند گرچه هنوز سايه وزارت کشور بر سر شهرداري‌ها سنگيني مي‌کند و شهرداري‌ها ارتباط نزديکي با وزارت کشور دارند اما شهرداري‌ها مستقل هستند و سازمان غير دولتي و نيمه عمومي محسوب مي‌شود. وي افزود: گردهمايي شهرداران کلان شهرها و مراکز استانها اقدامي خوب و قابل تقدير است که اميدواريم منجر به رفع مشکلات در شهرها و همگرايي بين آنها شود، چنان چه ما نيز از سالها پيش نسبت به تشکيل مجمع روساي شوراهاي شهر مراکز استانها اقدام کرديم چراکه در اين زمينه احساس کمبود و نياز مي‌شد. چمران در ادامه با تاکيد بر اين جايگاه اتحاديه شهرداران در کشور خالي است، گفت: سازمان شهرداري‌ها و وزارت کشور هيچکدام چنين جايگاهي را ندارند و واقعا جايگاه اتحاديه شهر داران در کشور خالي است چرا که سازمان شهرداري‌ها سازماني دولتي و وابسته به وزارت کشور محسوب مي‌شود و نمي‌توان آن را به عنوان اتحاديه شهرداري‌ها شناخت. وي ادامه داد: بايد اتحاديه شهرداري‌ها را تشکيل دهيم و اين طرح را به مجلس ارائه داديم تا به صورت رسمي بتوانيم اين اتحاديه را شکل داده و برخي از وظايف و اختيارات سازمان شهرداري‌ها به مرور به اتحاديه شهرداري‌ها واگذار شود. وي با بيان اين که وزارت کشور کاملا مخالف اين شکل‌گيري است و برخي از نمايندگان نيز ابراز نگراني مي‌کنند که پس از شکل‌گيري اتحاديه شهرداري‌ها، سازمان شهرداري‌ها چه خواهد شد، گفت: ما اعلام کرديم که با سازمان شهرداري‌ها کاري نداريم و اين سازمان مي‌تواند به کار خود ادامه دهد و تنها شهرداري‌ها به دنبا آن هستند که براي خود اتحاديه‌اي داشته باشند به وظابف تخصصي خود بپردازند. چمران تصريح کرد: اگر به طور مثال سازمان شهرداري‌ها مي‌خواهد براي شهرداري‌ها اتوبوس بخرد، خود شهرداري‌ها بهتر مي‌توانند بر اساس نيازشان اين کار را انجام دهند و قاعدتا اتحاديه شهرداري‌ها مي‌تواند سبب انسجام بيشتر براي شهرداري‌ها و شهرداران شود. وي افزود: بنابراين بايد به سمتي برويم که شهرداران انسجام و همراهي بيشتري داشته باشند البته بايد از ابعاد سياسي پرهيز شود تا دچار آفت نشوند. رئيس شوراي عالي استانها خاطرنشان کرد: مردم از ما توقع دارند تا به بهترين شکل ممکن کار انجام دهيم اما براي انجام کارها وسيله و ابزار نيز نياز است، مردم دوست دارند کمترين عوارض را بپردازند و از بهترين امکانات نيز استفاده کنند، سازمان‌ها و نهادهاي ديگر نيز چنين انتظاراتي دارند اما متاسفانه هنوز شهرداري‌ها نتوانستند به طور کام به درآمدهاي پايدار دست يابند و اين اصلا خوب نيست که شهرداري‌ها تکيه بر عوارض ماده صد داشته باشند. چمران با اشاره به موضوع مديريت يکپارچه شهري گفت: طرح واگذاري آب، برق و فاضلاب به شهرداري‌ها مورد پيگيري برخي نمايندگان مجلس است اما موضوع اين است که اگر قرار باشد مديريت اين موضوعات به شهرداريها واگذار شود بايد اعتباراتش هم به طور کافي و لازم تامين شود اين در حالي است که الان شرکت هاي آب ، برق و گاز خود مي نالند و نمي توانند هزينه هاشان را تامين کنند، در چنين شرايطي واگذاري اين موضوعات به شهرداري اگر بدان معني باشد که شهرداري خرج اينها را بپردازد بايد گفت که مشکلات صد چندان خواهد شد، چراکه شهرداري خود براي مخارجش کمبود دارد و نبايد مشکلات ديگري را بر سر آنها خراب کرد. وي با اشاره به اين که مقرر بود بخشي از درآمد ناشي از صرفه‌جويي بنزين به توسعه حمل‌ونقل عمومي اختصاص يابد اما اين مهم محقق نشد، گفت: حال بايد پرسيد که اگر واگذاري آب‌وبرق و گاز به شهرداري‌ها ، اعتبارات لازم تامين نشد چه بايد کرد و اگر چنين طرحي در مجلس مطرح است نمايندگان بايد ضوابط بعدي آن را نيز پيش‌بيني کنند، در غير اين صورت عدم توفيق آن سازمان‌ها نيز به پاي شهرداري نوشته مي‌شود.