1. برگزیده
جامعه و حوادث

آیت‌الله جوادی آملی: مملکت با نفت 8 دلاری هم اداره شد/در خط مقدم جبهه‌ها سخن از حسین(ع) بود نه از "مرز پر گهر"

منبع
بروزرسانی
آیت‌الله جوادی آملی: مملکت با نفت 8 دلاری هم اداره شد/در خط مقدم جبهه‌ها سخن از حسین(ع) بود نه از "مرز پر گهر"
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري رسا، آيت‎الله عبدالله جوادي آملي، مفسر برجسته قرآن کريم، عصر روز گذشته در دومين نشست مبلغان نخبه و برتر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم که در بنياد بين‎المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، گفت: عالمان دين وارثان انبياء هستند، «العماء ورثة الأنبياء» اين جمله نسبت به ذوات ائمه(ع) جمله خبري است اما براي ديگران يعني بکوشيد که ورثه انبياء باشيد. وي افزود: در ارث مالي تا مورث نميرد چيزي به وارث نمي‌رسد، اما در ارث علمي تا وارث به معناي حقيقي کلمه نميرد چيزي به او نمي‌دهند زيرا فرموده‎اند «موتوا قبل أن تموتوا». اين استاد تفسير حوزه علميه با اشاره به خطبه اول نهج‎البلاغه ادامه داد: در خطبه اول نهج‎البلاغه آمده است که انبياء آمده‎اند تا جامعه را عقلاني کنند، «ليثيروا لهم دفائن العقول» مبلغان نيز بايد با إثاره، جامعه را به سمت عقلانيت پيش ببرند. وي ادامه داد: جامعه عقلاني به دنبال وهم، خيال و خرافه نيست، هرگز جامعه عقلاني را با ماهواره نمي‌توان منحرف کرد؛ عقل را عقل گفتند براي اينکه زانوي خيال و شهوت را عقال مي‌کند، نه انديشه را باز مي‌گذارد و نه انگيزه را رها مي‌کند. حضرت آيت‎الله جوادي آملي با بيان اين‎که دشمني‎ها و تحريم‎ها وجود دارد، گفت: گراني و سختي هست، اما اين چنين نسيت که صبر کنيم تا آساني بيايد، روح قرآن، نمي‌گويد صبر کن تا به آساني برسي، بلکه مي‌گويد در درون هر دشواري دو آساني وجود دارد، «إن مع العسر يسرا» ،‌عسر معرفه است، و يسر نکره، با هر عسري دو يسر است که او را احاطه کرده است؛ ذات اقدس اله نفرموده «ان بعد العسر يسرا» هرجا دشواري هست دو برابر آن آساني است. وي گفت: ما در متن انقلاب حضور داشتيم، در زمان جنگ بودجه ممکلت به هر بشکه‌اي 24 دلار بسته شده بود که 8 دلار صرف جنگ، ‌8 دلار صرف هزينه جاري‌ و 8 دلار صرف هزنيه عمراني مي‎شد، در آن زمان استعمار پير همه ذخاير خود را عرضه کرد و نفت را کرد 8 دلار اما باز هم کشور اداره شد. اين استاد عالي حوزه علميه قم گفت: ما خيال نکنيم به نفت يا به صادرات غيرنفتي وابسته‌ايم. ما به کار وابسته‌ايم، بسياري از ما اسلامي حرف مي‌زنيم و قاروني فکر مي‌کنيم، وقتي به قارون گفتند «و لاتنس نصيبک من الدنيا و أحسن کما أحسن الله إليک...» او گفت «إنما أوتيته علي علم عندي»،‌ ما مي‌گوييم 30 چهل سال زحمت کشيديم و خودمان به دست آورديم يا خودمان مدرس شديم. وي بيان داشت: اگر انسان موحدانه زندگي کند، خداوند عائله او را تضمين کرده است، «ما من دابة إلا علي الله رزقها» تمام مار و عقرب‎ها از ناحيه خداوند روزي مي‌خورند مگر ما از مار و عقرب کمتر هستيم. وي ادامه داد: «طلب المحتاج من المحتاج سفه» اين ديوانگي و کم خردي است که کسي بگويد به فلان کس محتاج هستم، «و ما يومن أکثرهم بالله إلا و هم مشرکون» همين که مي‌گويند اگر فلان شخص نبود کارم انجام نمي‎شد، توحيد نيست، بايد براي مشکلات درصدد علاج باشيم، بايد دانست اعتقاد اصل است نه اقتصاد، خداوند تأمين مي‌کند حالا اين راه نشد راه ديگري نيز وجود دارد. مفسر برجسته قرآن کريم ادامه در اهميت وظيفه مبلغ بيان داشت: فرشتگان حرف مبلغان را حجت قرار مي‌دهند و اين کم کاري نيست، کار رسمي انبياء «قم فأنذر» و «ليثيروا لهم دفائن العقول» است، عمده آن است که مردم را از قيامت بترسانند و اين حرف تنها مال انبياء است. وي ادامه داد: اين کشور را بدون ترديد حسين‌بن‌علي حفظ کرده است، در خط مقدم جبهه سخن از مرز پرگوهر نبود، سخن از حسين‌بن‌علي و يا حسين يا حسين بود، در جنگ جهاني اول هرچه گفتند گفتيم چشم،‌ در جنگ جهاني دوم هرچه گفتند گفتيم چشم، در کودتاي 28 مرداد هم همين طور، اما وقتي امام و حوزه علميه آمدند پاي کار، و نام حسين‌بن‌علي در ميان آمد ديگران به ما گفتند چشم، اين کشور آزادشده‌ کربلا است، از آن به بعد هرچه ما گفتيم آنان گفتند چشم، گفتند صادرات نفت به شوروي تحريم، گفتند چشم، اسرائيل تحريم شود، گفتند چشم، اين همان اسلامي است که «يعلوا و لايعلي عليه».