نماد آخرین خبر

بهترین لیگ دنیا دست‌نیافتنی‌ شد

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
بهترین لیگ دنیا دست‌نیافتنی‌ شد

ورزش 3/مثل همیشه این لیگ برتر انگلیس بود که توانست گوی سبقت را از دیگر رقبا در انتقالات تابستانی برباید، در حالی که لالیگا و لیگ عربستان سقوط را تجربه کردند.
لیگ انگلیس همچنان بیشترین سرمایه‌گذاری را در بازار انتقالات دارد. اسپانیا هزینه‌های خود را نسبت به تابستان قبل افزایش داد و در عربستان هم بر خلاف سال قبل خبری از چک سفید به ستاره‌ها نبود.
مدت‌ها قبل از بسته شدن بازار، هیچکس شک نداشت که لیگ برتر انگلیس قرار است سلطان رقابت بازار باشد. لیگی که بیشترین پول را برای قراردادها خرج کرد (بیش از 2.3 میلیارد یورو)، بیشترین درآمد را در فروش داشت (حدود 1.5 میلیارد یورو) و دارای بیشترین اختلاف بین هزینه و درآمد (814 میلیون یورو) بود.
این اتفاق جدیدی نیست، زیرا فوتبال انگلیس بیش از 20 سال است که تاج و تخت اقتصاد فوتبال جهان را در قبضه دارد. باید به فصل 2001/02 برگردیم تا ببینیم که چگونه لیگ دیگری این رده‌بندی‌ها را رهبری می‌کرد: سری آ ایتالیا.
اسپانیایی‌ها نیز آخرین بار در قرن گذشته صدرنشین بودند: در سال‌های 1997/1998، لالیگا بیشترین پول را در بازار هزینه کرد.
با این حال، تابستان امسال لالیگا می‌تواند به افزایش هزینه‌ها در مقایسه با فصل گذشته ببالد، اگرچه پنجمین کشوری است که بیشترین پول را روی بازیکنان جدید سرمایه‌گذاری کرده است، بسیار با فاصله از لیگ برتر و سری آ ایتالیا. اما در این رده‌بندی شاهد سقوط لیگ عربستان بودیم که هزینه‌های فصل گذشته را تکرار نکرد، هرچند بازار عربستان همچنان تا دوشنبه باز است. کاهش هزینه‌ها در لیگ سعودی بسیار قابل توجه است: از تقریبا 900 میلیون یورو در تابستان گذشته به 255 میلیون یورو در این تابستان.

آنچه مشهود است، نابرابری بین لیگ‌هاست. 2.3 میلیارد یورو هزینه در لیگ برتر که بیش از دو برابر سری آ ایتالیاست (یک میلیارد یورو). سومین لیگ، فرانسه با کمی بیش از 700 میلیون یورو است، در حالی که بوندسلیگا (596 میلیون یورو) و لالیگا اسپانیا (554 میلیون یورو) به ترتیب چهارم و پنجم هستند و لیگ عربستان با 255 میلیون یورو، ششم است. جزئیات عجیب دیگر، قدرت بریتانیایی‌هاست که لیگ دسته دومش، چمپیونشیپ، در سرمایه‌گذاری از لیگ برزیل، پرتغال، ترکیه جلوتر است.
هزینه لیگ‌های دنیا در بازار تابستانی
لیگ برتر (انگلیس): 2.31 میلیارد یورو
سری آ (ایتالیا): 1.01 میلیارد یورو
لیگ 1 (فرانسه): 705.55 میلیون یورو
بوندسلیگا (آلمان): 596.48 میلیون یورو
لالیگا (اسپانیا): 554.49 میلیون یورو
لیگ حرفه‌ای عربستان: 255.85 میلیون یورو
چمپیونشیپ انگلیس: 236.3 میلیون یورو
قهرمانی سری آ (برزیل) 160.85 میلیون یورو
لیگ پرتغال 144.35 میلیون یورو
لیگ MX (مکزیک) 119.31 میلیون یورو


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید