نماد آخرین خبر

کریس رونالدو در قلعه‌حسن‌خان، آری یا نه

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
کریس رونالدو در قلعه‌حسن‌خان، آری یا نه

ورزش 3/نائب رئیس فدراسیون فوتبال در شرایطی از برگزاری دیدارهای آسیایی استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه شهر قدس خبر داده که مشخص نیست آیا این استادیوم می تواند مجوزهای لازم AFC را دریافت کند یا خیر.
بحث مکان برگزاری دیدارهای آسیایی دو تیم استقلال و پرسپولیس، این روزها به سوژه داغ فوتبال ایران تبدیل شده است. ورزشگاه بزرگ و قدیمی آزادی در دست تعمیر و مرمت بوده و امکان میزبانی از سرخابی ها و تیم ملی را ندارد، در نتیجه این دو تیم باید استادیوم دیگری را برای برگزاری حداقل یک مسابقه خانگی معرفی کنند.
صبح امروز بود که مهدی محمدنبی، نائب رئیس فدراسیون فوتبال در گفتگویی اعلام کرد که استقلال تصمیم گرفته تا ورزشگاه شهر قدس را به عنوان دومین ورزشگاه خانگی خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند. مسئله ای که ابهامات زیادی داشته و اینکه آیا آبی پوشان می توانند بازی با الغرافه را در قلعه حسن‌خان برگزار کنند یا خیر، با شک و تردید زیادی همراه است.
پیش از این، امیر علی حسینی، مدیر امور بین‌الملل باشگاه پرسپولیس گفته بود: «ما تنها ورزشگاه آزادی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کردیم چون هر ورزشگاه دیگری را برای انجام بازی‌های آسیایی خود به کنفدراسیون معرفی می‌کردیم بایستی مجوز آسیا را می‌گرفت به همین دلیل چون مطمئن نبودیم که ورزشگاه جایگزین تأییدیه لازم را دارد، ورزشگاه دوم معرفی نکردیم. به همین علت اگر ورزشگاه آزادی تا روز نهم مهرماه آماده میزبانی نباشد، ممکن است با تصمیم کنفدراسیون بازی ما در ورزشگاه ثالث در کشور دیگری انجام شود.»
در واقع صحبت های علی حسینی به بند مهمی در آیین نامه برگزاری مسابقات لیگ نخبگان اشاره می کند که به صراحت درباره الزام به تأیید استانداردهای ورزشگاه معرفی شده از سوی هر باشگاه صحبت می کند.
در رگولیشن مرحله مقدماتی، مرحله گروهی و مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ نخبگان و درخصوص استانداردهای لازم برای استادیوم های معرفی شده، آمده است:

«بند 14.1. باشگاه‌های شرکت‌کننده باید اطمینان حاصل کنند که مسابقات خانگی آن‌ها در ورزشگاه‌هایی برگزار می‌شود که مطابق با مقررات ورزشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و سایر مقررات مرتبط AFC است. دبیرخانه کل AFC می‌تواند در هر زمانی قبل و در طول مسابقات بازرسی‌هایی را انجام دهد تا بررسی کند که آیا الزامات رعایت شده‌اند یا خیر. تمامی هزینه‌های مربوط به این بازرسی‌ها بر عهده باشگاه‌های شرکت‌کننده مرتبط خواهد بود.»
موضوعی که اینجا مطرح می شود این است که آیا ورزشگاه شهر قدس مطابق با قوانین مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا هست یا خیر؟ طبق تصاویری که تا چند روز پیش از این استادیوم رسانه ای شده بود، به نظر نمی رسید که ورزشگاه قلعه حسن‌خان بتواند به راحتی، سخت گیری های AFC را پشت سر بگذارد و مجوزهای لازم را کسب کند، همانطور که در فصل قبل، ورزشگاه فولادشهر اصفهان با آن همه قدمت و امکانات، مجوز لازم را کسب نکرده بود.

اما یک موضوع مهم دیگر در رگولیشن لیگ نخبگان آمده است. جایی که نوشته است:
«بند 14.1.1. هر باشگاه شرکت‌کننده باید تا مهلت تعیین شده توسط دبیرخانه کل AFC، ورزشگاهی را که برای تمامی مسابقات خانگی خود در طول تورنمنت استفاده خواهد کرد، معرفی کند. ورزشگاه معرفی‌شده باید ورزشگاه خانگی معمول باشگاه شرکت‌کننده برای مسابقات لیگ آن باشد. در صورتی که ورزشگاه خانگی معمول باشگاه شرکت‌کننده مطابق با الزامات ذکرشده در ماده 14.1 نباشد، باشگاه می‌تواند به‌طور استثنایی یک مکان بی‌طرف واقع در قلمرو انجمن عضو خود یا یک انجمن عضو دیگر را معرفی کند.
بند 14.2. مگر اینکه استثنایی توسط دبیرخانه کل AFC به صلاحدید خودش اعمال شود، هر باشگاه شرکت‌کننده باید تمامی مسابقات خانگی خود را در همان یک ورزشگاهی که توسط دبیرخانه کل AFC تأیید شده است، برگزار کند. هر درخواست برای اعمال استثنا باید حداقل سی (30) روز قبل از مسابقه مربوطه به‌صورت کتبی به دبیرخانه کل AFC ارائه شود.»
همانطور که به وضوح در این دو بند آمده، هر باشگاه باید تا 30 روز قبل از مسابقه، درخصوص شرایط اضطراری ورزشگاه اول خود به AFC اطلاع دهد و ورزشگاه دیگری را معرفی کند. این در شرایطی است که استقلال باید 16 روز دیگر به مصاف الغرافه برود و حامد مومنی، معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال، روز چهارشنبه هفتم شهریور از ارسال نامه باشگاه استقلال به فدراسیون و معرفی ورزشگاه شهر قدس به عنوان استادیوم دوم و جایگزین خبر داده بود.
علاوه بر این، مومنی امروز نیز در ورزشگاه شهر قدس حضور پیدا کرد و از این استادیوم بازدید میدانی به عمل آورد و او مجدداً روی این نکته تأکید کرد که ورزشگاه قلعه حسن‌خان ایراداتی دارد که باید ظرف روزهای آینده برطرف شود تا فدراسیون، این استادیوم را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند. ضمن اینکه مومنی مجدداً تأکید کرد که پرسپولیس هنوز نامه ای برای انتخاب ورزشگاه دوم ارسال نکرده است. پس چیزی که واضح است، شرط مهم AFC یعنی "هر درخواست برای اعمال استثنا باید حداقل سی (30) روز قبل از مسابقه مربوطه به‌صورت کتبی به دبیرخانه کل AFC ارائه شود" رعایت نشده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در بند دیگری از این آیین نامه، امکان رد شدن استادیوم معرفی شده از سوی باشگاه ها را پیش بینی کرده که طی آن، در صورتی که استادیوم های تیم میزبان نتوانند مجوزهای لازم را دریافت کند، خود AFC شخصاً وارد عمل شده و یک ورزشگاه بی طرف را انتخاب می کند:
« بند 14.3. دبیرخانه کل AFC می‌تواند معرفی هر ورزشگاهی را رد کرده و هر تصمیمی را تحت این ماده 14.3 به صلاحدید خود اتخاذ کند. اگر دبیرخانه کل AFC به هر دلیلی تشخیص دهد که یک ورزشگاه برای برگزاری هر مسابقه‌ای نامناسب است، باشگاه شرکت‌کننده مربوطه باید یک ورزشگاه جایگزین پیشنهاد دهد. اگر باشگاه شرکت‌کننده نتواند تا مهلت تعیین شده توسط دبیرخانه کل AFC یک ورزشگاه جایگزین قابل قبول پیشنهاد دهد، دبیرخانه کل AFC می‌تواند یک مکان بی‌طرف را برای برگزاری مسابقه(ها) انتخاب کند.»
در ادامه نیز ذکر شده که اگر باشگاهی در مسابقه ای که بنا شده در ورزشگاه بی طرف برگزار گردد، شرکت نکند، سه بر صفر بازنده خواهد شد:

«بند 14.3.2. اگر باشگاه شرکت‌کننده از شرکت در مسابقه(ها) در مکان بی‌طرف انتخاب‌شده توسط دبیرخانه کل AFC امتناع ورزد، به‌عنوان انصراف از مسابقات تلقی خواهد شد و مشمول ماده 5 این مقررات خواهد بود.»
نتیجه گیری: مرور قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان می دهد که احتمال برگزاری دیدار دو تیم استقلال و الغرافه در استادیوم شهر قدس بسیار پایین است چرا که اولاً با توجه به سخت گیری های فراوان AFC، بعید به نظر می رسد که این ورزشگاه بتواند استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا و مجوزهای لازم را دریافت کند. دوماً اگر AFC روی بند مربوط به الزام 30 روزه جهت معرفی ورزشگاه دوم پافشاری کند، این بند درخصوص استقلال رعایت نشده است.
تنها در صورتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا با این شرایط اضطراری کنار بیاید و چشم روی الزامات و قوانین خود ببندد، بازی استقلال و الغرافه در شهر قدس برگزار می شود. لازم به ذکر است که پرسپولیس نیز امروز را به عنوان آخرین روز از مهلت 30 روزه قبل از بازی با پاختاکور فرصت دارد تا ورزشگاه دوم خود را معرفی کند. این دیدار 9 مهر برگزار می شود، یعنی دقیقاً 30 روز دیگر و باید دید تصمیم مدیران پرسپولیس در این زمینه چه خواهد بود.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره