نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
ورزشی

علی دایی: به هیچ وجه نمی‌خواهم به فوتبال برگردم

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
علی دایی: به هیچ وجه نمی‌خواهم به فوتبال برگردم

ورزش 3/پیشکسوت فوتبال ایران فعلا علاقه‌ای به بازگشت به عرصه مربی‌گری ندارد، اما پیگیر وضعیت تیم ملی، پرسپولیس، استقلال و... است.
علی دایی دوباره درباره شرایط فوتبال امروز اظهارنظر کرده و در گفتگویی تازه پیرامون عملکرد پرسپولیس پس از حضور گاریدو، شرایط استقلال و چالش‌های جواد نکونام، نمایش تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی، حضور مهدی طارمی در اینتر میلان، وضعیت احمد نوراللهی و... با همشهری صحبت‌هایی انجام داده که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:
از نظر شما کیفیت تیم ملی ایران چطور بود؟
شما توجه داشته باشید بعد از مدت‌ها تیم ملی بازی کرد و بستگی به این دارد که بازی‌های بعدی چطور می‌شود. در بازی اول و دوم (مقدماتی جام جهانی) نمی‌توانید نظر بدهید. ما احتیاج به برد داریم که دوتا بازی‌مان را هم بردیم و به نظر من امتیاز باید جمع کنیم. حالا مردم فوتبال زیبا دوست دارند؛ مطمئنا تیم ملی ادامه بدهد، می‌تواند زیباتر هم بازی کند، اما با یک بازی دوتا بازی نمی‌شود راجع به تیم ملی نظر داد. سرمربی تیم را باید حمایت کنند. اگر دوست دارند تیم ملی موفق بشود، باید حمایت کنند. اگر حمایت کنند، مطمئنا تیم ملی هم روز به روز بهتر می‌تواند بازی کند و می‌تواند نتایج بهتری بگیرد.
* دل‌تان برای فوتبال تنگ نشده است؟
نه. آنقدر درگیر یک‌سری مسائل هستم که دیگر فقط به‌عنوان یک تماشاچی می‌نشینم و بازی‌ها را نگاه می‌کنم. الان به هیچ عنوان دلم برای فوتبال تنگ نشده است.


* ممکن است اگر یک پیشنهاد جالب به دستتان برسد کار مربی‌گری را دوباره پیگیری کنید؟
نه؛ هر پیشنهادی هم باشد فعلا تصمیم ندارم کار فوتبالی در ایران انجام بدهم. به هیچ عنوان.
* گفتید بازی‌های فوتبال را پیگیر هستید. پرسپولیس این فصل را با مربی‌گری گاریدو چگونه دیدید؟
به نظر من پرسپولیس روز به روز بهتر می‌شود. فوتبال بازی می‌کند. من وقتی بازی پرسپولیس و الاهلی عربستان را دیدم اصلا چنین کیفیتی را از پرسپولیس انتظار نداشتم. یک بازی بی‌نظیر کردند، ولی متاسفانه در گل زدن ناموفق بودند که انشاالله این مسئله هم حل شود. مطمئنا پرسپولیس مثل سال های قبل می‌تواند جزو تیم‌های مدعی باشد و قهرمان شود.
* گاریدو و پرسپولیس در شروع یک مقدار ناامیدکننده حاضر شدند، اما به مرور بهتر شدند.
گفتم همیشه شما اول فصل را نگاه نکنید. 4-3 تا بازی باید انجام بدهند و بعد نظر داد. به نظر من پرسپولیس روز به روز بهتر می‌شود. گفتم اگر آن مسئله خط حمله‌اش را بهتر کند، پرسپولیس تیمی است که می‌تواند تمام تیم‌ها را ببرد.
* در سوی مقابل در تیم استقلال جواد نکونام این روزها زیر فشار انتقادات قرار گرفته. او در تیم ملی با شما هم‌بازی بوده است. می‌خواستیم نظر شما را در این ارتباط بدانیم. (این مصاحبه قبل از بازی دربی انجام شده است)
ما نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شویم. یک مربی وقتی موفق است که در کمال آرامش بتواند کار کند. اگر آرامش داشته باشد، همه به او کمک می‌کنند و می‌تواند موفق باشد. از آدم‌های دلسوز استفاده کند، از آدم‌های کاربلد استفاده کند. مطمئنا او می‌تواند موفق شود. در بازی با الغرافه استقلال خیلی خوب بازی کرد. نتیجه را گرفت و در بازی‌های آسیایی قدم اول را محکم برداشت، اما مردم ما از استقلال و پرسپولیس توقعات زیادی دارند.
کسی که سرمربی پرسپولیس و استقلال می‌شود باید خودش را تمام و کمال وقف باشگاه کند. تمام مشکلاتش را حل کند. نتایج خوب بگیرد. من آرزویم این است که پرسپولیس و استقلال همیشه موفق باشند چرا که موفقیت آنها دل مردم را شاد می کند. 80-70 درصد مردم ما یا پرسپولیسی هستند یا استقلالی. ما تراکتور و سپاهان را هم داریم که طرفداران خودشان را دارند، اما پرسپولیس و استقلال از اول همین بودند. پیرو همان صحبتی که کردم یکی از چیزهایی که می‌تواند مردم ما را خوشحال کند، همین فوتبال و پرسپولیس و استقلال است. ما باید حواسمان به این دو تا تیم باشد.
چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است. مسئولین چه جوابی دارند که الان زمین چمن نداریم؟ مگر می‌شود؟ شما نمی‌دانستید لیگ قهرمانان آسیا را پیش رو دارید!؟ نمی‌دانستید لیگ شروع می‌شود!؟ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد! یک جایی یکی در این مورد سوالی می‌پرسد. مگر می‌شود؟ چرا کسی جوابگو نیست؟! آقا نتوانسته! بگذارش بیرون. متاسفانه همه چی شده ارتباطات.

* وضعیت فدراسیون فوتبال را چطور می‌بینید؟
الان نیروی جوان می‌خواهد که بیاید کار کند. قبلی‌ها کارنامه‌شان مشخص است. اگر نمی‌توانیم نتیجه بگیریم باید یک ریسک کنیم. بیاییم سیستم اداره کردن را عوض کنیم. افکاری که دیگر جواب نداده را عوض کنیم. یکی که هم تحصیل کرده باشد، هم فوتبالی باشد. این فاکتورها خیلی مهم است. باید افکار نو، جایگزین افکار پوسیده شود. باید هم نیروها هم افکار عوض شوند تا ما بتوانیم استادیوم‌های خوب داشته باشیم. با زمین‌های با کیفیت، تیم‌های پایه‌مان قوی باشند تا بتوانیم به المپیک برویم. خنده‌دار بود نتوانستیم به المپیک برویم! یک نفر که نمی‌تواند تمام مربیان تیم‌های پایه ملی را انتخاب کند. باید یک گروه مجرب و کارشناس انتخاب کنیم.
شاید دو، سه سال اول سخت باشد، اما مطمئن باشید نتیجه می‌گیریم. شما نگاه کنید ما در مملکت‌مان فقط مدرسه فوتبال داریم. در دنیا مدارس فوتبال نه آکادمی دارند. بچه می‌رود آنجا هم درسش را می‌خواند و با پدر و مادرش قرارداد هم می‌بندند. از کل دنیا استعدادیابی می‌شود. ما هم از کل ایران استعدادیابی کنیم. بعد آکادمی فوتبال تشکیل بدهیم. بیایم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. بچه‌ها بیایند هم درس‌شان را بخوانند هم با فوتبال روز دنیا آشنا شوند با فوتبال روز دنیا تمرین کنند. این‌ها باعث می‌شود که پیشرفت کنند، اما ما متاسفانه همه‌ش داریم درجا می زنیم. چند سال است تیم‌های باشگاهی ما در آسیا دارند اوت می‌شوند؟ چرا ما نباید بنشینیم بازی یک تیم ایرانی را در فینال لیگ قهرمانان آسیا ببینیم؟ چرا نباید کیفیت لیگ‌مان بهتر از این ها باشد.
متاسفانه ما نه امکانات اولیه را فراهم می‌کنیم و نه آینده‌نگری می‌کنیم. ما متاسفانه در گذشته ماندیم. کسی موفق است که فکر آینده باشد و در حال زندگی کند. از گذشته باید درس بگیریم.
* این خصوصیات که گفتید، به خودتان نزدیک است!
نه، من اصلا و ابدا وارد این کارها نمی‌شوم. چیزی که با سیاست ربط پیدا کند من وارد نمی‌شوم.

* با توجه به ۴۸ تیمی شدن جام جهانی حداقل مردم این بار انتظار دارند با صعود به جام جهانی از گروه‌مان در این رقابت‌ها صعود کنیم.
در مورد صعود از گروه‌مان در جام جهانی خیلی چیزها است که باید لحاظ شود. انشاءالله به جام جهانی صعود می‌کنیم و بعد از آن از حالا باید به فکر باشیم که تیم ملی‌مان را قوی‌تر کنیم.

* در مورد حضور مهدی طارمی در تیم اینتر میلان ایتالیا و درخشش او که شما به پرسپولیس آوردید، چه صحبتی دارید؟
تمام کسانی که توانستند به یک جایی برسند اول و آخر استعداد خودشان بوده. سعی و تلاششان بوده، پشت کارشان بوده. ما فقط باعث شدیم به خاطر استعدادی که داشتند در این فوتبال چهره شوند. من وقتی می‌بینم بچه‌هایی که با هم کار کردیم، خدا را شکر الان می‌توانند در بهترین تیم‌های دنیا بازی کنند، احساس خوبی پیدا می‌کنم. باعث افتخار همه ما ایرانی‌ها است که الان مهدی دارد در اینتر بازی می‌کند. انشاءالله خیلی بهتر از این‌ها بتواند بدرخشد و یک راهی باشد که جوانان‌مان بتوانند ادامه‌دهنده این راه ‌باشند.
* شما همزمان با مهدی طارمی، احمد نوراللهی را در تیم پرسپولیس بازی دادید؛ بازیکنی که الان به‌دلیل مسائل انضباطی و اخلاقی فعلا به تیم ملی دعوت نمی‌شود. در این باره چه صحبتی دارید؟
نوراللهی به نظر من جزو با اخلاق‌ترین و بهترین بازیکنانی بود که با او کار کردم. الان را نمی‌دانم. مربی تیم ملی بهتر از من این چیزها را می‌داند و می‌فهمد. مشکلی نیست یک جلسه بگذارند تا مشکلات حل شود. به نظر من هر کسی بتواند به تیم ملی کمک کند و باعث شادی دل این مردم شود، باید بیاید کار کند.
 


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره