برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خداداد: بمب اتم هم نتوانست آقایان را تکان دهد

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
خداداد: بمب اتم هم نتوانست آقایان را تکان دهد

فرهيختگان/ حدود ۲۰ سال است که همين آقايان در رأس کار قرار دارند و بمب اتم هم نتوانست آنها را تکان بدهد. شما هرچقدر هم که مي‌زديد، آنها از جايشان تکان نمي‌خوردند و فقط از ميزي به ميز ديگر منتقل مي‌شدند، آن‌هم به‌واسطه قوانيني که خودشان وضع کرده‌اند. اين قوانين يعني فقط خودمان باشيم و کس ديگري نباشد.

حواشي مربوط به شکايت ويلموتس و محکوميت فدراسيون به پرداخت غرامتي سنگين همچنان ادامه دارد. مهدي تاج در يک گفت‌وگو سعي کرد تقصير‌هاي اين اتفاق را متوجه ديگران کرده و عواقب آن را از گردنش به‌نوعي باز کند، اين درحالي است که تاج به‌شخصه راهي بلژيک شد و بعد از امضاي قرارداد با ويلموتس از آن به‌عنوان يک پيروزي بزرگ ياد کرد، اما حالا که اين شکست مفتضحانه به‌بار آمده، به‌نظر مي‌رسد خودش هم بايد تبعات آن را بپذيرد. ستاره پيشين فوتبال ايران هم معتقد است وقتي آقايان ادعاي استقلال دارند و کسي نمي‌تواند در کارشان دخالت کند، پس حالا هم بايد به‌صورت مستقل پاسخگوي اين قضيه و اين شکست باشند. گفت‌وگوي «فرهيختگان» با خداداد عزيزي را در ادامه مي‌خوانيد.
ابتدا از مصاحبه تاج آغاز کنيم که سعي کرد به‌نوعي خودش را پشت برخي‌ها پنهان کند. او حتي عنوان کرده وقتي قراردادي مثل کي‌روش خوب از آب درمي‌آيد، حالا يکي هم مثل ويلموتس قراردادش اينطوري شده است!
اول اينکه بايد عنوان کنم اين پولي که به امثال مربياني مثل ويلموتس که سرمربي تيم‌ملي فوتبال ايران مي‌شوند مي‌دهيم، به‌گفته خودشان پول مردم و براي بيت‌المال است. پس اگر قرار است جريمه بدهيم، پول مردم را مي‌دهيم و از جيب‌مان هزينه‌اي نمي‌دهيم. اگر با يکي مثل کي‌روش قرارداد مي‌بنديم که او کارآيي دارد و دوبار تيم‌ملي ايران را به جام جهاني مي‌برد و يا هر کار خوب ديگري انجام مي‌دهد، اين انجام وظيفه است و هرگز نبايد آن را پتک کرده و روي سر بقيه بکوبيم که ما قراردادهاي خوبي بسته‌ايم، خب اين وظيفه است و باعث افتخار هم نيست. از بين اين همه گزينه شما‌ها مي‌شويد رئيس فدراسيون فوتبال و اعضاي هيات‌رئيسه فدراسيون که کار خوب و مفيد براي فوتبال ايران انجام دهيد. بنابراين ابتدا اجازه بدهيد اين موضوع را عنوان کنم که ازنظر من مردود است که بخواهيم کي‌روش را چماق کرده و بر سر مردم بکوبيم که ما به‌وسيله او اين کار را کرديم. اگر اينطور بود خب کي‌روش را نگه مي‌داشتيد. حتي اگر همه ايران هم مخالفت مي‌کردند، شما که به‌اعتقاد خودتان با کي‌روش کار خوب انجام داده بوديد را نگه مي‌داشتيد.
درخصوص ويلموتس و پولي که بايد به او پرداخت کنيم چه صحبتي داريد؟
در اين مورد تازه من ديشب متوجه شدم که يکسري آقايان از رشته‌هاي ورزشي ديگر هم ناراحت هستند که چرا چنين اتفاقي افتاده و مثلا اينطور اظهارنظر مي‌کردند که اين پول را بايد به آنها مي‌دادند و يا اگر به من مي‌دادند فلان کار را مي‌کردم و اين صحبت‌ها. برايم جالب بود که آقايان با اين قرارداد بستن‌شان باعث شدند کلا فوتبال زير سوال برود. اينکه در فوتبال پول زياد است، نمي‌دانم چرا يک‌سري از آقايان ديگر را ناراحت مي‌کند. در هرصورت فوتبال ورزش اول و پربيننده‌ترين ورزش دنيا است و بزرگ‌ترين بيزينس ورزشي به‌شمار مي‌رود. نمي‌دانم چرا تا يک اتفاقي مي‌افتد همه به فوتبال حمله مي‌کنند. مي‌خواهم بگويم اين اتفاقي که افتاده، يک فاجعه بوده است، اما اگر يک نفر يا يک مجموعه در فدراسيون فوتبال اين فاجعه را به‌بار مي‌آورد، دليل نمي‌شود همه فوتبال زير سوال برود، اگرچه اين آقايان همه فوتبال را زير سوال بردند.
تمام ايرادات در اين خصوص را به فدراسيون فوتبال وارد مي‌دانيد؟
بله، چرا که نه؟ به‌نظر من تنها جايي که بايد در اين خصوص پاسخگو باشد، فدراسيون فوتبال است و همان آقاياني که اين قرارداد را بستند، بايد همان‌ها هم پاسخگو باشند.
البته يک عده مي‌گويند بايد جرايم فيفا را همين آقايان از جيب پرداخت کنند.
به‌نظر من اين اتفاق نخواهد افتاد، چون ساليان سال است که در فوتبال ما يک‌سري آدم مي‌آيند و هرکاري دل‌شان مي‌خواهد مي‌کنند. يک‌سري قوانين و قواعد براي خودشان وضع مي‌کنند که به نفع خودشان است و به‌طور مثال حتما مي‌دانيد که حدود ۲۰ سال است که همين آقايان در رأس کار قرار دارند و بمب اتم هم نتوانست آنها را تکان بدهد. شما هرچقدر هم که مي‌زديد، آنها از جايشان تکان نمي‌خوردند و فقط از ميزي به ميز ديگر منتقل مي‌شدند، آن‌هم به‌واسطه قوانيني که خودشان وضع کرده‌اند. اين قوانين يعني فقط خودمان باشيم و کس ديگري نباشد. در اين بين آقايان فوتباليست هم نمي‌توانند کانديد رياست فدراسيون شوند، چون مديريت نکرده‌اند. درواقع انواع و اقسام قوانين را مي‌گذارند که فقط خودشان بتوانند همه‌کاره باشند. مثلا روساي هيات‌ها راي بدهند، چون خودشان آنها را عزل و نصب مي‌کنند و به همين دليل طبيعتا به خودشان هم راي مي‌دهند. آنها از تنها کساني که ترس دارند فوتباليست‌ها هستند، به‌خاطر همين يک‌سري قوانين مسخره و من‌درآوردي گذاشته‌اند. الان هم خود آقاياني که اين قرارداد را بسته‌اند، بايد پاسخگو باشند که متاسفانه پاسخگو نيستند.
در عين حال اينکه پاسخگو نيستند سايرين را هم بي‌کفايت معرفي مي‌کنند. مثلا تاج گفته است بي‌کفايت صداوسيما است که يک برنامه با دو سه ميليون بيننده را به جايي رسانده که 300-200 هزار نفر آن را تماشا مي‌کنند.
بعضي مواقع آدم‌ها وقتي مي‌خواهند از يک چيزي فرار کنند سعي مي‌کنند چيزي را مطرح کنند که افکار عمومي را به اين وسيله منحرف کنند. اينکه يک‌سري خودشان را به برنامه ۹۰ مي‌چسبانند، نهايت ضعف آنهاست، اين درحالي است که قرارداد ويلموتس اصلا ربطي به برنامه نود و صداوسيما ندارد. شما يک قراردادي بسته‌ايد، طرف ۸ ماه بوده و مي‌خواهد ۱۷۰ ميليارد تومان از ما پول بگيرد، اين جز فاجعه چه چيزي مي‌تواند باشد؟ به‌نظرم همين‌هايي که قرارداد را بستند بايد جوابگو باشند و بايد تکليف اين قضيه را مشخص کنند، چون اگر قرار بود همين آقايان را دولت يا يک نهاد نظارتي از فدراسيون فوتبال بردارد، آنها اولين حرف‌شان اين بود که فوتبال مستقل است و هيچ‌کس نمي‌تواند به ما دست بزند و در اين صورت ما تعليق خواهيم شد، پس حالا که فوتبال مستقل است و هيچ‌کس حق ندارد به شما دست بزند و همه‌چيز هم براي خودتان است و قوانين را هم خودتان وضع مي‌کنيد و هيچ‌کس هم حق ندارد دخالت کند، پس اين قرارداد را هم که خودتان بسته‌ايد، خودتان پاسخگوي آن باشيد و ديگران را دخيل نکنيد.
اين موضوع و جرايم مربوط به قرارداد ويلموتس باعث شد جذب بازيکن و مربي خارجي نيز ممنوع شود.
جالب اينکه الان کارشناسي‌ها درخصوص ممنوعيت جذب بازيکن و مربي خارجي را ببينيد، نمي‌دانم چرا يک عده که هيچ چيزي از فوتبال نمي‌دانند در اين خصوص صحبت مي‌کنند و انگار به توصيه‌هاي چهارتا دلال اين حرف‌ها را مي‌زنند. کسي که خودش فوتبال بازي نکرده و بازيکن خارجي را از نزديک نديده، چطور مي‌تواند کارشناس باشد؟ بنابراين با اين وضع کارشناس همين مي‌شود که چنين قراردادهايي با امثال ويلموتس بسته مي‌شود و وقتي کارشناس‌شان همين است، قراردادها هم همين است و رئيس‌شان هم همين و آخر و عاقبت روزگار فوتبال ما که ۱۶۰ - 170 ميليارد تومان بدهي بالا مي‌آوريم و از همه‌جا هم به ما حمله مي‌شود، چون کار دست کاردان نيست.
ديروز هم اعلام شد پرونده ۸ نفر به اتهام اهمال‌کاري و خسارت به اموال دولتي به دادستان انقلاب تهران ارسال شده است.
مهم اين است که آن هشت نفر چه کساني هستند. اگر آن ۸ نفر ۸ بدبخت بيچاره دون‌پايه باشند که به درد نمي‌خورد، اصلا اين هشت‌نفر چه کساني هستند؟ متاسفانه ما هيچ چيزمان سر جاي خودش نيست. ديشب يک نفر درباره قانون ممنوعيت جذب بازيکن و مربي خارجي صحبت مي‌کرد که اصلا من او را در اين فوتبال نديده بودم و مي‌گفت اين قانون غلط است و ما بايد مربي خارجي را بياوريم و من همان زمان پيچ تلويزيون را بستم، چون اين بنده خدا فقط يک چيزهايي را بلغور مي‌کرد و از اين قضيه سر درنمي‌آورد. اتفاقا يک امر غلط است که درباره چيزي که از آن سررشته نداريم بخواهيم صحبت کنيم و به اظهارنظر مي‌پردازيم و من به ياد ندارم يک بار هم درباره چيزي که‌ درخصوص آن اطلاعي ندارم صحبت کرده باشم. درمجموع اينکه اگر در فوتبال همه آدم‌ها همه بر سر تخصص خود بودند و آدم‌هاي فوتبالي، فوتبال ما را مي‌گرداندند شايد به‌صورت طبيعي يک‌سري مشکلات که هميشه هست به‌وجود مي‌آمد، اما امروز درصد اشتباه کمتري را شاهد بوديم و به‌طور قطع وضعيت‌مان از ايني که امروز به آن دچار هستيم بهتر بود. يک‌سري اتفاقات واقعا خنده‌دار است، الان يک‌سري عنوان مي‌کنند که ما پرونده را باختيم، چون همسر ويلموتس وکيل خوبي بوده، اصلا فرض بگيريم که او بزرگ‌ترين وکيل دنياست، وقتي ما شکل قراردادمان بد تنظيم و بسته شده، ديگر اين موضوع ربطي به همسر ويلموتس ندارد که يک عده آن را به اين موضوع مي‌چسبانند که وکيل اين سرمربي خيلي قوي بوده و اگر هر وکيل ديگري هم در اين پرونده بود، با اين قرارداد برنده مي‌شد. توکل به خدا تا ببينيم در آينده چه پيش مي‌آيد!


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره