نماد آخرین خبر

زیر و بم سقوط دسته یکی‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
زیر و بم سقوط دسته یکی‌ها

ايسنا/ ۳ تيم علم و ادب تبريز، سپيدرود رشت و نيروي زميني با عملکرد ضعيفشان فصل بعد را بايد در ليگ دسته دوم حضور پيدا کنند.
ليگ آزادگان فصل ۹۹-۹۸ فوتبال با سقوط سه تيم از استان‌هاي گيلان و تبريز و تهران همراه شد. تيم هاي نيروي زميني، سپيد رود و علم و ادب به ليگ دسته دوم سقوط کردند. سقوط دو تيم حرف و حديث هاي زيادي را به دنبال داشت اما به هر حال آن ها فصل بعد را بايد در ليگ دسته دوم بگذرانند و دوباره تلاش کنند تا خودشان  را به ليگ دسته اول برسانند.
علم و ادب تبريز
باشگاه تبريزي علم و ادب که در دو فصل گذشته حضورش در ليگ دسته يک با نام شهرداري در اين ليگ شرکت کرده بود، از باشگاه هاي قديمي و بازيکن ساز تبريز به حساب مي آيد که اولين آکادمي فوتبال را در استان آذربايجان شرقي تاسيس کرد و همواره براي معرفي بازيکن هاي مستعد اين استان پيش قدم بوده است. آن ها پيش از آغاز اين فصل از رقابت ها با مشکلات زياد مديريتي و مالکيتي مواجه شدند. پس از اين که پارسال شوراي شهر تبريز تصويب کرد که باشگاه شهرداري تبريز طبق بخشنامه وزارت کشور از تيمداري در ورزش حرفه اي منع شود، وضعيت تيم بزرگسالان اين باشگاه نيز که بايستي در رقابت هاي ليگ يک حضور مي يافت در هاله اي از ابهام قرار گرفت.
اما با فشار مسئولان بالاخره در ليگ دسته يک امسال حضور پيدا کرد. اين تيم فصل گذشته با کمترين هزينه  موفق شد تنها با اختلاف يک امتياز سهميه ليگ يکي استان آذربايجان شرقي را حفظ کند. در نهايت در اين فصل کادر مديريتي اين تيم بعد از خريد امتياز شهرداري تبريز يونس باهنر را به عنوان سرمربي تيم معرفي کردند و با نام علم و ادب شهرداري تبريز تيمشان را روانه مسابقات کردند.
وضعيت به آن شکلي که پيش بيني مي شد، پيش نرفت و پس از اين که اين باشگاه در ۱۶ بازي ۶ امتياز کسب کرد، مسئولان اين تيم انصراف خود را از ادامه ليگ اعلام کردند. طبقه گفته مديران تيم تحرکات، سنگ اندازي و اقدامات برخي از عوامل شهرداري دليل اين انصراف است که باعث بروز مشکلات عديده‌اي براي اين تيم در طول مسابقات و حاصل آن نتايج ضعيف در ليگ دسته يک شد.

کار به جايي رسيد که تبريزي ها در هفته هفدهم نيز مقابل مس بازي نکردند و شرايط بيش از پيش براي اين تيم وخيم شد. علم و ادب شهرداري تبريز در ادامه به مسابقات بازگشت اما نتوانستند عملکرد مناسبي از خود به نمايش بگذارد و ۶ هفته مانده به پايان ليگ سقوطش به ليگ دسته دوم قطعي شد. آن ها ۱۵ بازي آخر خود را متوالي شکست خوردند و رکوردي تازه را از آن خود کردند و با ۱۰ امتياز از ۳۴ بازي عجيب ترين سقوط ادوار مختلف ليگ دسته يک را ثبت کردند.
تبريزي ها در هفته آخر با سه گل مقابل مس کرمان شکست خوردند و شائبه هاي زيادي پس از اين بازي به وجود آمد. مسي ها معتقد بودند که علم و ادبي ها به صورت هدف‌مند خود را زمين مي‌انداختند و تلاش داشتند که مانع صعود مس شوند که اين اتهامات از سوي باشگاه تبريزي تکذيب شد و باشگاه علم و ادب تبريز از باشگاه مس کرمان به دليل اين اتفاقات شکايت کرد. به هر حال با تمام اتفاقاتي که رخ داد، باشگاه علم و ادب شهرداري تبريز به ليگ دسته دوم سقوط کرد اما آن ها مي توانند با برنامه ريزي و مديريت درست به ليگ دسته يک بازگردند و با عملکردي درخشان تمام اتفاقات اين فصل را فراموش کنند.
سپيدرود رشت
رشتي ها پس از اين که از ليگ برتر به ليگ دسته يک سقوط کردند، با انتخاب افشين ناظمي به عنوان مديرعامل اين باشگاه کار خود را در اين ليگ آغاز کردند. آن ها با هدايت نظر محمدي ليگ را بد شروع نکردند اما در ادامه تا هفته سيزدهم ۶ شکست را متحمل شدند و پس از شکست مقابل داماش گيلان با نظر محمدي قطع همکاري کردند و هدايت تيم شان را به نادر دست نشان سپردند. دست نشان هم در ادامه ليگ نتوانست کاري از پيش ببرد و سپيد رود رشت تا پايان نيم فصل تنها دو پله با منطقه سقوط فاصله داشت و شرايط خوبي را پشت سر نگذاشت.
 شرايط اين باشگاه آنقدر نامناسب بود که هواداران از عملکرد تيمشان بسيار خشمگين شده بودند. مشکلات مديريتي و شرايط نابسامان فني باعث به وجود آمدند اين اتفاقات شد. بدهي هاي باشگاه باعث شده بود اين تيم از جذب بازيکنان در فصل نقل و انتقالات محروم باشد و دست نشان نتواند تيم خود را براي ادامه ليک تقويت کند. مشکلات مالي در سپيدرود باعث شد بازيکنان مهم اين در تمرينات حضور پيدا نکنند و نهايتا از جمع رشتي ها جدا شوند. با اين شرايط نيم فصل دوم براي اين تيم بيش از پيش سخت شد. بدهي هاي سنگين باشگاه، مشکلات مديريتي و تعويض مديران اين باشگاه از عوامل شکل گيري اوضاع نابه سامان سپيدرودي ها بود.
سپيدرود سال هاي زيادي را گذراند تا توانست به جايگاهي در سطح بالاي فوتبال ايران برسد. آن ها حتي در سال‌هاي دور در ليگ استاني روزهاي سختي را پشت سرگذاشتند و ترس هواداران پرشمار اين تيم تکرار آن روزهاي سياه بود. بدهي هايي که از حضور در ليگ برتر داشتند، کار را براي آن ها بسيار سخت کرد و ترس از منحل شدن پيش روي هواداران سپيدرود بود و اين اتفاقات مي توانست اين باشگاه را به دست فراموش بسپارد.
وضعيت سپيدرود رشت از نيم فصل اول بهتر نشد تا اين که در فاصله ۷ هفته به پايان ليگ نادر دست نشان هم به صورت توافقي از هدايت اين تيم کنار رفت و جاي خود را به مهدي پاشازاده داد. در يک اتفاق عجيب پاشازاده پس از چند روز حضور در تمرينات سپيدرود از هدايت اين تيم کناره گيري کرد و به عنوان سرمربي شاهين شهرداري بوشهر منصوب شد. در هفته هاي پاياني حواشي زيادي گريبان گير باشگاه سپيدرود شد و در نهايت رشتي ها با ادامه اين نتايج ضعيف به ليگ دسته دوم سقوط کردند.
تيم سپيدرود با هواداران پرشور خود، مشکلات زياد در قسمت هاي مختلفش تجربه کرد و اين مشکلات باعث شد سپيدرودي ها به ليگ دسته دوم بازگردند. تيمي که سال گذشته در ليگ برتر حضور داشت اکنون بايد در ليگ دسته دوم شرکت کند. کابوس هواداران اين تيم به واقعيت پيوست اما هيچ چيز تمام نشده است. آن ها مي توانند پر قدرت برگردند و دوباره نامي براي خود دست و پا کنند.
نيروي زميني  
اميد روانخواه که نيروي زميني را فصل گذشته از ليگ دسته دوم به ليگ دسته يک رسانده بود امسال هم در کنار تيمش ماند تا نيروي زميني را در اين ليگ همراهي کند اما آن ها ليگ را خوب شروع نکردند و در چهار هفته ابتداي چهار باخت را متحمل شدند و وضعيت مطلوبي در روزهاي ابتداي ليگ دسته اول امسال نداشتند. آن ها هفته پنجم با کسب تساوي مقابل نود اروميه اولين امتياز خود را دشت کردند.
شاگردان روانخواه رفته رفته عملکردشان بهتر شد و با کسب چند پيروزي از قعر جدول فاصله گرفتند. تفاوت نيروي زميني با دو تيم ديگر سقوط کننده به ليگ دسته دوم، ثبات بيشتر بود. آن ها با روانخواه ادامه دادند اما پر فراز و نشيب ظاهر شدند و شايد کم تجربگي بين اعضاي اين تيم باعث سقوط نيروي زميني شد. شاگردان روانخواه در نيمه پاييني جدول و در نزديکي منطقه سقوط قرار گرفتند.
آن ها براي فرار از اين سقوط نبايد امتيازات لازم را از دست مي دادند اما در هفته ما قبل پاياني با باخت سنگيني که مقابل فجر سپاسي متحمل شدند، شانس شان براي بقا پايين آمد. هر چند پس از اين شکست شانس بقاي نيروي زميني پايين آمد اما به هر حال هفته پاياني سرنوشت ساز و تعيين کننده بود. بين تيم هاي رايکا، ملوان و نيروي زميني يک تيم به عنوان سوم تيم سقوط کننده بايد راهي ليگ دسته دوم مي شد.

آن ها بايد با کسب پيروزي مقابل گل ريحان، چشم به شکست رقبايشان هم مي دوختند. در نهايت نيروي زميني به تساوي يک بر يک مقابل گل ريحان رضايت داد تا آخرين مسافر فصل جاري ليگ يک به مقصد ليگ دو برشمرده شود. آن ها پس از يک فصل حضور در ليگ دسته يک بايد دوباره به ليگ دسته دوم بازگردند. نيروي زميني براي بقا تنها دو امتياز کم آورد و شايد اگر در طول فصل فقط چند امتياز بيشتر کسب مي کرد، مي توانست خيال خود را از ماندن راحت کند اما تقديرشان اينگونه رقم خورد!


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد