نماد آخرین خبر

استقلال و پیکان؛ بیشترین سود از داوری!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استقلال و پیکان؛ بیشترین سود از داوری!

ايسنا/ بررسي اشتباهات داوري در ليگ نوزدهم نشان مي‌دهد که استقلال در بين تيم‌هاي مدعي بيشترين سود را کرده و در تيم‌هاي پايين جدول نيز پيکان با اشتباهات داوري ۴ امتياز بيشتر به دست آورده است.
داوري ليگ نوزدهم روزهاي پر فراز و نشيبي را پشت سر گذاشت و شاهد اتفاقات مختلف داوري در ليگ نوزدهم بوديم؛ از تغييرات در راس کميته گرفته تا حواشي مختلف چيدمان داوري.
حيدر سليماني پيشکسوت داوري درباره حواشي مختلف داوري در ليگ نوزدهم عنوان کرد: ليگ برتر از لحاظ داوري سه دوره متفاوت را تجربه کرد؛ دوره اول که با حضور هدايت الله ممبيني به عنوان رييس کميته داوران شروع شد و چندان خوشايند نبود و دوره پر اشتباه داوري را شاهد بوديم. اضافه کردن بي حساب و کتاب داوران و کمک داوران به کلاس پيش فصل داوري از اين خبر مي داد که فصل پر اشتباهي را در پيش خواهيم داشت. در انتخاب اعضاي کميته داوران هم نقد بسياري وجود داشت و تقريبا دعوت برخي از داوران به ليگ برتر بوي انتخابات فدراسيون فوتبال و کسب راي را مي داد که اين انتخابات با دستور فيفا لغو شد. حضور پر تعداد داوران و پشت خط ماندن بسياري از آنان باعث به وجود آمدن مشکلات انگيزشي شد و حتي در روحيه برخي از آنها تاثير منفي جدي بر جاي گذاشت. 
وي ادامه داد: دوره دوم با حضور اسماعيل صفيري آغاز شد که برخي از داوران فکر مي کردند شايد مسعود عنايت جديدي بر مسند کميته داوران تکيه زده است که اينطور نبود و شجاعت لازم را شاهد نبوديم، اگرچه آرامش نسبي در عرصه داوري حاکم شد اما در نحوه انتصاب صفيري حرف و حديث زيادي وجود داشت و اختلاف وي با دپارتمان داوري کم کم افزايش پيدا کرد تا اينکه در چيدمان‌ها کاملا آشکار شد و داوران بين اطاعت از کميته و دپارتمان داوري سر در گم شدند، تا اينکه بعد از شيوع کرونا و تعطيلي ليگ همه فکر مي کردند ممکن است با دخالت بزرگان فدراسيون اين اختلافات و مشکلات حل شود اما نشد. 
سليماني اضافه کرد: دوره سوم ادامه چالش داوري است که بعد از وقفه چند ماهه ليگ فوتبال دوباره از سر گرفته شد و همانطور که بازيکنان در زمين ناآماده بودند، داوران نيز از آمادگي لازم برخوردار نبودند و گاهي اوقات تمرکز لازم را بيش از حد از دست مي دادند و حتي چيدمان‌هاي غير کارشناسي، بعضي تيم ها را دچار نا اميدي کرد تا اوج اين بي تدبيري ها در بازي استقلال و پرسپوليس خودش را نشان داد تا جايي که تيم ها به اين تنش هاي به وجود آمده واکنش نشان دادند. با وجود تمام مشکلات در ليگ گذشته شاهد بوديم که داوران ملي از داوران بين المللي (شايد به جز دو داور) بهتر قضاوت کردند و آمار نشان مي دهد با وجود بعضي از اشتباهات برجسته کمک داوران، نمايش آنها از داوران بهتر بود. داوران در بازي هاي که پخش سراسري از تلويزيون مثل استقلال و پرسپوليس داشتند بيشتر پنالتي اعلام مي کردند و با درصد اشتباه بيشتر اما در پخش هاي استاني پنالتي ها کمتر ديده مي شدند. 
اين پيشکسوت داوري با بررسي تمامي بازي‌هاي ليگ نوزدهم و اشتباهات صورت گرفته به سود يا زيان تيم‌هاي مختلف تصريح کرد: در بررسي زير سه فاکتور پنالتي (که تاثير مستقيم در نتيجه دارد) گلي که در وضعيت آفسايد و خطا زده شد و مورد پذيرش داوران قرار گرفت يا گلي زده شد که در وضعيت آفسايد و خطا نبود و داوران مردود اعلام کردند، مورد ارزيابي قرار گرفت که نتايج زير به دست آمد:

تيم استقلال در پنج بازي از اشتباهات داوران در طول فصل بهره برده است و در کل سه امتياز سود کرده است که بيشترين سود از اشتباهات داوري را استقلال داشت اما در اين بين در برخي از بازي ها ضرر جدي کرده است مثلا در بازي با نفت مسجد سليمان و صنعت نفت پنالتي هاي استقلال ديده نشد و در بازي رفت و برگشت با سپاهان هم زيان ديد و هم سود کرد.
تيم ذوب آهن در چهار بازي متضرر شده است که در کل با هفت امتياز بيشترين ضرر از اشتباهات داوري نصيب اين تيم شد که مي توانست خطرآفرين باشد. در دو بازي رفت و برگشت با نفت مسجد سليمان و اتفاقات عجيب در بازي با ماشين سازي تبريز به همراه گل صحيح مردود شده متضرر شده است.
او افزود: تيم فولاد خوزستان با وجود اينکه در هفت بازي از اشتباهات داوري بهره برد اما در کل دو امتياز در چهار بازي متضرر شد. در بازي رفت و برگشت با نساجي و باخت مقابل پارس جنوبي پنالتي هاي فولاد ديده نشد. تيم سپاهان با وجود بهره بردن از اشتباه داوران در مقابل استقلال در نيم فصل اول اما در مقابل همين تيم در نيم فصل دوم متضرر شد که سر و صداي زيادي کرد و اين تيم اصفهاني هم در کل فصل دو امتياز از داوري ضرر کرد و علاوه بر اين در بازي با نساجي گل آفسايد دريافت کرد و مقابل سايپا پنالتي اين تيم ديده نشد.
سليماني همچنين گفت: تيم تراکتورسازي از اشتباهات داوري سود و زيان تقريبا مساوي داشت و تنها يک امتياز در کل فصل از داوري زيان ديد. در بازي با سپاهان گل آفسايد دريافت کرد و متضرر شد.
تيم پرسپوليس در بازي ها به تعداد سودهايي که برده ضرر هم کرده اما تنها يک امتياز از اشتباهات داوري زيان ديد که در جدول تاثيري نداشت. جالب است پنالتي هاي اشتباهي که عليه اين تيم گرفته شد مثل بازي با استقلال تبديل به گل نشد و پنالتي هاي پر تعدادي که به نفع اين تيم گرفته شد تقريبا صحيح بود به جز در بازي با نساجي.
او ادامه داد: تيم پارس جنوبي در پايين جدول با يک امتياز از اشتباهات داوري بيشترين بهره را برد گر چه در بازي با استقلال دو پنالتي اين تيم ديده نشد و گل سالم آنها مردود شد اما در بازي با فولاد همين بهره را برد. تيم سايپا در شش بازي چهار امتياز متضر شد و در بازي با تيم هاي شاهين بوشهر  و نساجي پنالتي اين تيم ديده نشد.
سليماني در پايان گفت: تيم پيکان هم مثل همسايه خودش چهار امتياز از اشتباهات داوري ضرر کرد و در مقابل سپاهان، فولاد و شاهين پنالتي اين تيم ديده نشد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره